Branża mody oraz dóbr luksusowych niezmiennie jest miejscem atrakcyjnym dla inwestorów. Wybierają ją oni mimo trudnych warunków ekonomicznych i geopolitycznych. Jak wynika z przygotowanego przez Deloitte raportu Global Fashion & Luxury Private Equity and Investors Survey 2023, w ubiegłym roku przeprowadzono łącznie 292 transakcje fuzji i przejęć w tym sektorze, z czego ponad 40 proc. dotyczyła kategorii osobistych produktów premium.
Liczba transakcji dokonanych w 2022 roku w sektorze osobistych dóbr luksusowych spadła o 20 proc. rok do roku. Wciąż stanowiła jednak około 43 proc. wszystkich umów. Jednocześnie, więcej transakcji przeprowadzono w segmencie hoteli premium. Ich liczba zwiększyła się o 20 proc. w stosunku do poprzedniego roku, stanowiąc 34 proc. całości. Najwięcej umów, podobnie jak w ubiegłych latach, sfinalizowano w Europie (61 proc.)
Najwyższa wartość transakcji dotyczyła producentów luksusowych aut. W minionym roku średnia wartość transakcji fuzji i przejęć w tym sektorze wniosła 564 mln dolarów. Była jednak niższa aż o 69 proc. względem rekordowego 2021 roku. Zauważmy, że inwestorzy chętnie obracali dobrami luksusowymi. Średnia wartość transakcji w tej kategorii wyniosła bowiem 1 mld dolarów w 2022 roku. I tutaj warto wyróżnić zakup szwajcarskiego producenta perfum Firmenich przez Royal DSM za 20,6 mld USD.
Przeczytaj również: Ile kosztuje marzenie o własnej modowej marce? O kosztach stawiania startupu w branży fashion
Inflacja niestraszna branży dóbr luksusowych
Jak policzyli eksperci przygotowujący raport „Global Fashion & Luxury Private Equity and Investors Survey 2023”, w 2022 roku liczba transakcji przeprowadzona przez inwestorów strategicznych wzrosła o 21 proc. (rdr). Większość, bo aż 51 proc., została jednak przeprowadzona przez inwestorów finansowych. Aż 28 proc. z nich stanowiły podmioty z branży Private Equity. Po pandemii, której skutki odczuwane są do dziś, obecnie na pierwszy plan wybija się niepewność makroekonomiczna, inflacja i wojna w Ukrainie.
– Zdaniem inwestorów z funduszy private equity te zjawiska mają wpływ na działalność wielu sektorów, w tym również dobra luksusowe. Jednak pomimo trudnej konfiguracji czynników zewnętrznych, respondenci w dalszym ciągu prognozują dobrą koniunkturę dla tej branży. Szczególnie jeżeli chodzi o osobiste dobra luksusowe i hotele. Zdaniem inwestorów są to kategorie, która mają szansę na największy wzrost przychodów i zysków w ciągu najbliższych trzech lat – mówił dla Deloitte Arkadiusz Strasz, partner w dziale Doradztwa Finansowego Deloitte, M&A Transaction Services.
Rosnąca presja inflacyjna jest jednym z kluczowych negatywnych skutków dla podmiotów z branży dóbr luksusowych. Inwestorzy skupiają swoją uwagę na sektorach wykazujących wobec niej najwyższy poziom odporności. Jak wynika z badania, zegarki i biżuteria (30 proc.) to w oczach ankietowanych kategoria, która najlepiej radzi sobie z rosnącymi cenami. Z kolei za najmniej odporny uchodzi sektor samochodów luksusowych (4 proc.). Większość inwestorów (55 proc.) uważa, że połączenie wzrostu przychodów i redukcji kosztów to działanie, które powinny podjąć przedsiębiorstwa, by skutecznie walczyć z inflacją.
Inwestorzy spoglądają w stronę mniejszych podmiotów
Zdaniem ekspertów z Deloitte, dwóch na trzech inwestorów chętniej ulokuje swoje fundusze w podmiocie o obrocie do 50 mln dolarów. 31 proc. przebadanych bardziej przekonanych jest do przedsiębiorstw średniej wielkości (o przychodach w przedziale 50-250 mln dolarów). Jedynie 3 proc. ankietowanych wskazało chęć inwestycji w spółkę o obrocie przekraczającym 250 mln dolarów.
Badani pozytywnie wypowiadają się o stopie zwrotu z inwestycji w podmioty związane z dobrami luksusowymi. Aż 66 proc. z nich uważa, że może ona wynieść między 21 a 30 proc. 7 proc. jest zdania, ze zwrot z inwestycji przekroczy 30 proc.
Przeczytaj również: Zysk grupy Zegna wzrósł o 148 procent! Europejczycy nie boją się wydawać
Zdjęcie główne: Pexels
Autor: opracowanie informacji dot. raportu Deloitte „Global Fashion & Luxury Private Equity and Investors Survey 2023”