Dolny Śląsk walczy z żywiołem, który niszczy wszystko, co napotka na swojej drodze. Mieszkańcy południowo-zachodniej części Polski tracą swoje dobytki. Trwająca powódź jest jedną z największych po 1997 roku. Cześć poszkodowanych już teraz szacuje straty, zwracając również uwagę na problemy z zamówionymi przesyłkami. Zniszczona lub zaginiona paczka to obecnie najczęstsze powody do reklamacji, z którymi borykają się mieszkańcy zalanych terenów. Podpowiadamy, jakie w tej sytuacji przysługują im prawa.
Zniszczona lub zaginiona paczka – co zrobić?
Zgodnie z polskim prawem w przypadku, w którym zamówiona przez Ciebie przesyłka dotarła zniszczona lub zaginęła, zanim trafiła w Twoje ręce, przysługuje Ci prawo do reklamacji. Poprzez złożenie oficjalnej skargi możesz również ubiegać się o odszkodowanie. To czy je dostaniesz zależne jest jednak od stanu faktycznego poniesionej straty. W jaki sposób dochodzić swoich praw? Kolejne kroki różnią się w zależności od firmy kurierskiej, z usług której korzystałeś. Tłumaczymy, jak postąpić w przypadku komplikacji spowodowanych przez InPost, DHL oraz Pocztę Polską.
Przeczytaj również: Grupa InPost zapłaciła rekordowy podatek. Ta kwota szokuje
Zniszczona lub zaginiona paczka – InPost
Na zalanych terenach największym problemem InPostu zdają się być paczkomaty. Pozostawione w nich przesyłki w znacznym procencie mogły ulec zniszczeniu poprzez zalanie lub inne mechaniczne zniszczenia. Wielu kurierów nie jest również w stanie terminowo dotrzeć z paczkami pod wskazane adresy.
Jeżeli masz problem ze swoją przesyłką w pierwszym kroku skontaktuj się z infolinią InPostu. Jej numery to 722 444 000 lub 746 600 000. W rozmowie z konsultantem opisz swój problem, a on doradzi Ci najlepsze rozwiązanie. Pamiętaj, że oprócz reklamacji przysługuje Ci również prawo do odszkodowania. W przypadku, w którym Twoja paczka zaginęła wypełnił oficjalny formularz (dostępny TUTAJ). Twoje zgłoszenie trafi do Działu Reklamacji spółki InPost, która rozpatrzy Twój wniosek. Reklamacja może zostać złożona w ciągu 12 miesięcy od dnia nadania przesyłki.
Przeczytaj również: Anna Lewandowska wspiera powodzian – opublikowała specjalny apel
Zniszczona lub zaginiona paczka – DHL
W przypadku zgubienia, uszkodzenia lub ubytku zawartości paczki dostarczanej przez DHL przysługuje Ci prawo do reklamacji. Chcąc je złożyć potrzebne jest przygotowanie odpowiednich dokumentów. Niezbędne jest wypełnienie pisma reklamacyjnego z numerem przewozowym wraz z kwotą oraz naszym numerem konta bankowego. Potrzebny okazuje się również dokument potwierdzający wartość szkody w zależności od jej rodzaju, na przykład umowa kupna/sprzedaży, faktura, paragon lub kwit kasowy. W przypadku przesyłek ubezpieczonych wymagany będzie dokument zakupu lub wytworzenia towaru.
Chcąc złożyć reklamację kliknij TUTAJ. Pamiętaj, że zgodnie z regulaminem firmy masz na to 60 dni od momentu nadania paczki.
Problemy z zamówioną paczką – Poczta Polska
W sytuacji utraty przesyłki pocztowej obsługiwanej przez Pocztę Polską reklamację można złożyć po upływie 14 dni od nadania przesyłki. Krajowy operator zachęca, by w przypadku jakichkolwiek problemów w pierwszej kolejności skontaktować się z konsultantem, dzwoniąc pod numer 801 333 444 z telefonów stacjonarnych lub (+48) 438 420 600 z telefonów komórkowych. Infolinia dostępna jest od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 – 20:00.
Jeżeli Twoim problemem jest zniszczona lub zaginiona paczka możesz również złożyć reklamację lub skargę poprzez wypełnienie formularza on-line.