Prawo zwrotu przysługuje każdemu konsumentowi, ale jednocześnie wiąże się ze spełnieniem określonych warunków. Jednym z nich jest oddanie zakupionego towaru w stanie niezmiennym, niezniszczonym, gotowego do ponownego obrotu, a potwierdzeniem jego stanu jest metka. Zdarza się jednak, że klient ją zrywa, zanim podejmie decyzję o rezygnacji z produktu. Czy w ten sposób traci prawo do odstąpienia umowy kupna-sprzedaży? Wyjaśniamy, czy da się zrobić zwrot bez metki.
Czy możliwy jest zwrot ubrania bez metki? Co mówią przepisy?
W dobie częstych, niekiedy spontanicznych zakupów, szczególnie online, zwrot jest bardzo ważnym elementem w relacji sprzedawca-klient. Konsumenci mają prawo przemyśleć dokonany zakup, a następnie oddać towar z gwarancją zwrotu pieniędzy. Proceder regulowany jest przez Ustawę o prawach konsumenta z dnia 30 maja 2014 roku. Jednocześnie przepisy nakazują spełnienie warunków, takich jak utrzymanie terminu do 14 dni oraz oddanie towaru w stanie niezmiennym.
Zarazem ustawa nie określa, że zwrot bez metki jest niemożliwy. Na ten temat nie ma wzmianki w żadnym artykule.
W praktyce oznacza to, że brak metki nie jest powodem do odrzucenia zwrotu, choć wiele sklepów interpretuje towar nienaruszony jako ten z metką. Jej brak sugeruje, że towar mógł być używany przez klienta, a tym samym prawdopodobnie obniżyła się jego wartość.
Zwrot ubrania bez metki a odpowiedzialność klienta
Ustawa określa, że przypadku zwrotu odzieży ważne jest oddanie produktu w stanie nienaruszonym, by sklep mógł ponownie wprowadzić go do sprzedaży. Klient po zakupach ma prawo przymierzyć ubranie, ale z zachowaniem ostrożności. Nie może jej nosić, a potem oddać. Decyzję o ewentualnym zwrocie powinien podjąć przed zerwaniem metki.
Metka często stanowi sposób rodzaj zabezpieczenia sklepów przed nieuczciwymi praktykami klientów. Nie będą oni nosić ubrania z metką (przynajmniej nie powinni).
Jeżeli więc sklep otrzyma zwrot ubrania bez metki, ma podstawy sądzić, że było użytkowane i prawdopodobnie spadła jego wartość. Wtedy może potrącić część zwracanej kwoty. Natomiast w sytuacji, gdy ubranie nosi wyraźne ślady użytkowania, takie jak zagniecenia i zabrudzenia, sklep ma prawo całkowicie odmówić zwrotu.
Należy przy tym zaznaczyć, że sprzedawca musi udowodnić, że obniżenie wartości towaru rzeczywiście miało miejsce. Sklep jest zobowiązany przedstawić klientowi dowody na stan ubrania i wykazać straty.
W przypadkach, gdy brak metki nie wpływa na możliwość dalszej sprzedaży produktu jako nowego, a ubranie pozostaje nieskazitelne, sklep nie może odmówić całkowitego zwrotu.
To może być ważne: Reklamacja bez paragonu – czy jest możliwa? Co na to prawo?
Co zrobić w przypadku problemów ze zwrotem ubrania bez metki?
Spotkała cię odmowa zwrotu ubrania bez metki? W pierwszej kolejności skontaktuj się ze sprzedawcą i przedstaw swoje stanowisko. Przypomnienie, że przepisy Ustawy o prawach konsumenckich nie wymagają obecności metki, mogą być pomocne w negocjacjach. Wcześniej warto zapoznać się z regulaminem sklepu, zwłaszcza z sekcją zwrotów. Choć regulaminy są konstruowane na podstawie aktualnych przepisów, niektóre marki stosują bardziej rygorystyczną politykę zwrotów.
Jeśli sklep w dalszym ciągu odmawia zwrotu, można złożyć formalną reklamację. W trudniejszych przypadkach warto skorzystać z pomocy miejskich lub powiatowych rzeczników konsumenckich. Z kolei odmowę zwrotu ubrania przez sklep za granicą zgłasza się do Europejskiego Centrum Konsumenckiego.
W przyszłości warto zadbać o zachowanie metek, a także oryginalnego opakowania. Pomoże to uniknąć problemów z ewentualnymi zwrotami.
Czytaj także: Zwrot brudnej odzieży – jak się przed tym uchronić?
Zdjęcie główne: Spotlight/Launchmetrics, street fashion