Z badania przeprowadzonego przez PwC wynika, że do 2026 roku wartość brutto polskiego rynku handlu e-commerce osiągnie wynik 162 mld złotych. Oznacza to 12% wzrost w skali rocznej.
E-commerce napędza gospodarkę
Dane PwC pokazują, że juz w 2020 roku kanał online miał 14% udział w wartości sprzedaży detalicznej w Polsce, na co wpływ miała m.in. pandemia i przyspieszony rozwój platform e-commerce. Grzegorz Łaptaś, partner w zespole Strategy & Operations PwC podkreśla, iż niemal 85% Polaków deklaruje, że nawet po zakończeniu pandemii nie zamierza zmniejszyć częstotliwości zakupów w e-commerce. 74% z nich utrzyma dotychczasowy poziom, natomiast 10% planuje je nawet zwiększyć.
Według raportu, obecnie ok. 150 tys. polskich przedsiębiorstw prowadzi sprzedaż swoich produktów i usług przez internet. Korzystają oni zarówno z własnych sklepów, jak też z popularnych wśród konsumentów platform typu marketplace. PwC zaznacza jednak relatywnie niską liczbę sklepów internetowych w Polsce, porównując do krajów Europy Zachodniej. Niemniej, liczba ta będzie rosnąć wraz z przyzwyczajeniami konsumenckimi oraz pojawieniem się nowych graczy na rynku, w tym Amazona.
>>>Czytaj także: „Smartfon równie dobry do zakupów jak komputer”
4 zasady biznesu e-commerce
Eksperci PwC zwracają uwagę na cztery niezwykle ważne aspekty dla firm, które już sprzedają lub zamierzają sprzedawać w kanale online.
- Omnichannel, czyli zapewnienie spójności pomiędzy różnymi kanałami sprzedaży.
- Customer Experience – budowanie pozytywnych doświadczeń klienta. Aż 42% polskich konsumentów jest w stanie zrezygnować z danej marki po zaledwie jednym złym doświadczeniu.
- Aktywizacja i lojalizacja klientów, m.in. poprzez dobór odpowiednich strategii cenowych czy programów lojalnościowych.
- Logistyka i zapewnienie ciągłości łańcuchów dostaw – szczególnie ważne w nie do końca przewidywalnej rzeczywistości, co w ostatnich miesiącach uwidoczniła trwająca pandemia.