Najnowszy raport przygotowany przez analityków Technavio nakreślił przyszłość dla segmentu perfum na świecie. Szacuje się, że w latach 2023 – 2028 wzrośnie on o 19,48 miliarda dolarów, co oznacza wzrost CAGR na poziomie 5,84 proc. Aktualnie na rynku obserwuje się rozdrobnienie, ze względu na obecność wielu firm o zasięgu globalnym i regionalnym. O przyszłość sektora zapytaliśmy ekspertów YSL Beauty & Prada Beauty, Krzysztofa Bożka – Brand Business Directora oraz Michała Bednarka – Senior Advocacy Managera.
Przeczytaj również: Które marki urodowe gwiazd przynoszą im najwięcej zysków?
Wielkość światowego rynku perfum wyceniona w 2022 roku na 45,85 miliardów dolarów, w 2023 szacowana jest na kwotę 48,05 mld dolarów. Analitycy Technavio przewidują szybką dynamikę wzrostu w tym obszarze, wskazując, że do 2028 roku jego wartość może zwiększyć się o niemal 20 mld dolarów.
Europa pionierem rynku perfum
Według położenia geograficznego sektor perfum jest podzielony na rynki Europy, Ameryki Północnej, Azję-Pacyfik, Bliski Wschód, Afrykę i Amerykę Południową. Analitycy wskazują, że największy udział w rynku w kolejnych latach będzie mieć Europa. Region ten wniesie 29 proc. wkładu do rynku światowego.
Europejski rynek perfum wyróżnia się na tle innych bogatym dziedzictwem kultowym i wieloletnią tradycją perfumiarską. Niekwestionowani liderzy sektora europejskiego – Francja i Włochy, słynący z luksusowych i wyrafinowanych zapachów, od lat przodują w produkcji perfum w tym regionie. Europejscy konsumenci cenią sobie autentyczność, zwracają szczególną uwagę na zrównoważony rozwój i innowacyjne rozwiązania, napędzają popyt na zapachy naturalne i przyjazne dla środowiska. Firmy podążające za tymi trendami i wartościami są w stanie wyróżnić się na konkurencyjnym europejskim rynku perfum, napędzając jego rozwój.
#Perfumtok
Przewiduje się, że znaczący wpływ na rozwój sektora perfum będą mieć media społecznościowe. Obecność na popularnych platformach zwiększa widoczność marki oraz zaangażowanie konsumentów, tworząc nienasycony popyt na różnorodne zapachy.
Ewolucja kategorii zapachów w mediach społecznościowych, zwłaszcza na TikToku, nabiera tempa, przechodząc na nowy etap zaawansowania i profesjonalizacji. Z jednej strony trend napędzają treści lifestyle’owe, w których użytkownicy platform tworzą treści inspirowane kompozycjami zapachowymi. Z drugiej strony ogromna potrzeba opinii, doradztwa, weryfikacji kompozycji zapachowych, ich trwałości czy zasad użytkowania wypromowała konta ekspertów perfumowych tworząc tzw. #perfumtoka (który na koniec 2023 zanotował na TikToku blisko 7 biliardów wyświetleń). Trend zauważalny jest nie tylko na poziomie globalnym, ale też lokalnym – w ostatnim roku możemy zauważyć wzrost ilości kont zajmujących się dotychczas niszową tematyką zapachów w Polsce – mówi Michał Bednarek, Senior Advocacy Manager YSL Beauty & Prada Beauty.
Pomimo ogromnego znaczenia platform społecznościowych na wzrost sektora perfumiarskiego, największy udział w rynku wciąż będzie miał segment offline. Jego przewagą jest możliwość oferowania unikatowych, zmysłowych doświadczeń, których brakuje w kanałach online. Sklepy stacjonarne, w tym drogerie rzemieślnicze i niszowe, zapewniają osobistą interakcję z klientem, testy skórne i porady kompetentnego personelu. Wychodząc naprzeciw konsumentom poszukującym ekskluzywności, ekskluzywne butiki oferują rzadkie i nietypowe zapachy, wzbogacając rozwój rynku perfum poprzez wprowadzenie inkluzywności i dostarczenie unikatowych doznań.
Rosnąca premiumizacja rynku
Kluczowy trend na rynku perfum będzie napędzany rosnącym zapotrzebowaniem na składniki naturalne, pochodzące ze zrównoważonych źródeł, wolnych od elementów syntetycznych. Ten kierunek zdecydowanie będzie skłaniać się ku preferencjom osób wybierających zapachy niszowe, niż generyczne kompozycje oferowane przez producentów masowych zapachów. Konsumenci marek niszowych są zdecydowanie bardziej otwarci na innowacje i wykorzystywanie nietypowych nut jak np. dym wędzarniczy, lateks, naturalny oud czy rośliny egzotyczne. Te niedostępne w popularnych drogeryjnych zapachach nuty, zapewniają indywidualne doznania olfaktoryczne, często zacierając granicę pomiędzy dopasowaniem zapachu do konkretnej płci. Niektóre marki, bazujące na prostych naturalnych składnikach i olejkach zapachowych, coraz chętniej oferują zapachy, które można nakładać na siebie, tworząc unikatową, spersonalizowaną całość. Obserwując wzrost zainteresowania perfumiarze dokładają coraz więcej starań, by tworzyć wielowymiarowe zapachy dostosowane do szybko zmieniających się gustów konsumentów i ewoluujących trendów zapachowych.
Niszowe zapachy zyskują na popularności z uwagi na niebywałą zdolność do zaspokajania zmieniających się preferencji konsumentów, którzy szukają wyjątkowości, personalizacji, prawdziwego kunsztu perfumiarzy jaki i autentyczności. Niszowe zapachy spełniają pragnienie ekskluzywności i indywidualności. Wraz z rosnącym trendem premiumizacji rynku, niszowy segment nadal będzie się dynamicznie rozwijał. Wymagający konsumenci oczekują również indywidualnego i spersonalizowanego doświadczenia, które będzie budować autentyczny związek konsumenta z marką w oparciu o kreatywność i dbałością o detale. Przykładem jest podejście marki YSL Beauty, która wprowadziła serwis Scent-Sation, pierwsze urządzenie, które za pomocą neuronauki pozwala wybrać spersonalizowany zapach. W grudniu przeprowadziliśmy ponad 200 takich konsultacji, które wzbudziły olbrzymie zainteresowanie wśród konsumentów. Bazując na profilu emocjonalnym konsumenta odkrywamy przed nim olfaktoryczne doznania, które budują rekomendacje. To świetny przykład tego w jaki sposób nauka i emocje wzajemnie się uzupełniają – skomentował Krzysztof Bożek, Brand Business Director YSL Beauty & Prada Beauty.
Według opinii analityków Technavio, kolejne lata dla rynku perfumiarskiego staną pod znakiem poważnych wyzwań związanych z dostosowaniem się do rygorystycznych przepisów i standardów zgodności regulujących wykorzystywanie surowców. Te czynniki będą miały istotny wpływ na ekstrakcję zapachów i tworzenie perfum naturalnych.
Zdjęcie główne: Unsplash
Przeczytaj również: Kosmetyki naturalne: jak je rozpoznać? Jakie są certyfikaty jakości?