REKLAMA

85% konsumentów nadal zamierza kupować luksusowe ubrania i kosmetyki – Wyniki Raportu Accenture x FaBiz “Konsument w nowej rzeczywistości”

REKLAMA
REKLAMA

Pandemia przewróciła nasze życie do góry nogami, jak bardzo? Cyfry ponoć nigdy nie kłamią więc postanowiliśmy to zbadać. Ponownie, ponieważ dokładnie rok temu wspólnie z Rafałem Reif – Head of Fashion & Retail w Accenture- realizowaliśmy podobny projekt. Wówczas badaliśmy zachowania konsumenckie generacji Z. Dziś porównamy te zachowania w kilku obszarach, ale przede wszystkim pokażemy Wam co się zmieniło w nas konsumentach w czasie pandemii.

Z jednej strony sytuacja ta wymusiła nowe wzorce zachowań, z drugiej strony znacząco przyspieszyła pewne trendy w handlu, które rozwijały się już w ostatnim czasie. Branża handlowa, która zmaga się z ekonomicznymi skutkami bieżącego kryzysu, będzie musiała elastycznie dostosowywać się do zachodzących zmian.

Najnowszy raport konsumencki firmy konsultingowej Accenture został zrealizowany już w trakcie trwania kryzysu, ale co ważne, tuż przed otwarciem galerii handlowych. Kilka interesujących faktów, które wyniknęły z raportu:

Co piąty Polak po raz pierwszy zrobił zakupy w internecie

…w kategorii moda, uroda i elektronika. 31% respondentów zamierza cześciej kupować online niż dotychczas.

Co wpływa na konsumentów? Niezmiennie promocje

Największe zainteresowanie Polaków wzbudzały:

  • 46% informacje o promocjach i przecenach
  • 41% pomysły

Influencerzy tracą na znaczeniu

Młodzi konsumenci w znacznie większym stopniu szukali atrakcyjnych treści publikowanych przez marki w Internecie lub mediach społecznościowych. Generacja Z urodzona niemalże ze smartfonem w ręku doskonale wie gdzie szukać inspiracji i trendów. Ale jest najmniej podatna na wpływ influencerów podczas dokonywania zakupu w czasie pandemii. Liczy się autentyczność a tą wykazali się szczególnie artyści: muzycy i aktorzy.

Konsumenci doceniają społeczne zaangażowanie firm

Polscy konsumenci docenili zaangażowanie marek w społeczne działania wspierające potrzebujących w okresie pandemii (działania CSR – Corporate Social Responsibility). W czołówce firm, które zapamiętaliśmy z ich działań najbardziej jest bez wątpliwości 4F. Wraz z wybuchem pandemii, firma, pomimo swoich problemów biznesowych przedłożyła dobro służby zdrowia nad swoje. Akcja oddawania googli przez firmę a następnie procent ze sprzedaży rzeczy zapamiętamy na długo co powinno być odzwierciedlone w wynikach sprzedaży. 2/3 badanych deklaruje w przyszłości zakup produktów firm aktywnie wspierających potrzebujących (widoczne działania CSR)

Jakich produktów szukamy w sieci

Kategoria Moda, pomimo widocznego spadku sprzedaży i ograniczonej dostępności (zamknięte sklepy), była równie chętnie wybierana przez konsumentów, jak Uroda. Przymusowa kwarantanna mogła być przyjemnością jeśli- na przykład- urządziliśmy sobie domowe spa. Produkty do pielęgnacji, maseczki, peelingi, kremy i inne zdalne zabiegi ratowały segment beauty. W tym samym czasie kupowaliśmy mniej perfum i makijażu, które był nam mniej przydatne w domu w tym czasie.

Luksus i jego wierni klienci

Zamożni klienci wcale nie zamierzają rezygnować ze swoich przyzwyczajeń. 2/3 badanych deklaruje zakup produktu luksusowego przynajmniej raz na pół roku – jest to wzrost aż o 13 % w porównaniu z rokiem 2019.

W okresie 2019- 2020 zwiększyła się grupa konsumentów mogących sobie pozwolić na zakup produktów luksusowych. Według danych GUS wzrost przeciętnego rozporządzalnego miesięcznego dochodu na 1 osobę zwiększył się o 7.5% w 2019 roku w stosunku do roku poprzedniego.

85% konsumentów nadal zamierza kupować luksusowe ubrania i kosmetyki. Tylko 10% zdecyduje się wybrać tańsze odpowiedniki.

Szukamy produktów lokalnych i wysokiej jakości

82% Polaków wybiera jakość produktów względem pochodzenia lub prestiżu marki (średnio we wszystkich grupach wiekowych jakość produktów ma duże znaczenie 49%, lub średnie znaczenie 33% przy wyborze produktów).

Lokalne/polskie pochodzenie marek ma największe znaczenie dla respondentów powyżej 55 roku życia – 41% (w porównaniu do Generacji Z jest o 24 punkty procentowe więcej).

Ponad 55% respondentów w każdej grupie wiekowej zamierza ograniczyć wizyty w galeriach handlowych ze względu na ostrożność

Ponad 55% osób zamierza ograniczyc wycieczki do galerii w trosce o swoje bezpieczenstwo. Co to oznacza w praktyce? Dywersyfikacja oferty produktowej i cenowej dla klienta online i offline bo w dzisiejszych czasach, klient nie ma żadnego powodu żeby przyjść do sklepu stacjonarnego jeśli ma się męczyć w maseczce, nawdychać płynu do dezynfekcji i jeszcze nie wie czy przymierzalnia w jego sklepie będzie otwarta. Najbardziej poszkodowane są firmy z modą elegancką. Brak przyjęć komunijnych i pracy biurowej sprawia, że częściej sięgamy po rzeczy ‘po domu’ niż sukienkę czy garnitur.

Ostatnie tygodnie były pełne spekulacji, biznes czeka na dawne lata świetności a klienci na zniesienie obostrzeń. Wszyscy wypatrują kryzysu.

Pełny raport znajdziecie TUTAJ.

Ula Wiszowata

CZYTAJ RÓWNIEŻ >>> Jak kupuje Generacja Z?

REKLAMA

Newsletter

FASHION BIZNES