To był najtrudniejszy okres w branży modowej od dłuższego czasu – wynika z raportów finansowych spółek.
Wyjątkowo blado wypadł marzec, w którym namieszała kiepska pogoda oraz przerwa w handlu spowodowana feriami wielkanocnymi. Analitycy jednak przewidują odbicie rynku już w kwietniu. Przyjrzyjmy się zatem wynikom Redanu, LPP i CCC za I kwartał.
REDAN
Redan zamknął miniony miesiąc 7-proc. wzrostem przychodów, przy 11 proc. wzroście powierzchni handlowej na koniec marca. Biorąc pod uwagę miniony kwartał br., sprzedaż grupy wyniosła 124 mln zł i była o 9 proc. wyższa r/r – podał Redan. Pozytywne wyniki osiągnięto głównie dzięki TXM textilmarket (sieć dyskontowa), gorzej radzi sobie grupa modowa czyli Top Secret, Troll i Drywash. Sprzedaż w grupie modowej w I kwartale zamknęła się na tym samym poziomie co rok wcześniej. Gorzej było w marcu br. — sprzedaż spadła o 5 proc. w porównaniu do analogicznego okresu minionego roku.
Wprowadzona już do sklepów wiosenna kolekcja została dobrze przyjęta przez klientów, jednak bardzo konkurencyjne otoczenie wymuszało konieczność stosowania działań wspierających sprzedaż. W marcu dodatkowo zanotowaliśmy słabsze obroty na rynku rosyjskim, gdzie ze względu na konflikt transportowy mieliśmy kłopoty z dostarczeniem towarów – powiedział na konferencji Bogusz Kruszyński.
Grupa dyskontowa z kolei stawia kolejne, odważne kroki na rynkach zagranicznych— sieć TXM textilmarket wchodzi do kolejnych rumuńskich miast. W kwietniu br. na rynku rumuńskim zostały otwarte dwie nowe placówki, łącznie dając spółce sześć lokalizacji w tym kraju. Jeszcze w tym półroczu planowane jest uruchomienie kolejnych czterech marketów w tym kraju.
LPP
Na początku kwietnia spółka podała, że przychody ze sprzedaży w I kwartale wyniosły około 415 mln zł i były wyższe co rok o ok. 10 proc. Z kolei szacowana marża brutto miała wartość 52 proc. i była o 5 pkt proc. niższa niż rok wcześniej.
Biorąc pod uwagę cały pierwszy kwartał, właściciel sklepów Reserved również osiągnął wzrost przychodów (+17 proc. rok po roku), ale warto zauważyć, że z miesiąca na miesiąc spada dynamika wzrostu.
Słabsze wyniki sprzedaży były powodem obniżenia ceny docelowej akcji spółki do 4 6421 zł przez Halton Bank. Analitycy zdecydowali się na obniżenie rekomendacji ze względu na zmniejszenie prognozowanego zysku EBITDA najbliższych trzech latach odpowiednio o 13 proc., 16 proc. i znowu 13 proc. LPP znalazł się teraz w tak zwanej „pułapce średniego rozmiaru” co oznacza, że firma ma silną pozycję na rodzimym rynku a konsument nasycił się jej produktem. Z kolei za granicą prezencja marki jest nadal zbyt słaba. Pierwszym poważnym krokiem LPP do zmiany tej sytuacji jest otworzenie salonu Reserved w Londynie na słynnej Oxford Street.
CCC
W I kwartale przychody CCC – giganta obuwniczego – rosły w tempie około 22,6 proc. Dynamika przyrostu powierzchni handlowej była na zbliżonym poziomie. Sytuacja zaprezentowała się dużo gorzej w marcu – CCC pokazał zaledwie 2-proc. dynamikę przychodów.
CCC dopłaci również ponad 100 mln złotych do sklepu eobuwie.pl. Osiągnięcie przez spółkę eobuwie zysku EBITDA na poziomie wyższym niż 15 mln zł powoduje, że CCC musi dokonać w terminie 30 dni płatności kwoty uzupełniającej za akcje. W styczniu br. CCC informowało, że nabyło 74,99 proc. udziałów w spółce eobuwie.pl, płacąc 129,98 mln zł. Już w sierpniu tego roku CCC będzie mogło nabyć resztę akcji.
Autor: Urszula Wiszowata
“W styczniu br. CCC informowało, że nabyło 74,99 proc. udziałów w spółce eobuwie.pl, płacąc 129,98 mln zł.” To zdanie jest dwa razy na końcu tekstu.
Poza tym ciekawy artykuł, raporty zawsze są zawiłe, ale jednocześnie dają jasny obraz kondycji koncernów mody w Polsce i na świecie.
Czyżby wkradł się do tekstu mały błąd? Dziękujemy za czujność a raporty staramy się pisać jak najbardziej zrozumiałym językiem