noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
Skrócony czas pracy – pilotaż. Zasady, terminy. Zdjęcie dwóch eleganckich mężczyzn w okularach przeciwsłonecznych, idących ulicą. Ten po lewej uśmiecha się, ma niebieską rozpiętą koszulę i brązową marynarkę w paski. Z kolei mężczyzna po prawej nosi brązową koszulę i krawat oraz czarną marynarkę w paski, do której dodał spodnie od kompletu i pasek.

Skrócony czas pracy staje się faktem! Ministerstwo ogłasza nabór do programu pilotażowego

REKLAMA
noSlotData

Czterodniowy tydzień pracy lub mniej godzin bez obniżki pensji? Wkrótce będzie to możliwe, ale dla wybranych przedsiębiorców. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosiło szczegóły naboru do programu testującego skrócony czas pracy. Udział mogą wziąć zarówno firmy prywatne, jak i jednostki sektora publicznego. Na zakwalifikowanych czeka nawet milion złotych wsparcia.

W tym artykule przeczytasz:

  • na czym dokładnie polega pilotaż skróconego czasu pracy w Polsce;
  • kto może wziąć udział w programie – lista warunków dla firm i instytucji;
  • jakie modele skróconej pracy są dopuszczalne;
  • ile mogą zyskać pracodawcy – szczegóły o milionowym wsparciu;
  • jakie zasady obowiązują przy utrzymaniu zatrudnienia i wynagrodzeń;
  • kiedy startuje nabór i ile czasu mają firmy na złożenie wniosku;
  • jakie dokumenty trzeba przygotować i gdzie je złożyć;
  • jak będzie przebiegał program pilotażowy – 3 etapy i najważniejsze daty.

Skrócony czas pracy – na czym polega?

Skrócony czas pracy – w przypadku pilotażu MRPiPS – przybiera różne modele. Może być to zarówno zmniejszenie liczby dni (np. czterodniowy tydzień pracy), jak i liczby godzin. Oprócz tego resort przewiduje też opcję udzielenia dni wolnych w formie urlopu wypoczynkowego oraz „inne modele dopasowane do specyfiki danego pracodawcy”.

Rozpoczęcie przygotowań do pilotażu ogłoszono 28 kwietnia 2025 r. Teraz stanie się on rzeczywistością. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ujawnia szczegóły naboru, w którym mogą wziąć udział polskie firmy

„To będzie pierwszy pilotaż skróconego czasu pracy w tej części Europy, pierwszy w naszym regionie, pierwszy na tak szeroką skalę pilotaż w Polsce. Chcemy zachęcać do skróconego czasu pracy, zachęcać do testowania rozwiązań w różnego typu organizacjach”

– powiedziała w kwietniu Agnieszka Dziemianowicz-Bąk.

Przeczytaj też: Nowe zasady wypłacania ekwiwalentu za urlop

Kto może wziąć udział w pilotażu? Lista warunków, które trzeba spełnić

Z opcji testowania skróconego czasu pracy mogą skorzystać pracodawcy z całego kraju – zarówno ci z sektora prywatnego, jak i publicznego. Oznacza to, że projekt jest skierowany również do jednostek samorządu terytorialnego czy powiatowych urzędów pracy. Aby jednak wziąć udział w pilotażu, firma musi spełnić kilka ważnych warunków wymienionych na stronie rządowej. Oto ich lista:

  • prowadzenie działalności przez przynajmniej 12 miesięcy przed dniem złożenia wniosku;
  • zatrudnianie co najmniej 75% pracowników na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę;
  • objęcie projektem minimum 50% pracowników;
  • utrzymanie zatrudnienia na poziomie minimum 90% stanu początkowego (określonego we wniosku);
  • utrzymanie wynagrodzeń pracowników biorących udział w pilotażu na poziomie nie niższym niż obowiązujący w dniu rozpoczęcia realizacji projektu pilotażowego, przez cały okres jego trwania;
  • brak pogorszenia warunków pracy i płacy pracowników objętych projektem.

Z listy warunków, które muszą spełnić firmy biorące udział w naborze do pilotażu skróconego czasu pracy, wynika, że projekt nie musi uwzględniać wszystkich pracowników w firmie. To pracodawca decyduje, który z nich zostanie objęty programem.

Jak ministerstwo wspiera firmy biorące udział w pilotażu?

Firmy, które zakwalifikują się do pilotażu i będą testować skrócony czas pracy, mogą liczyć na wsparcie rzędu 1 mln złotych. Ministerstwo jednak zastrzega, że koszt projektu w przeliczeniu na jednego pracownika biorącego udział w programie nie może przekroczyć 20 tys. złotych. Wsparcie finansowe może zostać przeznaczone na koszty obsługi (maksymalnie 10%) i merytoryczne, a także na szkolenia pracowników.

Sprawdź też: Odpowiedź ministerstwa na petycję w sprawie urlopu na godziny

Skrócony czas pracy – kiedy rusza nabór?

Nabór do pilotażu skróconego czas pracy rozpocznie się 14 sierpnia i potrwa do 15 września 2025. Przedsiębiorcy mają miesiąc, aby złożyć wniosek elektronicznie. Następnie ministerstwo rozstrzygnie nabór do 15 października 2025 r. i opublikuje listę firm, które zakwalifikowały się do programu.

Program pilotażowy jest podzielony na 3 etapy:

  • I etap (do 31 grudnia 2025 r.) – zawarcie umowy i przygotowanie do wprowadzenia skróconego czasu pracy w przedsiębiorstwie,
  • II etap (od 1 stycznia do 31 grudnia 2026 r.) – testowanie skróconego czasu pracy,
  • III etap (najpóźniej do 15 maja 2027 r.) – podsumowanie pilotażu.

Jak złożyć wniosek?

MRPiPS udostępni specjalny generator wniosków, z którego powinni skorzystać pracodawcy zainteresowani udziałem w programie pilotażowym. Lista niezbędnych dokumentów, które muszą dostarczyć firmy zainteresowane testowaniem skróconego czasu pracy, obejmuje:

  • wniosek o przyznanie środków rezerwy Funduszu Pracy na finansowanie projektu pilotażowego,
  • projekt pilotażowy zawierający opis, cel, uzasadnienie i założenia, w tym rezultaty i mierniki,
  • oświadczenia między innymi o systematycznym i terminowym wypełnianiu ankiet oraz braku zaległości podatkowych i w opłacaniu składek na ubezpieczenia społeczne (pełną listę znajdziesz na stronie projektu pilotażowego).

Złożone wnioski zostaną ocenione przez specjalną Komisję

Może Cię zainteresować: Mikroemerytura zyskuje na popularności. Na czym polega?

Zdjęcie główne: Spotlight Launchmetrics

REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData

Newsletter

FASHION BIZNES