Włoski dom mody Versace zostanie przejęty przez Prada Group za kwotę 1,25 miliarda euro. „Naszym celem jest kontynuowanie dziedzictwa Versace, celebrowanie i reinterpretowanie jego odważnej i ponadczasowej estetyki” — powiedział prezes Prady Patrizio Bertelli.
Vercace trafi w ręce Prady. Informacja została oficjalnie potwierdzona przez przedstawicieli domów mody, po wielomiesięcznych spekulacjach odnośnie jednej z najważniejszych transakcji na rynku mody ostatnich lat. Na mocy zawartego porozumienia, Grupa Prada stanie się jedynym właścicielem Versace, nabywając wszystkie udziały spółki. Całkowita wartość transakcji, uwzględniająca wartość przedsiębiorstwa przed odliczeniem długu i środków pieniężnych, wynosi 1,25 miliarda euro (równowartość 1,375 miliarda dolarów).
„Jesteśmy zachwyceni, że możemy powitać Versace w Grupie Prada i rozpocząć nowy rozdział dla marki, z którą dzielimy silne zaangażowanie w kreatywność, kunszt i dziedzictwo” – powiedział w oświadczeniu Patrizio Bertelli, prezes i dyrektor wykonawczy Grupy Prada. „Naszym celem jest kontynuowanie dziedzictwa Versace, celebrując i reinterpretując jej odważną i ponadczasową estetykę; jednocześnie zapewnimy jej solidną platformę, wzmocnioną wieloletnimi inwestycjami i opartą na długotrwałych relacjach. Nasza organizacja jest gotowa i doskonale przygotowana, aby napisać nowy rozdział w historii Versace, czerpiąc z wartości Grupy i działając z pewnością oraz rygorystycznym skupieniem.”
Powrót Versace do włoskich korzeni
Capri Holdings – właściciel marek Michael Kors oraz Jimmy Choo – nabył Versace w 2018 roku za 2,1 mld dolarów, chcąc stworzyć nowy, amerykański konglomerat luksusowy. Jednak po nieudanych próbach konsolidacji i zablokowanym przejęciu przez Tapestry (grupę skupiającą Coach, Kate Spade i Stuart Weitzman), zdecydowano o sprzedaży Versace. Przejęcie marki przez Prada Group oznacza jednocześnie powrót kultowego domu mody do włoskich korzeni.
Dario Vitale na czele Versace
Donatella Versace – dotychczasowa dyrektor kreatywna i twarz marki – w marcu oficjalnie pożegnała się z wieloletnią rolą, stając się jednocześnie oficjalną ambasadorką marki. Funkcję głównego projektanta została powierzona Dario Vitale, projektantowi wcześniej związanemu z Miu Miu, gdzie sprawował pieczę nad kolekcjami ready-to-wear oraz wizerunkiem marki.
Tutaj przeczytasz więcej o nowym dyrektorze kreatywnym Versace
Wyzwania dla Prada Group
Prada Group jest w dobrej sytuacji finansowej – jej obroty wzrosły w zeszłym roku o 15 procent, do poziomu 5,4 mld euro. Marka planuje jednak doinwestować dodatkowe 250 mln euro w relaunch Versace, które w ostatnim okresie wykazywało straty i spadek przychodów. Analitycy podkreślają, że nowe rozdanie w Versace będzie wymagało czasu i cierpliwości, zwłaszcza w kontekście ogólnego spowolnienia na rynku dóbr luksusowych. Dla Prada Group sukcesem będzie wyprowadzenie Versace na prostą i równoczesne podtrzymanie wzrostu swoich mocnych filarów: marek Prada oraz Miu Miu.
Sytuacja Capri Holdings
Dla Capri Holdings sprzedaż Versace oznacza znaczące zmniejszenie zadłużenia (wynoszącego około 1,12 mld dolarów) oraz skupienie się na głównym filarze grupy – marce Michael Kors. Władze koncernu nie wykluczają dalszych ruchów konsolidacyjnych, czego przykładem jest zapowiedziana chęć znalezienia nabywcy dla Jimmy Choo.