11 przykazanie: nie podrabiaj!

Louis Vuitton to najczęściej podrabiana marka na świecie. W 2008 r. Louis Vuitton wytoczył proces przeciwko serwisowi eBay na którym wystawiano tysiące podrobionych artykułów LV. Po dwóch latach serwisowi wymierzono grzywnę w wysokości 270 tysięcy dolarów. Louis Vuitton jest pierwszą luksusową marką, która podjęła walkę z zalewającymi światowy rynek podróbkami.

Podrabianie produktów to w dzisiejszych czasach codzienność. Pytanie, czy świadomie dokonujemy takiego zakupu, czy jest to efekt manipulacji? Odpowiedzią może być poniekąd
wycena rynku podróbek. W 2012 roku na granicy UE zatrzymano pirackie artykuły warte miliard euro, co może świadczyć o skali zapotrzebowania na tego typu towary. Szacuje się, że globalny rynek podróbek wart jest ok. 350 miliardów dolarów. Ponad 30 krajów to centra podrabiania i piractwa.

Amerykański przemysł traci 200-250 mld dolarów na rok przez fałszowanie artykułów odzieżowych. Wygląda na to, że kopiowanie jest powszechnie tolerowane, pozwalając tym samym fałszerzom na bezkarne podrabianie oryginalnych produktów.

Fałszerze często przychodzą na pokazy mody, aby uchwycić projekty, które niebawem staną się hitem w sklepach i butikach na całym świecie. Niektórzy producenci „fałszywek” wykonują tanie wersje haute couture, które pojawiają się w magazynach już kilka dni po premierze ich oryginałów. Przykładem dobrze działającego biznesu tego typu jest firma Victora Costy i Jacka Mulqueena, która zarabia ponad 200 milionów dolarów jedynie na wytwarzaniu produktów podobnych do oryginalnych dzieł.

Chanel za „5 złotych”?

Wartość rynkową produktów podnosi często reputacja projektantów, takich jak np.: Dior, Louis Vuitton, Versace, lub Chanel. Produkty tych marek są najbardziej pożądanymi obiektami wsród konsumentów. Przy odzieży i akcesoriach z wyższej półki podrabianie stale się szerzy. W końcu kto nie chciałby być modnie ubrany, ale za małe pieniądze? W jakim celu wydawać na torebkę Louis Vuitton 3 000 dolarów lub więcej, jeśli na bazarze możemy kupić torebkę w cenie 20?

Podobnie dzieje się w przypadku okularów Versace. Oryginał kupimy w cenie ok. 200 dolarów, a na pierwszym lepszym stoisku znajdziemy identyczne w cenie 15. Także perfumy Chanel warte ok. 100 dolarów, (a czasem 2000), a możemy bez problemu kupić je w cenie nie wyższej niż 20.

Czytaj dalej…

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Newsletter

FASHION BIZNES