Portal Fashionista podsumował rok 2015 z perspektywy inwestycji, rotacji kadrowych oraz zmian, jakie zaszły na rynku i które zdefiniowały branżę modową.
Kilka firm zakończyło działalność, wielu dyrektorów kreatywnych zmieniło pracę, a nowe nazwiska, które pojawiały się na przestrzeni ostatnich dwunastu miesięcy, mogą zmienić oblicze branży. W tym roku wiele mówiło się o trendzie fast-fashion oraz o napędzonej machinie sprzedażowej – do tego stopnia, że zaczyna w niej brakować miejsca na kreatywność.
Warto jednak przyjrzeć się wszystkim wydarzeniom mijającego roku z makro perspektywy. Był to czas szczególny dla inwestycji i mediów.

Trzy francuskie domy mody pożegnały się ze swoimi dyrektorami kreatywnymi: Balenciaga z Alexandrem Wangiem, Dior z Rafem Simonsem oraz Lanvin z Alberem Elbazem.
Na ten moment tylko Balenciaga zatrudniała nowego projektanta: jest nim Demna Gvesalia. Pozostale dwa stanowiska są nadal nieobsadzone.

Cztery magazyny zaprzestały publikacji. „Lucky” zniknęło z półek (co prawda nadal czytamy kontent internetowy, ale firma zaprzestała druku). Wydawnictwo Condé Nast zamknęło również drzwi do redakcji magazynu „Details”, a Style.com jest teraz częścią Vogue.com. Także męski magazyn „Four Pins” ogłosił, że zamyka się w najbliższych kilku miesiącach. To trudny, ale i przełomowy rok dla mediów.

Pięciu dyrektorów kreatywnych zrezygnowało ze stanowisk. Rebekka Bay odeszła z GAP. Założycielka Net-a-Porter, Natalie Massenet, zrezygnowała z prezesury chwilkę po fuzji z platformą Yoox. Następnie Christopher Suarez, współzałożyciel i prezes marki Nicholas Kirkwood, odszedł z firmy dwa lata po tym, jak LVMH wykupiło większość pakietu akcji w firmie. Podobnie Aliza Licht, znana również jako DKNY PR Girl, opuściła dom mody Donny Karan International (LVMH wykupiło również i tę firmę). Gucci Westman opuściła Revlon po 7 latach prowadzenia marki na stanowisku globalnego dyrektora artystycznego.

Branża mody straciła w tym roku sześć zasłużonych osobowości. Pożegnaliśmy Burta Shavitza, założyciela firmy Burt’s Bee, producenta naturalnych kosmetyków z USA. Zmarł również dermatolog dr Frederic Brandt, chirurg plastyczny Madonny i gwiazd Hollywood, który jako jeden z pierwszych lekarzy zaczął stosować botoks. Odszedł także: John Fairchild – jeden z najważniejszych nowojorskich redaktorów modowych, projektant Vince Camuto, Ed Hardy – założyciel marki Christian Audigier oraz Douglas Tompkins — twórca marki North Face.

Inwestycje odgrywają ogromną rolę w rozwoju przedsiębiorstwa. Większość znanych nam marek korzysta z takiego zastrzyku finansowego i jest w rękach funduszy lub grup. Rok 2015 był świetnym okresem na inwestycje: amerykańska ekonomia nabrała rozpędu, a handel detaliczny wyraźnie sprzyja firmom. Castanea Partners wykupiła większościowy pakiet akcji w Proenza Schouler, a LVMH w Repossi (producent biżuterii). Włoski producent i dystrybutor luksusowej odzieży nabył pakiet większościowy w No.21, Interluxe Holdings w A.L.C. American Eagle kupił markę Todd Snyder, a Clessidra Roberto Cavalli. Dodatkowo Kering oddał Sergio Rossi w ręce inwestora Investindustrial, a Macy’s kupił Blue Mercury (dystrybutora kosmetyków). W końcu Nanette Lepore będzie zarządzane przez Bluestar Alliance.

Victoria’s Secret podpisała kontrakt z 10 nowymi aniołkami. Pożegnaliśmy Mirandę Kerr, Erin Heatherton, Doutzen Kroes i Karlie Kloss. Powitaliśmy największy jak dotąd kohort kolejnych gwiazd wybiegu. Są nimi: Kate Grigorieva, Taylor Hill, Elsa Hosk, Martha Hunt, Polka Monika Jagaciak, Stella Maxwell, Lais Ribeiro, Sara Sampaio, Romee Strijd i Jasmine Tookes.

W tym roku wielu projektantów świętowało 10-lecie kariery zawodowej. Kto by pomyślał, że zaczynający wówczas młodziutcy Alexander Wang czy Philip Lim będą dziś tak rozpoznawalnymi postaciami. Również Roksanda Illincic i Nicholas Kirkwood obchodzą dziesiątą rocznicę działalności. Riccardo Tisci w przepiękny sposób świętował dziesiąte urodziny z domem mody Givenchy podczas New York Fashion Week. McQ, czyli marka Alexandra McQueena, również jest już na rynku pełną dekadę.

Dwanaście marek przestało istnieć. To był wyjątkowo trudny rok dla mody, szczególnie tej niezależnej. Kurtyna opadła dla Krisa van Assche, Jonathana Saundersa i Reeda Krakoffa. Co prawda Reed Krakoff podpisał kontrakt z sieciowym domem handlowym Kohl’s w USA, ale jego strona internetowa jest nieaktywna. Wielkim zaskoczeniem było zamknięcie swoich drzwi przez markę Scotta Sternberga: Band of Outsiders. Projektanci marki Coperini: Sébastien Meyer i Arnaud Vaillant, postanowili zawiesić działalność po tym, jak przyjęli propozycję stanowiska dyrektorów kreatywnych od domu mody Courrèges.
Wiele znanych nam marek połączyło swoje mniejsze linie w jeden prężny brand. Pożegnaliśmy sie z Marc by Marc Jacobs, Burberry London, Burberry Brit, Burberry Prorsum, Kate Spade Saturday. Victoria Beckham włączyła swoją linię odzieży denim do głównego brandu pod jej nazwiskiem, a marka Honor, aby móc się skoncentrować na kolekcji mody ślubnej, zaprzestała produkcji kolekcji ready-to-wear.

Szesnastu projektantów objęło stery nad największymi brandami na rynku. Obserwujemy wiele zmian na stanowiskach dyrektorów kreatywnych i prezesów. Oto debiuty tego roku: Alessandro Michele pracuje dla Gucci, Nadège Vanhee-Cybulski dla Hermès, Guillaume Henry dla Niny Ricci, Alexis Martial i Adrien Caillaudaud dla Carven, John Galliano dla Margiela, Peter Copping dla Oscara de la Renta, Peter Dundas wrócił do domu mody Roberto Cavalli, Massimo Giorgetti teraz pracuje dla Pucci, Dao-Yi Chow i Maxwell Osborne dla DKNY, Kanye West dla adidasa, Adam Andrascik dla Guy’a Laroche, Sébastien Meyer i Arnaud Vaillant dla Courrèges, a Arthur Arbesser tworzy dla marki Iceberg.

£1.8 miliona zysku: tyle Net-a-Porter zarobił w tym roku. Po raz pierwszy w historii platforma sprzedażowa odnotowała zysk.

Dwadzieścia pięć – tyle lat Linda Wells piastuje stanowisko redaktor naczelnej magazynu „Allure”, jednej z najważniejszych publikacji rodziny Condé Nast. To dwa lata dłużej niż Graydon Carter, prowadząca magazyn „Vanity Fair” i dwa lata krócej niż Anna Wintour prowadząca „Vogue”.

Po 31 latach Donna Karan odchodzi ze stanowiska dyrektor kreatywnej własnej firmy. Dziś jej właścicielem jest LVMH. Jak ogłosiła firma, na razie nie zobaczymy jej kolekcji na wybiegu.

158 wybiegów w 364 dni – jak donosi portal models.com w tylu pokazach wzięłą udział 17-letnia Estonka Alexandra Elizabeth Ljadov, czyli najbardziej pożądana modelka tego roku. Elizabeth reprezentuje agencję The Society Management in the U.S.

$50 miliardów w sprzedaży: Nike opublikowało roczne dochody, które zamierza zrealizować do 2020 roku. To prawie $20 miliardów więcej niż w 2015.