noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
Kampania Shein

Shein w ogniu krytyki za kopiowanie. Debiut giełdowy pod znakiem zapytania?

REKLAMA
noSlotData

Szeroki asortyment ubrań i akcesoriów w ultra niskich cenach z asortymentu Shein może zacząć podlegać bardziej wzmożonym kontrolom znaków towarowych w świetle nowych przepisów UE zaostrzających nadzór nad prawami własności intelektualnej.

Chiński gigant e-commerce Shein dąży do londyńskiej giełdy papierów wartościowych. Wchodzące w życie pod koniec sierpnia cyfrowe zasady Unii Europejskiej zobowiązują Shein do zapobiegania prezentowaniu na platformie produktów naruszających prawa własności intelektualnej, a także do uniemożliwiania ich sprzedaży lub dystrybucji wśród 108 milionów aktywnych użytkowników w regionie.

Firma Shein zmaga się z ponad 90 pozwami oskarżającymi ją o kopiowanie projektów lub produktów innych firm, jak wynika z dokumentów amerykańskich ujawnionych przez Reutersa. Szesnastu prokuratorów generalnych USA w sierpniowym liście skierowanym do Komisji Papierów Wartościowych i Giełd wyraziło również zaniepokojenie praktykami Shein, określając je jako “częste zacieranie granicy między własnością intelektualną a prawami autorskimi“. W liście prokuratorzy generalni domagają się przeprowadzenia niezależnych audytów przed dopuszczeniem Shein do debiutu giełdowego.

Przeczytaj również: Shein będzie sprzedawać ubrania z drugiej ręki. Krok w dobrą stronę?

Jak Shein obecnie wykrywa podróbki?

Firma Shein, jak twierdzą analitycy i inwestorzy, korzysta z rozległej sieci dostawców w dużej mierze zlokalizowanych w Chinach, którzy rewolucjonizują tradycyjne modele produkcyjne, przyjmując małe, początkowe zamówienia i skalując produkcję w oparciu o popyt. Większość ubrań sprzedawanych przez Shein jest produkowana w Guangzhou w Chinach przez 5400 dostawców.

Peter Pernot-Day, szef ds. strategii i spraw korporacyjnych Shein na Północną Amerykę i Europę, powiedział w czwartek podczas konferencji poświęconej e-commerce, że szybkość projektowania i elastyczne podejście firmy do produkcji zapewniają jej przewagę konkurencyjną nad innymi globalnymi detalistami. Według rzecznika firmy, projekty produktów Shein są tworzone przez zewnętrznych artystów i dostawców stron trzecich z całego świata.

Pernot-Day wyjaśnił, że proces projektowania Shein jest często mylnie postrzegany jako oparty na sztucznej inteligencji (AI). W rzeczywistości firma zatrudnia od 200 do 250 wewnętrznych projektantów w każdej kategorii produktowej. “Zespół wewnętrzny przekazuje projekty do systemu zarządzania zamówieniami, który dobiera odpowiednich dostawców i materiały do produkcji, biorąc pod uwagę specyfikę projektu, takie jak materiały i tkaniny” – powiedział Pernot-Day.

Dlaczego Shein oskarżany jest o kopiowanie projektów innych marek?

Shein zadeklarował się do przestrzegania unijnej ustawy o usługach cyfrowych (DSA). Jednakże, od czasu ogłoszenia przez UE w kwietniu 2023 roku wytycznych dla Shein jako “bardzo dużej platformy internetowej”, firma nie ujawniła żadnych aktualizacji wprowadzonych w swoich procedurach wykrywania podróbek.

Według oświadczenia Shein z 4 czerwca 2024 roku, od 2020 roku firma wykorzystuje sztuczną inteligencję (AI) do identyfikacji potencjalnych naruszeń praw własności intelektualnej w zgłoszonych produktach. Rzecznik Shein poinformował, że w latach 2021-2023 firma odnotowała dwucyfrowy spadek zgłoszeń o naruszenie praw autorskich.

Technologia skanuje zdjęcia nowych produktów, porównując je z naszą zastrzeżoną bazą danych IP, która zawiera zakazane produkty i elementy” – wyjaśnił rzecznik. “Włączyliśmy również AI do innych baz danych, aby zwiększyć wykrywalność potencjalnych naruszeń.” Shein odmówił ujawnienia szczegółów dotyczących tych baz danych.

Podczas rozprawy sądowej w 2021 roku, w której firma została oskarżona o kopiowanie projektów producenta kostiumów kąpielowych HVN, prawnik Shein przedstawił dwuczęściowy proces wykrywania naruszeń stosowany przez firmę.Proces ten obejmuje zarówno ręczne, jak i cyfrowe elementy kontroli, w których ludzcy moderatorzy sprawdzają projekty i nadruki pod kątem logo, zarejestrowanych symboli znaków towarowych i nazw marek.

Chociaż Shein nie wyjaśnił, w jaki sposób firma opracowała projekt podobnego kostiumu kąpielowego z motywem owoców, prawnik firmy stwierdził, że proces kontroli naruszeń “nie wykrył produktów zawierających słowny znak towarowy HVN”, ponieważ kostium kąpielowy Circle R, którego projekt miał być skopiowany, nie był zgłoszony jako zarejestrowany znak towarowy.

Przeczytaj również: Shein w Warszawie przyciągnął 14 tysięczny tłum. Będą kolejne polskie miasta

REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData

Newsletter

FASHION BIZNES