Posiadanie własnej, dobrze działającej i przynoszącej duże zyski firmy jest marzeniem wielu osób. Nawet spora część podejmuje się tego wyzwania i zakłada własny biznes. Nie każdy jednak odnosi upragniony sukces. Dlaczego niektórzy przedsiębiorcy świetnie radzą sobie z trudnościami, jakie niesie za sobą posiadanie własnej firmy, a inny ponoszą klęskę? Jakie błędy najczęściej popełniamy przy zakładaniu własnego biznesu?
Błąd 1: Klienci przyjdą sami
Od 5 lat współpracuję z kobietami będącymi na różnym poziomie rozwoju swojego biznesu i z mojego doświadczenia oraz z przeprowadzonych z nimi rozmów wynika, że zdecydowanie największym błędem jest założenie firmy bez sprawdzenia, czy ktokolwiek będzie zainteresowany usługami, czy produktami, jakie chcielibyśmy proponować – mówi Katarzyna Głąb, trenerka dla kobiet rozwijających własny biznes online, autorka bloga „Po sukces na szpilkach”.
To, co radziłabym kobietom rozpoczynającym własną działalność to nie tylko przeprowadzenie wstępnych badań i ankiet, ale również zbudowanie społeczności (obecnie możemy to robić za pośrednictwem Facebooka, Instagrama, bloga, czy kanału na YouTube), która nie tylko będzie zainteresowana tym co chcemy robić, ale również będzie czekać na moment, kiedy nasz pierwszy produkt trafi do sprzedaży – radzi Katarzyna Głąb.
Posiadając społeczność i budując świadomość istnienia marki jeszcze przed jej oficjalnym startem tworzymy sobie stosunkowo bezpieczny grunt pod rozwój naszego biznesu. Dlatego zanim ruszysz ze swoim biznesem wykonaj 4 kroki. Po pierwsze, określ dokładnie swój pomysł. Po drugie zapowiedz chęć stworzenia konkretnego produktu lub usługi. Następnie zbierz zapytania, sugestie i opinie osób zainteresowanych żeby dopasować Twój produkt do ich potrzeb. Na koniec, cały czas aktywnie buduj społeczność osób, która będzie gotowa dokonać zakupu, gdy Twój produkt pojawi się na rynku. Dobrze się przygotuj, ale też daj sobie prawo do popełnienia drobnych błędów. Jeśli dopiero zaczynasz są one nieuniknione – dodaje autorka bloga „Po sukces na szpilkach”.
Błąd 2: Kwestie prawne
Początkujący przedsiębiorcy często nie analizują wcześniej środowiska prawnego branży, w której zamierzają działać, albo robią to dość powierzchownie – mówi adwokat Magdalena Korol, wspólnik w kancelarii Snażyk, Korol, Mordaka sp.k. W efekcie wiedzą na przykład, że muszą uzyskać wpis do właściwego rejestru, ale krucho u nich ze sprawami korporacyjnymi, umowami lub z ochroną własności intelektualnej. W takich sytuacjach przyda się rozmowa z prawnikiem. Profesjonalnej pomocy na pewno wymaga ochrona znaku towarowego, wzoru przemysłowego itd. – na rynku panuje duża konkurencja, zatem oryginalność i innowacyjność stanowią często jedyny atut w starciu z doświadczonymi graczami – dodaje adwokat Magdalena Korol.
Atrakcyjne logo lub wzory przemysłowe towarów oferowanych przez nowicjuszy mogą łatwo stać się łupem nieuczciwych przedsiębiorców, jeżeli przed rozpoczęciem działalności nie zostaną zarejestrowane. Wprawdzie można próbować potem dochodzić swoich praw przed sądem, ale wymaga to czasu i pieniędzy, których początkującym przedsiębiorcom najczęściej brakuje. Aby uniknąć tych wszystkich potknięć, przez rozpoczęciem działalności trzeba dokładnie prześledzić przepisy regulujące wybraną branżę, zidentyfikować związane z nią prawne obowiązki, zadbać o właściwe umowy i zabezpieczyć się przed nieuczciwą konkurencją – wyjaśnia adwokat Magdalena Korol.
Błąd 3: Pomijanie planowania
Planowanie może być nudne i pracochłonne, a Tobie wydaje się, że wszystko masz głowie i nie potrzebujesz rozpisywać biznesplanu. Rynek potrafi być jednak okrutny i nawet najlepsze pomysły mogą okazać się nierealne, gdy przyjdzie pora na wprowadzenie ich w życie. Twarde prawa świata biznesu szybko je zweryfikują i nie zawsze zdążysz na czas zauważyć błędy i wprowadzić odpowiednie zmiany. Potrzebny będzie ci biznesplan. Jak go stworzyć?
Biznesplan to zaplanowanie firmy krok po kroku. Taki plan działania powinien zawierać opis krótko i długoterminowych celów przedsiębiorstwa, oferowanych produktów czy usług, analizę możliwości rynkowych oraz środków finansowych, które umożliwią osiągnięcie założonych celów w danym środowisku. Biznesplan jest niezwykle istotny w momencie pozyskiwania inwestorów, gdyż to z niego właśnie będą korzystać, aby dowiedzieć się ,co przedsiębiorca chce zrobić z ich kapitałem. Pamiętaj, że założenia dobrego biznesplanu są takie, iż ma on być dokładny i realny. Nierzeczywiste nadzieje i nieprzemyślane założenia zwykle są przyczyną porażek biznesowych.
Błąd 4: Uszczęśliwianie klienta na siłę
Kolejny błąd, jaki przychodzi mi to głowy to uszczęśliwianie klientów na siłę – mówi Alina Szklarska, założycielka marki Design Your Life. Proponowanie produktów i usług bez badania rynku, zapytania społeczności. Przeprowadzenia szybkiego researchu jest dość karkołomne. Jak uniknąć takiej sytuacji? Obserwować rynek i pytać, pytać, pytać. Rozmawiać ze swoimi czytelnikami, słuchać ich – oni najlepiej wskażą nam, czego potrzebują i w którym kierunku powinniśmy się rozwijać. Mogę to potwierdzić na własnym przykładzie. Oba moje produkty – planner i kurs Design Your Life – powstały w odpowiedzi na potrzeby i maile moich czytelników. Bardzo polecam słuchać tego, co mówią do nas inni – radzi Alina Szklarska.
Błąd 5: Brak określonych celów
Jeśli wiesz, że Twoim celem jest założenie biznesu, to jesteś na dobrej drodze. Musisz pamiętać, że sama chęć nie wystarczy, a cel powinien być sprecyzowany. Jak więc dobrze i skutecznie wyznaczyć cel, który będzie realny do zrealizowania? Warto wypróbować jedną z najbardziej użytecznych koncepcji formułowania celów – metodę SMART. Na czym polega?
Metoda SMART urealistycznia cele i pomaga zamienić je w konkretne działania.
Podpowiada, jak określać cele, by ich osiągnięcie było proste. Zakłada, że odpowiednio wyrażony cel jest kluczem do sukcesu. Smart to akronim składający się z pięciu cech, którymi powinien charakteryzować się prawidłowo wyznaczony cel. Każda z liter w skrócie SMART oznacza jedną z cech doskonałego celu.
Po pierwsze powinien on być sprecyzowany, czyli należy jasno określić, czego dotyczy cel i co chcemy osiągnąć. Powinien on być przedstawiony w sposób konkretny i jednoznaczny, nie pozostawiając miejsca na dowolność interpretacji. Po drugie, doskonały cel musi być mierzalny, czyli tak sformułowany, by można było zmierzyć stopień jego realizacji. Kolejną cechą jest atrakcyjność, a atrakcyjny cel to taki, który będzie wyzwaniem, a jego realizacja przyniesie wymierne korzyści. Powinien także być realistyczny, a na koniec terminowy, mieć swoją datę realizacji. Cel bez daty realizacji można wykonać za rok albo można go rozciągnąć w nieskończoność, a w rezultacie nigdy go nie wypełnić.
Błąd 6: Zapomniany marketing
Moim zdaniem jednym z najpoważniejszych błędów, jakie popełniają początkujący przedsiębiorcy, to startowanie z działalnością, zanim zaistniejemy w Internecie i zbudujemy społeczność. Dużo trudniej jest zacząć działać online, jeśli nie mamy własnej, choćby niewielkiej liczby osób, które nas obserwują i nam kibicują – mówi Alina Szklarska, założycielka marki Design Your Life.
Przedsiębiorcy, którzy osiągają sukces to ci, którzy pamiętają o promocji i marketingu. Jeśli odpuścisz te kwestie już na początku możesz być spisany na porażkę. Same produkty się nie sprzedadzą, jeśli nie pomoże im odpowiednia reklama. Z badań wynika, że prawie 40% polskich przedsiębiorstw nie posiada nawet własnej strony internetowej, co w dzisiejszych czasach w utrzymaniu firmy jest niezbędne.
Kolejnym błędem początkujących przedsiębiorców jest stosowanie marketingu pasywnego zamiast aktywnego. Marketing pasywny to taki gdzie czekasz, aby klient do ciebie przyszedł. Są to ogłoszenia w prasie, wysyłka ofert oraz maili, czy umieszczenie witryny internetowej bez jej aktywnego pozycjonowania i promowania. Marketing aktywny jest za to wychodzeniem do klienta, aby go odnaleźć.
W skład marketingu aktywnego wchodzą odbywanie osobistych spotkań, dzwonienie do potencjalnych klientów i wysyłanie maili zachęcających do wejścia na twoją stronę internetową. Kolejny element aktywnego marketingu to call-center, gdzie w przypadku rezygnacji klienta z zakupu próbuje się nakłonić go do zmiany decyzji. Ponadto 29 procent marketingowców korzysta z reklamy krzyżowej, czyli miesza ze sobą różne kanały aby osiągnąć zamierzony cel – i jest to najlepiej, zdaniem profesjonalistów, rokujący na przyszłość marketing aktywny. Oceń, ile procent twoich aktywności jest pasywnych, a ile aktywnych. Następnie zadbaj o to, by tych drugich było więcej.
Jeśli jesteśmy na początki drogi z zakładaniem własnego biznesu, możemy przygotować się na powyższe sytuacje i uniknąć najczęściej popełnianych przez przedsiębiorców błędów. Jeśli jesteśmy już na dalszym etapie rozwoju firmy, jest duże prawdopodobieństwo, że mogliśmy po drodze się potknąć i nie wszystko poszło po naszej myśli. Dlatego właśnie najważniejsza rada to: ucz się na własnych błędach. Jeśli z każdego upadku będziemy powstawać silniejsi, nasz biznes również będzie na tym zyskiwać i wzrastać w siłę.