noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData

Popularne sklepy internetowe z zarzutami prezesa UOKiK. „Wielokrotnie podkreślaliśmy, że informacja o cenie musi być podana jasno”

REKLAMA
REKLAMA
noSlotData

Prezes UOKiK wszczął postępowanie przeciwko AzaGroup. Oskarżony podmiot posiada w swoim portfelu popularne sklepy internetowe, w tym Renee.pl i Born2Be.pl. Grozi mu kara za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów w wysokości do 10 proc. obrotu.

Przeczytaj również: Spółka Esotiq&Henderson zdecydowała o dywidendzie

Popularne sklepy z zarzutami UOKiK. Renee i Born2Be pod lupą

Renee i Born2Be to popularne sklepy internetowe z odzieżą i obuwiem należące do spółki AzaGroup. Wątpliwości Prezesa UOKiK budzi sposób oznaczania promocji w ich ofercie. Niezgodny z przepisami dyrektywy Omnibus i mogący wprowadzać konsumentów w błąd.

Od 1 stycznia 2023 r. obowiązują zmienione przepisy ustawy o informowaniu o cenach towarów i usług co do sposobu uwidaczniania ceny w przypadku informowania o jej obniżeniu. Przedsiębiorcy są zobowiązani do uwidaczniania informacji o najniższej cenie towaru lub usługi, która obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem promocji. Wynika to z implementacji przepisów dyrektywy Omnibus, mającej zapewnić lepsze egzekwowanie i unowocześnienie unijnych przepisów dotyczących ochrony konsumentów.

Przeczytaj również: VRG postanowiło o wysokości dywidendy

Wielokrotnie podkreślaliśmy, że informacja o cenie musi być podana jasno, wyraźnie i nie może wprowadzać w błąd. W przypadku promocji, najniższa cena z 30 dni przed obniżką jest najważniejsza dla konsumenta. Bez niej nie ma żadnego punktu odniesienia, który pozwoliłby ocenić rzeczywistą wielkość rabatu. Cały czas analizujemy działania różnych przedsiębiorców pod tym kątem i reagujemy, gdy widzimy nieprawidłowości – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Kadr z góry na trzy kobiety wskazującymi palcami wskazującymi na konkretne obrazy wyświetlające się na ekranie leżącego przed nimi laptopa

Co grozi AzaGroup? Lista zarzutów prezesa UOKiK

Postępowanie w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów może się zakończyć między innymi nałożeniem kary finansowej do 10 proc. obrotu przedsiębiorcy. Jakie zarzuty zostały postawione AzaGroup przez prezesa UOKiK?

Brak prezentowania najniższej ceny z ostatnich 30 dni

Obowiązek rzetelnego informowania konsumentów o cenie, w tym najniższej cenie z 30 dni przed ogłoszeniem obniżki, obejmuje wszystkie etapy sprzedaży, począwszy od przekazów reklamowych, aż do momentu zawarcia umowy. Natomiast sklepy Renee.pl i Born2Be.pl, zarówno w aplikacji mobilnej, jak i na stronie internetowej, nie dopełniają tego obowiązku.

Niska cena tylko dla członków klubów lojalnościowych Renee lub Born2Be

AzaGroup może wprowadzać konsumentów w błąd nie informując o prawdziwej cenie produktów. Reklamy obu sklepów w internecie kuszą atrakcyjnymi ofertami, jednak są one dostępne jedynie dla osób posiadających konto w ich klubie lojalnościowym. Konsument dowiaduje się o tym dopiero po kliknięciu w reklamę prowadzącą na stronę sklepu. Żeby kupić produkt w cenie wskazanej na banerze reklamowym, trzeba założyć konto w serwisie. Ponadto przyłączyć się do klubu lojalnościowego i wpisać kod promocyjny. Gdyby te warunki były jasne już na etapie oglądania reklamy, konsument mógłby w ogóle nie zainteresować się ofertą.

Wprowadzanie w błąd co do korzyści cenowej

Wątpliwości budzi także możliwość oferowania przez właściciela sklepów Renee oraz Born2Be jako „promocyjne” tych produktów, których cena nie zmieniła się lub nawet wzrosła względem najniższej ceny obowiązującej w ciągu 30 dni przed obniżką. Tymczasem promocja rzeczywiście jest promocją, jeśli w ciągu ostatnich 30 dni produkt był sprzedawany drożej. W innym przypadku używanie słów „wyprzedaż”, „promocja”, czy „obniżka”, może być nieprawidłowe. Jeśli wcześniejszy koszt nie odbiega od aktualnego, nie można uznać, że wystąpiła korzyść cenowa. Prawidłowym sposobem obliczania obniżki jest odnoszenie aktualnej ceny sprzedaży do najniższej ceny danego produktu w ciągu ostatnich 30 dni.

Zdjęcie główne: Pexels

REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData

Newsletter

FASHION BIZNES