Grupa Pepco sprzedała jedną ze swoich marek. Popularna sieć dyskontowa Poundland została kupiona przez amerykańską firmę inwestycyjną Gordon Brothers. Transakcja opiewała na „symboliczną kwotę” i ma pomóc Pepco skoncentrować się na bardziej rentownych segmentach działalności. W tle pojawiają się też informacje o możliwej sprzedaży Dealz Poland.
Z tego artykułu dowiesz się:
- Dlaczego Pepco sprzedało sieć Poundland?
- Kim jest nowy właściciel popularnej brytyjskiej marki dyskontowej?
- Jakie znaczenie dla strategii Grupy Pepco ma ta transakcja?
- Czy Dealz Poland będzie kolejną spółką wystawioną na sprzedaż?
Poundland z nowym właścicielem
Poundland jeszcze do niedawna należał do Grupy Pepco. Jednak kilka dni temu popularna sieć dyskontowa trafiła w ręce Gordon Brothers – firmy inwestycyjnej ze Stanów Zjednoczonych. Grupa Poundland obejmuje obecnie ponad 800 sklepów zlokalizowanych nie tylko w Wielkiej Brytanii, ale także w Irlandii i na Wyspie Man. Aktualnie zatrudnia około 16 tysięcy pracowników, którzy obsługują „miliony klientów rocznie”.
Jak donoszą media, kwota miała być symboliczna. Transakcja obejmowała między innymi zabezpieczoną pożyczkę na poziomie 30 mln funtów. Co ciekawe, Grupa Pepco spodziewa się zachowania mniejszościowego udziału inwestycyjnego w Grupie Poundland. W tym celu zawarła szczegółową umowę z nowym właścicielem sieci dyskontów. Oprócz tego firmy zgodziły się przedstawić plan restrukturyzacji, którego szczegóły nie są na razie znane.
„Transakcja jest zgodna z ambicją Grupy, aby działać w ramach jednego formatu Pepco, skoncentrowanego na wyższych marżach, w obszarze sprzedaży odzieży i artykułów ogólnego przeznaczenia Pepco. W ostatnim roku finansowym biznes Poundland miał 33% udział w przychodach Grupy, ale wypracował jedynie 5% wyniku EBITDA (przed IFRS 16)”
– poinformowała Grupa Pepco w oficjalnym komunikacie.
Dowiedz się: Czy Pepco jest otwarte w niedziele handlowe?
Grupa Pepco żegna się z nierentowną marką
Decyzja o sprzedaży sieci Poundland wynika z chęci poprawy rentowności Grupy Pepco i planów zakładających skupienie się na głównej marce, która działa nie tylko w kraju nad Wisłą, ale także w innych rynkach. Polska firma jest również obecna w Niemczech, Serbii, Chorwacji czy Włoszech.
Po pożegnaniu się z dyskontami Grupa chce skoncentrować się na produktach, które przynoszą większe zyski. Mowa między innymi o odzieży. Dodatkowym celem ma być „zwiększenie wartości Grupy dla akcjonariuszy”.
„Uzgodniona sprzedaż Poundland stanowi ważny kamień milowy w naszym planie strategicznym, mającym na celu odejście od kategorii produktów FMCG i skoncentrowanie się głównie na marce Pepco, czyli naszym biznesie odzieżowym i towarów ogólnego przeznaczenia, o wyższej marży. Tak jak wskazywaliśmy podczas Dnia Rynków Kapitałowych w marcu 2025 roku, transakcja ta wyraźnie wesprze realizację naszego przyspieszonego programu tworzenia wartości, poprzez upraszczenie struktury Grupy i koncentrację na odnoszącym sukcesy biznesie Pepco. Jestem przekonany, że Pepco ma odpowiednie fundamenty, aby stać się jedną z najlepiej prosperujących sieci sklepów dyskontowych w Europie, zapewniając klientom satysfakcję z dokonywanych zakupów, a akcjonariuszom rentowny wzrost i powiększanie wartości”
– skomentował prezes Pepco Group, Stephan Borchert.
Co ciekawe, Grupa Pepco rozważa odłączenie również innej spółki. Mowa o Dealz Poland – sieci oferującej często niedostępne w innych sklepach produkty w atrakcyjnych cenach. Pierwszy lokal pod szyldem Dealz powstał w Polsce w 2018 r.
Może Cię zainteresować: Ukraińska sieć będzie konkurencją dla Pepco?
Czy Pepco to Poundland?
Nie, Pepco i Poundland to dwie różne marki należące (do niedawna) do tej samej grupy kapitałowej – Pepco Group. Obecnym właścicielem Poundland jest amerykańska firma Gordon Brothers.
Kto jest właścicielem Pepco?
Pepco należy do międzynarodowej i notowanej na giełdzie grupy kapitałowej Pepco Group. Grupa zarządza także markami Dealz i do niedawna – Poundland.
Czy Dealz jest częścią Poundland?
Nie, choć Dealz i Poundland mają wspólne korzenie i podobny model działania, są to oddzielne marki. Dealz Poland nadal należy do Pepco Group, chociaż Grupa rozważa jego sprzedaż.
Czy sklepy Pepco są polskie?
Pepco powstało w Polsce i tutaj ma swoją siedzibę, jednak działa jako część międzynarodowej grupy kapitałowej. Marka jest obecna w wielu krajach Europy.
Zdjęcie główne: Forum