noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData

Wyjątkowe współprace modowe— Kto był pierwszy: H&M czy Uniqlo?

REKLAMA
noSlotData

Kiedy mowa o współpracach popularnych sieciówek z projektantami, pierwsza myśl jaka przychodzi nam do głowy to H&M. Jednak mało kto wie, że japoński odpowiednik szwedzkiego koncernu, Uniqlo, też ma na swoim koncie kolaboracje ze znanymi markami i nzwiskami. Co więcej, to właśnie Uniqlo jako pierwsze nawiązało współpracę z Alexandrem Wangiem, zanim zrobił to H&M w 2014 roku.

Uniqlo to koncern odzieżowy założony w 1949 roku w Yamaguchi w Japonii. Początkowo firma zajmowała się produkcją tkanin, aby w krótkim czasie stać się globalną marką z ponad tysiącem sklepów na całym świecie. Posiada sklepy głównie w Japonii, ale również między innymi w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Australii oraz Francji i w Niemczech. W swojej ofercie ma kolekcje dla kobiet, mężczyzn oraz dzieci. Ubrana Uniqlo cechuje minimalistyczny i oszczędny styl, trochę w estetyce GAP’a.

Uniqlo, podobnie jak H&M, wprowadził do swoich sklepów kolekcje stworzone we współpracy z cenionymi projektantami. Marka utworzyła też w 2007 roku projekt “Uniqlo Designer Invitation Project”, dzięki któremu młodzi projektanci mają możliwość podjęcia współpracy z Uniqlo.

Poniżej wybrane kolaboracje projektantów z Uniqlo, które są szczególnie warte uwagi.

Jil Sander’s “+J”

Kolekcja +J dla Uniqlo jest jedną z najlepszych kolekcji w historii kolaboracji z marką. Jil Sander nawiązał współpracę z retailerem w 2009 roku i kontynuował ją przez 5 sezonów. Nazwa kolekcji nie bez powodu jest tak tajemnicza, gdyż właściciel marki Jil Sander, mający wyłączne prawa do niej, nie wyraził zgody na sygnowanie kolekcji nazwą domu modu. Kolaboracja odniosła na tyle duży sukces, że Uniqlo przywróciło w 2014 i 2015 roku najlepsze projekty z kolekcji +J.

Opening Ceremony for the Designer Invitation Program

W 2009 roku amerykańska marka Opening Ceremony stworzyła kolekcję odzieży męskiej w ramach swojego udziału we flagowym programie Uniqlo dla młodych projektantów. Kolekcja składała się z podstawowych elementów męskiej garderoby, takich jak rozpinane koszulki czy kardigany. Projekty Opening Ceremony sprzedawały się bardzo dobrze w japońskim koncernie, głównie dzięki podobnej estetyce do tej, jaką stosuje Uniqlo oraz przystępnym cenom.

Theory’s “T Down”

Na sezon jesień-zima 2012, amerykańska marka Theory zaprojektowała dla Uniqlo serię odzieży wierzchniej. Kolekcja składała się głównie z puchowych kurtek oraz kamizelek w neutralnych kolorach.

Undercover’s “uu”

W 2011 roku Uniqlo ogłosiło współpracę z japońską marką Undercover. Kolekcja składała się z ubrań dla kobiet, mężczyzn oraz dzieci. Jun Takahashi, projektant Undercover, tłumaczył, że nawiązał współpracę z japońskim retailerem, aby całe rodziny mogły ubrać się w ubrania marki Undercover w przystępniejszych cenach. Kolekcja zatytułowana “UU” odniosła duży sukces, dostępna była w sklepach przez kolejny sezon, zaś w 2014 roku Jun Takahashi wznowił współpracę w Uniqlo, tym razem tworząc kolekcję ubrań dla dzieci.

Alexandre Plokhov of Helmut Lang’s “Urban Sweats”

Alexandre Plokhov pierwszy raz podjął współpracę z Uniqlo w ramach udziału w “Designer Invitation Project”. Zaprojektował wtedy małą kolekcję kapsułową. W 2014 roku, po objęciu stanowiska jako dyrektor kreatywny domu mody, Helmut Lang ponownie stworzył kolekcję dla Uniqlo zatytułowaną “Urban Sweats” składającą się ze stylowej odzieży sportowej.

Christophe Lemaire

Ten projektant jest jednym z najważniejszych współpracowników Uniqlo. Christophe Lemaire prowadzi firmę pod swoim nazwiskiem, a jeszcze wcześniej był dyrektorem kreatywnym w prestiżowym francuskim domu mody Hermes. Ogłoszenie współpracy z Uniqlo w 2015 roku nastąpiło w tym samym czasie co prezentacja jego pierwszej kolekcji pod swoim nazwiskiem. Christophe Lemaire stworzył projekty w minimalistycznym stylu, zgodnie z francuską estetyką, z której jest znany. W kolekcji znajdowały się klasyczne kardigany oraz swetry wykonane z dobrej jakości materiałów, które były jednocześnie w bardzo przystępnych cenach.

NIGO for UT

Prawdopodobnie najbardziej znanym projektantem, jaki kiedykolwiek podjął się współpracy z Uniqlo jest NIGO. Od 2013 roku jest on odpowiedzialny za stałą kolekcję t-shirtów Uniqlo zatytułowaną “UT”. Linia UT składa się z prostych t-shirtów wyróżniających się wymyślnymi wzorami graficznymi oraz obrazkami. Postacie z bajek Disneya oraz sławne fotografie Andy’ego Warhola – to wszystko można było znaleźć na t-shirtach z kolekcji “UT” Uniqlo.

Pharrell Williams 

Krótko po tym jak NIGO objął funkcję dyrektora kreatywnego kolekcji t-shirtów Uniqlo, zaprosił do współpracy swojego przyjaciela Pharrella Williamsa, aby ten został twarzą kolekcji “UT”. Współpraca była tak owocna, że wkrótce popularny piosenkarz zaprojektował swoje własne projekty t-shirtów ze sloganem “i am OTHER”.

Medicom Toy

Japoński producent zabawek podjął się współpracy z Uniqlo przy kolekcji t-shirtów. Każdy t-shirt miał na sobie motyw graficzny z popularnych zabawek Be@rbrick. Wisienką na torcie całej kolekcji było to, że do każdego projektu dołączona została limitowana zabawka Be@rbrick.

Autor: Julia Gugniewicz

REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData

Newsletter

FASHION BIZNES