85% konsumentów nadal zamierza kupować luksusowe ubrania i kosmetyki – Wyniki Raportu Accenture x FaBiz „Konsument w nowej rzeczywistości”

349
Photo by Jannis Lucas on Unsplash

Pandemia przewróciła nasze życie do góry nogami, jak bardzo? Cyfry ponoć nigdy nie kłamią więc postanowiliśmy to zbadać. Ponownie, ponieważ dokładnie rok temu wspólnie z Rafałem Reif – Head of Fashion & Retail w Accenture- realizowaliśmy podobny projekt. Wówczas badaliśmy zachowania konsumenckie generacji Z. Dziś porównamy te zachowania w kilku obszarach, ale przede wszystkim pokażemy Wam co się zmieniło w nas konsumentach w czasie pandemii.

Z jednej strony sytuacja ta wymusiła nowe wzorce zachowań, z drugiej strony znacząco przyspieszyła pewne trendy w handlu, które rozwijały się już w ostatnim czasie. Branża handlowa, która zmaga się z ekonomicznymi skutkami bieżącego kryzysu, będzie musiała elastycznie dostosowywać się do zachodzących zmian.

Najnowszy raport konsumencki firmy konsultingowej Accenture został zrealizowany już w trakcie trwania kryzysu, ale co ważne, tuż przed otwarciem galerii handlowych. Kilka interesujących faktów, które wyniknęły z raportu:

Co piąty Polak po raz pierwszy zrobił zakupy w internecie

…w kategorii moda, uroda i elektronika. 31% respondentów zamierza cześciej kupować online niż dotychczas.

Co wpływa na konsumentów? Niezmiennie promocje

Największe zainteresowanie Polaków wzbudzały:

  • 46% informacje o promocjach i przecenach
  • 41% pomysły

Influencerzy tracą na znaczeniu

Młodzi konsumenci w znacznie większym stopniu szukali atrakcyjnych treści publikowanych przez marki w Internecie lub mediach społecznościowych. Generacja Z urodzona niemalże ze smartfonem w ręku doskonale wie gdzie szukać inspiracji i trendów. Ale jest najmniej podatna na wpływ influencerów podczas dokonywania zakupu w czasie pandemii. Liczy się autentyczność a tą wykazali się szczególnie artyści: muzycy i aktorzy.

Konsumenci doceniają społeczne zaangażowanie firm

Polscy konsumenci docenili zaangażowanie marek w społeczne działania wspierające potrzebujących w okresie pandemii (działania CSR – Corporate Social Responsibility). W czołówce firm, które zapamiętaliśmy z ich działań najbardziej jest bez wątpliwości 4F. Wraz z wybuchem pandemii, firma, pomimo swoich problemów biznesowych przedłożyła dobro służby zdrowia nad swoje. Akcja oddawania googli przez firmę a następnie procent ze sprzedaży rzeczy zapamiętamy na długo co powinno być odzwierciedlone w wynikach sprzedaży. 2/3 badanych deklaruje w przyszłości zakup produktów firm aktywnie wspierających potrzebujących (widoczne działania CSR)

Jakich produktów szukamy w sieci

Kategoria Moda, pomimo widocznego spadku sprzedaży i ograniczonej dostępności (zamknięte sklepy), była równie chętnie wybierana przez konsumentów, jak Uroda. Przymusowa kwarantanna mogła być przyjemnością jeśli- na przykład- urządziliśmy sobie domowe spa. Produkty do pielęgnacji, maseczki, peelingi, kremy i inne zdalne zabiegi ratowały segment beauty. W tym samym czasie kupowaliśmy mniej perfum i makijażu, które był nam mniej przydatne w domu w tym czasie.

Luksus i jego wierni klienci

Zamożni klienci wcale nie zamierzają rezygnować ze swoich przyzwyczajeń. 2/3 badanych deklaruje zakup produktu luksusowego przynajmniej raz na pół roku – jest to wzrost aż o 13 % w porównaniu z rokiem 2019.

W okresie 2019- 2020 zwiększyła się grupa konsumentów mogących sobie pozwolić na zakup produktów luksusowych. Według danych GUS wzrost przeciętnego rozporządzalnego miesięcznego dochodu na 1 osobę zwiększył się o 7.5% w 2019 roku w stosunku do roku poprzedniego.

85% konsumentów nadal zamierza kupować luksusowe ubrania i kosmetyki. Tylko 10% zdecyduje się wybrać tańsze odpowiedniki.

Szukamy produktów lokalnych i wysokiej jakości

82% Polaków wybiera jakość produktów względem pochodzenia lub prestiżu marki (średnio we wszystkich grupach wiekowych jakość produktów ma duże znaczenie 49%, lub średnie znaczenie 33% przy wyborze produktów).

Lokalne/polskie pochodzenie marek ma największe znaczenie dla respondentów powyżej 55 roku życia – 41% (w porównaniu do Generacji Z jest o 24 punkty procentowe więcej).

Ponad 55% respondentów w każdej grupie wiekowej zamierza ograniczyć wizyty w galeriach handlowych ze względu na ostrożność

Ponad 55% osób zamierza ograniczyc wycieczki do galerii w trosce o swoje bezpieczenstwo. Co to oznacza w praktyce? Dywersyfikacja oferty produktowej i cenowej dla klienta online i offline bo w dzisiejszych czasach, klient nie ma żadnego powodu żeby przyjść do sklepu stacjonarnego jeśli ma się męczyć w maseczce, nawdychać płynu do dezynfekcji i jeszcze nie wie czy przymierzalnia w jego sklepie będzie otwarta. Najbardziej poszkodowane są firmy z modą elegancką. Brak przyjęć komunijnych i pracy biurowej sprawia, że częściej sięgamy po rzeczy ‚po domu’ niż sukienkę czy garnitur.

Ostatnie tygodnie były pełne spekulacji, biznes czeka na dawne lata świetności a klienci na zniesienie obostrzeń. Wszyscy wypatrują kryzysu.

Pełny raport znajdziecie TUTAJ.

Ula Wiszowata

CZYTAJ RÓWNIEŻ >>> Jak kupuje Generacja Z?