Od chwili, gdy zegar wybije 9 większość z nas codziennie spędza osiem godzin w pracy, próbując dać z siebie wszystko. Mimo wszelkich starań czasami już w niedzielę odczuwamy strach odliczając dni i godziny do kolejnego piątku. Planujemy więcej ćwiczyć czy częściej spotykać się ze znajomymi, co jednak z postanowieniem zostania lepszym pracownikiem? Absurdalne? Mimo że żadnych z tych umiejętności nie wpiszecie sobie w CV to postanowiliśmy przedstawić Wam kilka porad, jak być lepszym sobą w pracy każdego dnia.
Wzmocnij swoje kompetencje miękkie
Praktyczne umiejętności w pracy są bardzo ważne, jednak równie istotne jest pamiętanie o nienamacalnych zdolnościach takich jak np. inteligencja emocjonalna (EQ). Światowe Forum Ekonomiczne uważa, że EQ będzie jedną z wartościowszych umiejętności w pracy aż do 2020 roku, ponieważ ludzie o wysokim EQ potrafią pracować pod presją czasu, doskonale wiedzą jak współpracować z innymi, słuchają innych, są empatyczne i otwarte na tzw. feedback. Kto by nie chciał z kimś takim współpracować?
Okaż wdzięczność
Harris Poll z University of Phoenix przeprowadził ankietę na ponad 1 000 pracownikach HR i senior managerach, która pokazała, jak ważne jest słowo „dziękuję”. Ponad 51% przełożonych, którzy publicznie okazywali wdzięczność swoim pracownikom oraz 54% managerów nagradzających za dobre pomysły zachęciło swoje zespoły do większego zaangażowania, co skutkowało wzrostem ilości bardziej innowacyjnych pomysłów. Słowo „dziękuję” jest nie tylko miłe, ale i potrafi zwiększyć produktywność nawet o 50%.
Stwórz swój własny program rozwojowy
W czasach ogromnego nacisku na rozwój osobisty przy jednoczesnym wyścigu do ideału, firma, która nie jest w stanie zaoferować swoim pracownikom przejrzystej ścieżki rozwoju nie jest w stanie ich zatrzymać. Konferencje czy szkolenia są doskonałym sposobem, aby tego dokonać. Jeśli będziecie aktywnie poszukiwać sposobów, aby rozwijać w sobie nowe umiejętności, będziecie się jawić jako osoby wychodzące z inicjatywą i zasługujące na więcej. Nie zapominajcie o umiejętnościach, które już nabyliście. Są one wyznacznikiem skąd wyruszyliście i jak daleko już zaszliście.
Wyznacz sobie cele
Vip Sandhir, założyciel HighGround jest zdania, że wyznaczanie sobie celów, dzięki którym wychodzi się poza swoją strefę komfortu prowadzi do zmaksymalizowania efektów naszej pracy. Nie wystarczy jednak tylko obrać cel i ustawić autopilota. Należy sprawdzać listę celów i oceniać postęp ich realizacji wraz z przełożonym czy współpracownikami, którzy dostarczą nam konstruktywnych informacji o naszych poczynaniach. Badanie firmy BetterWorks pokazuje, że dzielenie się danym sukcesem ze współpracownikami i omawianie go motywuje pracowników i zwiększa zaufanie. Bądź proaktywny!
Podkręć swoje social mediowe działania
Jak już wcześniej pisaliśmy, profile na portalach społecznościowych są niczym Wasza wizytówka. Nie służą jednak wyłącznie do szukania pracy, ale również do zdobywania informacji, dzielenia się swoją wiedzą i sukcesami, a co najważniejsze wypracowania sobie pewnej pozycji w branży. Social media używane prawidłowo są niczym wielofunkcyjne narzędzie będące źródłem odpowiednich odbiorców, jak i konkurentów czy globalnym kanałem transmisji. To również potężne narzędzie PR-owe.
Naucz się radzić sobie z konfliktami
Praca przy większych projektach, różnice zdań i nieubłaganie pędzący czas przyczyniają się do pojawiania się konfliktów. Warto nabyć zdolność zapobiegania eskalacji tego niszczycielskiego monstrum, które pochłania naszą energię. Poprzez rozpoznanie przyczyny powstania konfliktu oraz zakasanie rękawów i poradzenie sobie z nim przekierujemy naszą energię na coś produktywnego. Nie bójcie się, tylko przypomnijcie sobie Wasz wspólny cel i zaproponujcie kompromis.
Powyższe rady nie są magicznym gwarantem sukcesu, jednak mamy nadzieję, że ułatwią Wam pracę, zmotywują i sprawią, że kolejne lata będą obfitować w wiele mniejszych lub większych sukcesów. Powodzenia!
Autor: Monika Szabelska