Praca w sklepie odzieżowym to jedno z najchętniej wybieranych zajęć przez osoby, które chcą pragnąć wejść w fascynujący świat mody. Na szczęście to również jedno z najczęściej oferowanych stanowisk przez polskie i światowe marki. Wyjaśniamy, jak zacząć pracę sprzedawcy w butiku modowym, gdzie szukać najciekawszych ofert oraz jakie wymogi spełniać, by odnaleźć się w roli sprzedawcy.
Pasjonujesz się trendami, jesteś otwarty/a, pracowity/a oraz lubisz kontakt z ludźmi? Praca na stanowisku sprzedawcy w butiku modowym może być idealnym początkiem Twojej przygody w branży mody. Salon odzieżowy to wyjątkowe miejsce, gdzie zachodzi nie tylko z sam proces sprzedaży, ale i liczne interakcje międzyludzkie oraz prezentacja produktów danej marki. Decydując się na stanowisko w obsłudze klienta pamiętaj, że to nie tylko praca fizyczna, ale szereg działań związanych z dostarczeniem najlepszej jakości usług, które wymagają odpowiednich umiejętności i predyspozycji.
Jakie cechy powinien posiadać pracownik butiku modowego?
Wysoko rozwinięte zdolności komunikacyjne i pozytywne nastawienie to podstawa na tym stanowisku. Sprzedawca w branży mody powinien być osobą otwartą, wyrozumiałą, odpowiedzialną i gotową do nieszablonowego myślenia. Niezwykle cenna w tym zawodzie jest umiejętność pracy w zespole. Ogromnym atutem będzie również zainteresowanie modą i znajomość aktualnych trendów. Wielu pracodawców jako obowiązkowy punkt stawia również dobrą znajomość języka angielskiego, która umożliwi interakcję z zagranicznymi klientami. Aby zostać sprzedawcą w butiku modowym, doświadczenie na podobnym stanowisku będzie dużym atutem, lecz nie zawsze jest to warunek konieczny.
Praca w butiku odzieżowym – jakie obowiązki?
Wśród obowiązków pracownika butiku odzieżowego na pierwszym miejscu stawia się profesjonalną obsługę klienta. Sprzedawcy w butikach modowych mają za zadanie asystowanie klientom w zakresie tworzenia stylizacji, pomoc w doborze produktów oraz dostarczanie odpowiednich informacji o asortymencie firmy. Istotnym elementem, szczególnie w mniejszych butikach, będzie budowanie długotrwałych relacji z klientami danej marki.
Pracownicy salonów odzieżowych mają w obowiązku dbanie o ekspozycję, układanie produktów w salonie i w magazynie, przyjmowanie i rozładowywanie dostaw czy metkowanie produktów. Do zadań sprzedawcy należy dodać również obsługę kasy fiskalnej i terminalu płatniczego.
Praca sprzedawcy w sklepie odzieżowym chętnie wybierana jest przez osoby młode, często w przedziale wieku 20-30 lat. Dlaczego? Wiele butików, szczególnie tych należących do popularnych sieci handlowych, często oferuje pracę w niepełnym wymiarze godzin, co pozwala łączyć pracę ze studiami.
Elastyczny grafik to jedna z największych zalet pracy sprzedawcy. Do kolejnych bez wątpienia należą atrakcyjne rabaty pracownicze. Praca w butiku modowym to idealne miejsce do rozwoju pasji modowych, możliwość zdobycia nowych umiejętności oraz kompetencji. Jedną z najcenniejszych umiejętności do zdobycia będzie wiedza na temat procesów sprzedażowych, która może okazać się niezbędna w kolejnych etapach pracy w modzie.
Jak napisać CV na stanowisko sprzedawcy?
Starając się o pracę na tym stanowisku, kluczowym będzie odpowiednie CV. W dokumentach aplikacyjnych warto wymienić wszelkie prace i aktywności związane z obsługą klienta oraz sprzedażą. Niezależnie czy posiadasz już doświadczenie w tym kierunku, warto wskazać swoje mocne strony, jak komunikatywność, sumienność, otwartość, cierpliwość, chęć zdobywania nowych umiejętności czy łatwość w nawiązywaniu kontaktów. Nie zapomnij również o krótkiej prezentacji swojej osoby, która przekona pracodawcę, że jesteś odpowiednią osobą na stanowisko sprzedawcy. W CV wskaż również zainteresowania, które mogą wpłynąć na Twoją pracę oraz określ poziom znajomości języków obcych.
Marki modowe regularnie poszukują sprzedawców, dlatego znalezienie ogłoszenia o pracę na tym stanowisku nie powinno być trudne. Poszukując pracy w butiku odzieżowym zwróć uwagę na ogłoszenia na stanowiska jak: Doradca klienta, Sprzedawca, Obsługa Klienta czy Asystent Sprzedaży.
Kolejnym etapem po złożeniu CV będzie oczywiście rozmowa rekrutacyjna, która może składać się z jednego etapu lub w przypadku największych sieci – nawet z 2-3 spotkań rekrutacyjnych, gdzie potencjalny pracodawca sprawdzi Twoje umiejętności pracy w grupie, kreatywność i umiejętności obsługi klienta.
Gdzie szukać pracy w butiku modowym?
Najlepszym źródłem informacji o aktualnych ofertach jest zakładka Praca na Fashion Biznes, gdzie bardzo często pojawiają się ogłoszenia na stanowisko sprzedawcy w branży modowej. Na naszym portalu regularnie publikujemy oferty pracy w butikach najpopularniejszych polskich i zagranicznych marek, m.in. Tous, Bimba y Lola, La Mania, VITKAC, MAKO, Bizuu. Warto regularnie śledzić tę kategorię oraz obowiązkowo zasubskrybować nasz newsletter i śledzić nasze kanały społecznościowe, gdzie regularnie informujemy o nowych ofertach pracy w modzie.
Oferty pracy w modzie sprawdzisz TUTAJ
Jeśli chcesz zdobyć pracę w jednej z popularnych sieciówek jak H&M, Zara, Reserved, Pull and Bear czy Sinsay, zachęcamy do śledzenia ich stron internetowych, a dokładniej zakładki „Kariera”, gdzie pracodawcy publikują oferty pracy do sklepów w całej Polsce. Warto wiedzieć, że największe sieci handlowe (H&M, Inditex, LPP oraz inni) często poszukują dodatkowych pracowników na okres wyprzedaży. Mogą oni liczyć na zatrudnienie w niepełnym wymiarze godzin.
Jeśli ogłoszenie na stanowisko sprzedawcy nie jest dostępne w sieci, warto udać się osobiście do danego butiku z wcześniej przygotowanym CV i listem motywacyjnym. W ten sposób również możesz zdobyć zatrudnienie w wymarzonym miejscu.
Praca w butiku modowym – możliwości rozwoju
Pracując na stanowisku sprzedawcy, stosunkowo łatwo i szybko możesz awansować na wyższe stanowiska. Warto zaznaczyć, że wiele firm stawia na rekrutacje wewnętrzne, dlatego zdobycie doświadczenia w obsłudze klienta może okazać się wymogiem koniecznym do dalszego rozwoju.
Możliwe ścieżki awansu ze stanowiska sprzedawcy:
- Visual Merchandiser
- Kierownik zmiany
- Zastępca kierownika
- Kierownik butiku
- Regionalny kierownik sprzedaży (Area Manager)
Dla jednych więc praca w handlu może okazać się tylko dodatkowym zajęciem, dla innych natomiast – szansą do zrobienia pierwszych kroków w kierunku dalszej kariery w branży mody. A, trzeba przyznać, jest to doskonała opcja na start. Dlaczego? Będąc sprzedawcą mamy do czynienia z finalnym produktem, poznajemy prawdziwe potrzeby klientów, odkrywamy daną markę od kulis oraz zdobywamy niebywałą wiedzę na temat konkretnych produktów, jak i działania sektora odzieżowego. Nie bez powodu w branży funkcjonuje przekonanie, że przed stworzeniem własnej marki odzieżowej, warto zaczerpnąć doświadczenia na każdym etapie życia produktu, również jako sprzedawca w butiku.
Zdjęcie główne: Pexels
Przeczytaj również: Ukryte zawody: znaczenie zawodu Visual Merchandiser dla marek modowych