Kilkanaście lat temu cyberataki w Polsce były marginalnym problemem, o którym mało kto posiadał jakąkolwiek wiedzę. Rozwój technologii sprawił, że ten proceder zaczął również nad Wisłą odciskać większe piętno. Najnowszy raport stworzony przez Adyen Retail wskazuje, że aż 30 proc. działających w naszym kraju przedsiębiorstw handlu detalicznego padło ofiarą wycieku danych lub cyberataku.
Przeczytaj również: Nowa najbogatsza kobieta na świecie. Pokonała dziedziczkę imperium kosmetycznego
Cyberprzestępczość – czym jest?
Jak podaje Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości cyberataki mogą przybierać różne formy. Zazwyczaj są to jednak zorganizowane działania przestępcze, które z pozoru mogą wydawać się niegroźne. Mowa na przykład o próbie włamania na konto w mediach społecznościowych, czy rozpowszechnianiu nieprawdziwych informacji. Oczywiście ataki hakerów dotyczą również wykradania danych, blokowania platform, a nawet defraudacji mienia. Zauważmy, że oficjalne dane przekazane przez Policję wskazują na ponad 60 tys. cyberprzestępstw dokonanych w Polsce w ubiegłym roku. To czterokrotnie więcej niż w 2019 roku.
Co grozi osobom, którym został udowodniony cyberatak? Jeżeli sprawa tyczy się przestępstwa popełnionego przeciwko bezpieczeństwu elektronicznie przetwarzanych informacji, czyli tak zwanym hackingu, to oskarżony może zostać pozbawiony wolności na okres 5 lat. W przypadku cyberprzestępstwa odnoszącego się do naszej nietykalności cielesnej prawo reguluje takie czyny art. 200a k.k. oraz art. 202 k.k. Prawo reguluje również czyny wprost wykorzystujące sieci informatyczne i systemy teleinformatyczne w celu zdobycia nielegalnych środków pieniężnych – za taki występek również grozi kara pozbawienia wolności.
Przeczytaj również: Powróciła moda na centra handlowe? To dlatego odwiedzamy je coraz częściej [raport]
Cyberataki w Polsce – wyniki Adyen Retail Report 2024
Raport opublikowany przez firmę Adyen odsłania problemy, z którymi borykają się polskie firmy z sektora handlu detalicznego. Okazuje się, że w 2023 roku łączne straty wywołane cyberatakami wyniosły omawiane przedsiębiorstwa 87 mld zł. Ofiarą oszustwa, cyberataku lub wycieku danych padł co trzeci podmiot, co przekłada się na ponad 8,3 mln zł średniej straty na firmę.
I choć zaprezentowane dane mogą szokować, to warto dodać, że nie tylko przedsiębiorstwa padają ofiarą internetowych przestępców. Cyberataki w Polsce dotykają także konsumentów. Raport przygotowany przez Adyen we współpracy z brytyjskim Centrum Badań Ekonomicznych i Biznesowych pokazuje, że przeciętny polski klient w zeszłym roku utracił ponad 1,7 tys. złotych poprzez działania cyberprzestępców. Niestety, jest to wynik aż o 169 proc. wyższy od tego odnotowanego w 2022 roku.
Nic więc dziwnego, że pomimo szybkiego rozwoju branży e-commerce, aż 44 proc. konsumentów wciąż preferuje zakupy stacjonarne. 20 proc. z nich przyznaje, że powodem tej preferencji są obawy przed oszustami. Dla polskich przedsiębiorców liczy się już nie tylko zapewnienie bezpieczeństwa finansowego, coraz większe znaczenie ma skuteczne zabezpieczenie danych osobowych klientów.
Zdjęcie główne: Pexels