Zrównoważony rozwój zwraca coraz większą uwagę przedsiębiorców, jak i konsumentów. Duży nacisk na to zjawisko zaczyna uwidaczniać się również w sektorze high fashion. Luksus kusi i wszyscy chcielibyśmy go zaznać. Nie bez powodu tak się dzieje, ponieważ rynek dóbr luksusowych jest skomplikowaną, wywołującą wiele emocji rzeczywistością. Być może dlatego Kering, francuski holding skupiający producentów produktów markowych, zwrócił uwagę na zagadnienia związane z CSR, czyli społeczną odpowiedzialnością biznesu. Firma postanowiła zdefiniować kolejny etap zrównoważonego rozwoju rynku towarów luksusowych. Koncern ujawnił kolejne cele rozwojowe, które zamierza osiągnąć do 2025 roku.
Sustainability Index
Nowy cel w ramach zrównoważonego rozwoju obejmuje zmniejszenie emisji dwutlenku węgla o 50% oraz zredukowanie wpływu konglomeratu na środowisko o 40%. Ważnym elementem, dzięki któremu założone plany mają się powieść, ma być opracowanie wskaźnika supplier index of sustainability. Sustainability index ma za zadanie zapewnić przestrzeganie przez dostawców wysokich standardów odnoszących się do wykorzystania chemikaliów czy dobra zwierząt.
Dyrektor naczelny Kering – François-Henri Pinault zwrócił uwagę nie tylko na emisję CO2. Wspomniał również o zanieczyszczeniu wody, produkcji bawełny czy hodowli bydła jako obszarach rynku dóbr luksusowych wpływających na środowisko, a tym samym będących w centrum zainteresowania koncernu.
Czytaj również: Green is the new black! Czy certyfikowana moda jest ekologiczna?
Promocja zrównoważonego projektowania
Kering ma na celu również nadzorowanie wpływu swoich produktów na środowisko przez cały cykl ich życia, a ponadto zamierza promować zrównoważone projektowanie. Koncern pragnie opracować narzędzie do oceny produktów oparte na określonych standardach. Ponadto pragnie stworzyć nowe i trwałe rozwiązania w zakresie pozyskiwania surowców, a także promować tzw. circular economy, czyli gospodarkę okrężną, gdzie nowe ubrania będą tworzone z tkanin poddanych recyklingowi.
Nasza strategia przedstawia sposób, w jaki będziemy redefiniować nasz biznes, aby wciąż kwitnąć i się rozwijać. W tym samym czasie chcemy pomóc w transformacji sektorowi luksusowemu i przyczynić się do znaczących zmian, stawiając czoło wyzwaniom społecznym i środowiskowym naszego pokolenia – mówi François-Henri Pinault.
Coraz więcej firm stawia na zrównoważony rozwój
Inny program, LVMH Initiatives For the Environment (LIFE), również buduje strategię ochrony środowiska. Firma dzieli się swoimi wynikami już od 2002 roku. LVMH stworzył także w 2015 roku własny fundusz węglowy w celu ograniczenia emisji gazów cieplarnianych generowanych przez wszystkie swoje marki.
Pomimo wielkich planów na rzecz środowiska i społeczeństwa, zrównoważony rozwój sektora luksusowego pozostaje podstawową częścią strategii Kering. Koncern opublikował pod koniec 2016 roku raport zawierający wyniki starań na rzecz zrównoważonego rozwoju w latach 2012-2016.
Czytaj również: Kampania H&M – Bring it on motywuje do recyklingu naszych ubrań
Co właściwie znaczy termin “zrównoważony rozwój”? To wyrażenie brzęczy w świecie mody już od kilku lat. Jednak na samym froncie chyba nie za wiele się dzieje. Pomijając górnolotne idee ocalenia świata, warto pomyśleć o zmianach na rynku luksusowym i wziąć pod uwagę CSR. Jest to niezbędne do odnalezienia się w tak dynamicznym środowisku, biorąc przy tym pod uwagę obawy nowej generacji klientów. Podjęto już wiele kroków, jednak więcej jest jeszcze do przebycia. Innowacje, jak i transformacja są w biznesie nieuniknione. Naszym zadaniem jest otwartość na nowe rozwiązania i wsparcie zrównoważonego rozwoju, abyśmy mogli czerpać korzyści płynące z przemysłu i cieszyć się niezmierzonymi możliwościami jakie daje branża fashion.
Autor: Monika Szabelska