Sektorowa Rada ds. Kompetencji Moda i Innowacyjne Tekstylia powstała 7 lat temu. Głównym celem projektu jest umożliwienie przedsiębiorcom z sektora oddziaływanie na dostawców usług edukacyjnych i rozwojowych, zarówno w sferze edukacji formalnej, jak i poza formalnej oraz zbudowanie właściwego partnerstwa przedsiębiorstw z instytucjami rynku pracy. Co do tej pory udało jej się osiągnąć?
Podczas prawie 7 lat działalności Rada Sektorowa zrealizowała szereg zadań dotyczących dostosowania oferty edukacyjnej do potrzeb rynku pracy. Opracowane zostały rekomendacje w obszarze edukacji dla sektora oraz kluczowe kompetencje. Rada co roku organizowała konferencje oraz debaty sektorowe, na których omawiana była aktualna sytuacja w branży oraz współpraca pomiędzy przedsiębiorstwami, szkołami mody i samorządem. Naszymi działaniami staraliśmy się dopasować system edukacyjny do bieżących potrzeb przedsiębiorstw. Pracodawcy są najlepszym źródłem wiedzy o tym, jak powinna wyglądać oferta edukacyjna, aby odpowiadała na aktualne potrzeby rynku pracy, dlatego zaangażowaliśmy do współpracy ponad 70 przedsiębiorstw i wspólnie wyznaczyliśmy kierunek zmian w edukacji.
Przeczytaj również: Coraz więcej firm odzieżowych zamyka się. Co może powstrzymać tę tendencję? Odpowiada Bogusław Słaby, członek zarządu ZPPM Lewiatan
„Przepis na rozwój- Kompetencje szyte na miarę”
Oprócz zdobywania wiedzy w szkołach przemysłu mody, bardzo ważne jest ciągłe podnoszenie kwalifikacji pracowników i dostosowanie ich do zmieniającego się otoczenia. W związku z tym Rada Sektorowa opracowała rekomendacje dotyczącą potrzeb kompetencyjnych. Na jej podstawie ruszył projekt „Przepis na rozwój- Kompetencje szyte na miarę”, w którym przedsiębiorcy mogą uzyskać aż 80% dofinansowania do edukacji. Nabory cały czas trwają, a aktualne informacje można znaleźć na stronie Operatora projektu firmy HRP http://hrp.com.pl.
Wsparcie edukacji modowej
Dzięki działalności Rady branżowe placówki edukacyjne odnotowały w ostatnich latach znaczący wzrost naboru. Pomogliśmy również w doposażeniu szkół w niezbędny do nauki zawodu sprzęt.
Po wielu latach działań na rzecz dostosowania systemu edukacji do potrzeb gospodarki dochodzimy do wniosku, że najważniejszym czynnikiem w podniesieniu kompetencji kadr branży mody jest ścisła współpraca na linii szkoła – przedsiębiorca – władze lokalne i centralne. Tylko w taki sposób możemy dostosować bazę dydaktyczną oraz kadrę nauczycielską, aby uczniowie mieli poziom kompetencji odpowiadający wymaganiom rynkowym.
Przeczytaj również: Gdzie się uczyć mody na świecie?
Projekt finansowany jest z Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój Oś priorytetowa II – Efektywne polityki publiczne dla rynku pracy, gospodarki i edukacji, Działanie 2.1.2 Zwiększenie wiedzy o potrzebach kwalifikacyjno – zawodowych. Liderem projektu jest Związek Przedsiębiorców Przemysłu Mody Lewiatan, a partnerem PIOT – Związek Pracodawców Przemysłu Odzieżowego i Tekstylnego.
Zdjęcie główne: Pexels