W maju 2023 roku obroty najemców w centrach handlowych były o 3,8 proc. wyższe niż w piątym miesiącu roku ubiegłego. Wzrost odnotowano we wszystkich kategoriach obiektów.
Kołem napędowym wzrostów okazała się rozrywka. Obroty najemców związanych z tą kategorią podniosły się w ciągu dwunastu miesięcy o 15,8 proc. Konsumenci nie omijali restauracji. Sektor gastronomii odnotował ponad 11-proc. wzrost. W przypadku sprzedawców modowych wpływy i należności zwiększyły się o 2,6 proc.
– W maju obroty najemców w centrach handlowych wzrosły o 3,8 proc. w stosunku do maja 2022 roku, podczas gdy dla całego handlu, według GUS, wzrost sprzedaży detalicznej w cenach bieżących wyniósł 1,8 proc. Centra handlowe notują lepsze wyniki niż inne sektory handlu, a dynamika wzrostów koresponduje z trendami dla całej branży – komentował Krzysztof Poznański, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych. Dodając przy tym, że „na wyniki handlu mają wpływ czynniki makroekonomiczne takie jak nadal wysoka inflacja, która zmniejsza siłę nabywczą Polaków”.
Przeczytaj również: Czeski detalista z rekordowym dofinansowaniem w wysokości 280 mln euro. Umacnia swoja pozycję lidera w Europie
Wszyscy na plusie
W maju galerie handlowe o powierzchni najmu powyżej 60 tys. mkw. wypracowały 2,3-proc. wzrost obrotów względem piątego miesiąca 2022 roku. Obiekty z GLA pomiędzy 40 a 60 tys. mkw 4,9-proc., a średniej wielkości centra (20-40 tys. mkw. GLA) 1,9-proc. W przypadku najmniejszych galerii (5-20 tys. mkw GLA) wzrost obrotów wyniósł 4,9 proc.
Podniósł się również poziom średnich wydatków klienta w przeliczeniu na pojedynczą wizytę w galerii. W maju o 1,7 proc. rdr. O 2 proc. wzrosła natomiast, mierzona liczbą konsumentów na 1 mkw. powierzchni najmu, odwiedzalność centrów handlowych (PRCH Footfall Density Index).