Siła decyzji biznesowej jest ogromna: może zupełnie pogrążyć markę, pozwolić wybić się finansowo lub… zmienić bieg jej historii. Oto najciekawsze dyspozycje ostatnich lat, które ukształtowały współczesną modę.
Autor: Aleksandra Zawadzka
Najciekawsze decyzje biznesowe w branży mody: Alessandro Michele za sterami Gucci
Kiedy w 2015 roku nieznany nikomu Alessandro Michele objął stery w Gucci, świat zamarł. Dotychczas dyrektorzy kreatywni o największych nazwiskach wymieniali się wysokimi stanowiskami w branży modowej. Michele wydawał się człowiekiem znikąd, jednak tak naprawdę znał Gucci od podszewki (pracował tu od 2002 roku). Projektant zapomniany dom mody uczynił najważniejszą marką luksusową ostatnich lat, nie tylko kreując wiele ikonicznych projektów, które wpisały się w historię mody, ale też przyniósł właścicielowi firmy – koncernowi Kering – ogromne zyski. Dzięki Michele od 2021 roku Gucci było czwartą najcenniejszą marką modową na świecie, wartą wówczas 33,8 mld dolarów. Jak utalentowany Włoch został dyrektorem kreatywnym? W styczniu 2015 roku Marco Bizzarri poprosił go o zostanie tymczasowym projektantem kolekcji męskiej i powierzył mu zadanie przekształcenia w tydzień projektów Fridy Giannini. Jego wizja zachwyciła zarząd, a Michele dwa dni po wykonaniu zadania dostał pełen wakat.
Czytaj: Dekarbonizacja głośnym tematem w branży. Czy marki modowe podejmą temat wykluczenia produkcji CO2?
Najciekawsze decyzje biznesowe w branży mody: odejście Phoebe Philo z branży
W 2016 roku, po ośmiu latach spędzonych za sterami Celine, Phoebe Philo zdecydowała się złożyć wypowiedzenie i nie tylko odeszła z francuskiego domu mody – zrezygnowała z całej branży. Fani jej projektów skupili się wokół instagramowego konta @oldceline, a dyrektorzy kreatywni konkurencyjnych marek próbowali odtworzyć jej ascetyczny styl. W końcu, dwa lata temu, Philo zapowiedziała, że za kilka sezonów wróci do projektowania, ale pod własnym nazwiskiem. Wyczekiwanie na jej solową markę jest tak ogromne, że szacuje się, że odniesie kasowy sukces. W 2021 roku zresztą była dyrektor kreatywna Celine podpisała obarczony tajemnicą kontrakt z LVMH, w ramach którego koncern nabył mniejszościowy udział w firmie, która jeszcze nie zdążyła ujrzeć światła dziennego. Wydarzy się to za chwilę, ale już teraz widać, że decyzje biznesowe Phoebe Philo były mistrzowskie.
Najciekawsze decyzje biznesowe w branży mody: Jacquemus bez fashion weeków
Podczas tygodniu mody w największych stolicach świata – Nowym Jorku, Londynie, Mediolanie czy nawet Paryżu – nie spotkamy Jacquemusa. Projektant jednej z najbardziej pożądanych współcześnie marek nie bierze udziałów w fashion weekach. Zamiast tego każdorazowo organizuje show w najbardziej zapierających dech w piersiach lokalizacjach na świecie (na przykład w Wersalu), o których mówi później cały świat. Daje to wrażenie wyjątkowości i sprawiło, że utalentowany Francuz mocno wyróżnił się na tle innych młodych marek modowych. „Zdecydowałem się na własny kalendarz. Zawsze chciałem wyjechać z Paryża” opowiadał w jednym z wywiadów, zapytany o brak obecności na tygodniach mody. To była świetna decyzja, bo zgodnie z szacunkami – sprzedaż jego ubrań miala osiągnąć 200 mln euro do końca 2022 roku. Simon Porte Jacquemus jest niezależny od wielkich koncernów i to jedyny właściciel tego domu mody, więc wszystkie zyski należą do niego.
Zobacz też: Trendy jesień-zima 2023/2024. Modne buty
Zdjęcie główne: Launchmetrics, pokaz Gucci jesień-zima 2018/2019