Grupa VRG w 2023 roku osiągnęła skonsolidowane przychody ze sprzedaży na poziomie 1,3 mld zł, co oznacza wzrost o 2,2 proc. w porównaniu do roku 2022. Zysk netto wyniósł 101,7 mln zł, wobec 93 mln zł rok wcześniej.
Wyniki Grupy te były zróżnicowane w zależności od segmentów. Segment jubilerski, reprezentowany przez W.KRUK, odnotował pozytywne trendy sprzedażowe przez cały rok, osiągając 708,9 mln zł przychodów, co oznacza wzrost o 13,3 proc. rok do roku. Szczególnie mocny był ostatni kwartał, kiedy sprzedaż wzrosła o 17,6 proc. w porównaniu do grudnia 2022 roku. Sukces W.KRUK przypisuje się zdywersyfikowanej ofercie, skutecznej komunikacji marketingowej i rozbudowie sieci dystrybucji w najlepszych lokalizacjach.
Segment odzieżowy, z wyjątkiem marki Deni Cler, notował wyniki poniżej oczekiwań. Spowodowane to było niestabilnością ekonomiczną i wysoką inflacją, co obniżyło nastroje konsumentów. VRG wprowadziło zmiany w ofercie i komunikacji, ale nie przyniosło to oczekiwanych rezultatów. W rezultacie przychody z marek modowych spadły o 8,5 proc. do 592,8 mln zł.
– W.KRUK pokazuje, że jest dobrze prowadzonym biznesem, który jest w stanie poprawiać wyniki sukcesywnie kwartał do kwartału, niezależnie od okoliczności rynkowych. W markach odzieżowych – z wyjątkiem Deni Cler – nadal mamy jeszcze dużo pracy, aby osiągnąć satysfakcjonującą sprzedaż. W ostatnich miesiącach podjęliśmy wiele trudnych, ale koniecznych decyzji, które ograniczają złożoność operacyjną naszej działalności i jej koszty. Mamy mocne zespoły zarządzające i projektowe, które wspólnymi siłami pracują nad tym, aby skutecznie budować nasze marki w kanałach sprzedaży online i offline. Jesteśmy zmotywowani, żeby jak najszybciej znacząco poprawić wyniki w segmencie odzieżowym Grupy – skomentował Mateusz Kolański, prezes zarządu VRG.
Przeczytaj również: Obiekty handlowe wspomagają sprzedaż online. „Sklep stacjonarny jest podstawowym punktem styku klienta z produktem” [raport]
VRG podsumowuje miniony kwartał
Pierwsze trzy miesiące 2024 roku pokazują pewne pozytywne sygnały. Sprzedaż Grupy wzrosła o 4,1 proc. rok do roku, do 278,1 mln zł, głównie dzięki dobrej kondycji segmentu jubilerskiego. W marcu odnotowano również wzrost sprzedaży w markach odzieżowych.
VRG jest ostrożny co do krótkoterminowych prognoz, ale wierzy, że wdrożone plany restrukturyzacyjne i inwestycyjne pozwolą na poprawę wyników w dłuższej perspektywie.
– Bardzo nas cieszy, że widać pierwsze efekty zmian, które wprowadzamy w ofercie produktowej i komunikacyjnej w segmencie odzieżowym. Marcowy wzrost odnotowaliśmy pomimo ograniczonych promocji na produkty, ale chcę podkreślić, że prawdziwe wyzwania dopiero przed nami, bo zaczynamy peak sprzedażowy związany z okresem celebracji i to sprzedaż w najbliższych miesiącach będzie istotnie wpływać na wynik Grupy – mówi Mateusz Kolański.
Plany na 2024 rok
VRG stawia sobie za cel poprawę wyników w segmencie odzieżowym i utrzymanie wzrostowej tendencji w W.KRUK. W pierwszej połowie roku Grupa skupi się na poprawie efektywności kosztowej i wspieraniu sprzedaży kolekcji. W drugiej połowie roku planowane jest wdrożenie planów naprawczych dla nierentownych salonów stacjonarnych.
Marki odzieżowe VRG będą pracować nad kolekcjami lepiej odpowiadającymi na potrzeby klientów. Vistula rewiduje strategię marketingową i produktową, aby stać się liderem w portfolio odzieżowym Grupy. Wólczanka powróci do korzeni i skupi się na rozwoju oferty koszulowej. Bytom będzie kontynuować rozwój jakościowych produktów dla mężczyzn, a Deni Cler poszerzać ofertę premium dla kobiet.
W.KRUK kontynuuje intensywny rozwój oferty biżuterii. W planach są nowe kolekcje ambasadorskie i okolicznościowe, a także wzbogacenie oferty o produkty premium znanych marek zegarkowych i biżuteryjnych.
Przeczytaj również: Felicita nowa kolekcja Balagan x W.Kruk