W kwietniu 2024 r. obroty najemców w centrach handlowych były o 2,7 proc. wyższe niż rok wcześniej. Wzrosły one we wszystkich kategoriach obiektów handlowych.
Przeczytaj również: Popularne centrum handlowe może zniknąć z mapy Poznania
Obroty w centrach handlowych – kwiecień 2024
Najlepsze wyniki odnotowały największe galerie (powyżej 60 tys. mkw. GLA), gdzie wzrost obrotów wyniósł 3,9 proc. Podobny wynik odnotowały najmniejsze centra (5-20 tys. mkw. GLA), w których obroty najemców wzrosły o 3,6 proc. Duże obiekty (40-60 tys. mkw. GLA) miały o 1,4 proc. wyższe obroty, a w obiektach średniej wielkości (20-40 tys. mkw. GLA) obroty zwiększyły się o 0,7 proc. W wybranych kategoriach największe wzrosty obrotów w kwietniu 2024 r. odnotowały: rozrywka (16,2 proc.). Dalej były zdrowie i uroda (10,3 proc.) oraz artykuły wyposażenia domu (7,8 proc.).
Przeczytaj również: O ile AI pomnoży przychody sieci handlowych? [raport]
– W kwietniu 2024 r. obroty najemców w centrach handlowych były o blisko 3 proc. wyższe niż w tym samym okresie ubiegłego roku. Wynika z indeksów Polskiej Rady Centrów Handlowych, które są największym w Polsce cyklicznym badaniem obrotów i odwiedzalności centrów handlowych. Najwyższe wzrosty odnotowała rozrywka. W tej kategorii obroty najemców zwiększyły się o ponad 16 proc. – mówi Marcin Klammer, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych. – Indeksy PRCH gromadzą rzeczywiste dane na temat odwiedzalności i obrotów z obiektów o łącznej powierzchni powyżej 4,5 mln mkw. Co stanowi ponad 33 proc. rynku centrów handlowych w Polsce. Od 17 lat nad ich gromadzeniem, weryfikacją i analizą czuwa międzynarodowy audytor PwC – dodaje Marcin Klammer.
Jak często odwiedzamy centra handlowe? Znamy dane za kwiecień 2024
Współczynnik konwersji dla wszystkich kategorii najemców w centrach handlowych, czyli średnie wydatki klienta w przeliczeniu na pojedynczą wizytę w galerii, był kwietniu 2024 r. o 3 proc. wyższy niż w tym samym okresie w 2023 r. Odwiedzalność mierzona liczbą klientów na 1 mkw. powierzchni najmu, była w kwietniu 2024 r. o 0,7 proc. niższa niż w kwietniu 2023 r. Ta różnica jest efektem szczytu zakupów przed świętami Wielkanocnymi, który obecnie przypadł na marzec, a rok wcześniej na kwiecień. Ponadto, w kwietniu 2023 r. klienci mogli skorzystać z dwóch niedziel handlowych, a w kwietniu 2024 r. tylko z jednej.
Zdjęcie główne: Unsplash