Sektor dóbr luksusowych w Polsce sukcesywnie rośnie. Najnowsze dane KPMG wskazują, że w ostatnim roku przebił on rekordową granicę 37 mln złotych. Choć największą część rynku wciąż stanowią samochody, sektor luksusowej odzieży i akcesoriów również przybiera w siłę. W 2022 roku powiększył się o 9,9% r/r osiągając wartość 3,2 mld złotych – przewyższając rekordową wartość tego segmentu (3,1 mld złotych z roku 2019).
Bogacący się Polacy coraz chętniej sięgają po produkty premium, co tylko daje zielone światło dla marek luksusowych do ekspansji na lokalny rynek. Fakt, iż pożegnaliśmy się z pandemiczną rzeczywistością sprawił, że coraz więcej inwestorów zaczęło myśleć o tworzeniu ulic handlowych w Polsce. Coraz więcej marek zagranicznych oferujących modę, biżuterię czy luksusowe meble jest zainteresowanych otwieraniem swoich butików i showroom’ów w Warszawie. Z danych CBRE wynika, że w pierwszej połowie 2024 roku możemy spodziewać się aż trzech nowych marek luksusowych przy Placu Trzech Krzyży. A kolejne, oficjalne niepotwierdzone debiuty nad Wisłą, jeszcze przed nami.
Sprawdzamy, jakie luksusowe marki odzieżowe otworzyły swoje butiki w Polsce.
Przeczytaj również: Luksusowe marki kosmetyczne, które definiują standardy w Europie
Hermès
Hermès to renomowany francuski luksusowy dom mody założony w 1837 roku, który zasłynął na rynku jako producent uprzęży dla koni. Z biegiem lat marka zdobyła pozycję jednej z najbardziej ekskluzywnych w swojej branży, słynąc z wykwintnego rzemiosła, ponadczasowych projektów i stosowania wysokiej jakości materiałów. Francuska marka jest szczególnie znana z najwyższej jakości wyrobów skórzanych, takich jak luksusowe buty, paski czy torebki. Modele Birkin i Kelly to jedne z najbardziej kultowych modeli i najczęściej poszukiwanych torebek na świecie. Hermès oferuje również szeroką gamę akcesoriów, a także linię ready-to-wear, która obejmuje klasyczną odzież dla kobiet i mężczyzn.
Francuska marka powszechnie znana jest z eleganckiego stylu, który pozostaje ponadczasowy na przestrzeni lat. Uważana za jedną z najbardziej ekskluzywnych marek na świecie, Hermès jest doceniana przez miłośników cichego luksusu. Wraz ze wzrostem popularności tego trendu, również jej sprzedaż poszybowała w górę. W 2023 roku Hermès wygenerował przychody wysokości 13,4 mld EUR.
Pierwszy luksusowy butik Hermès w Polsce został otwarty w 2019 roku. Mieści się on na parterze Hotelu Europejskiego przy ulicy Krakowskie Przedmieście 13 w Warszawie. Dzięki swojej lokalizacji butik przyciąga wielu klientów, oferując im możliwość zakupu ekskluzywnych produktów tej renomowanej marki.
Przeczytaj również: Hermès informuje o rekordowej sprzedaży. W podziękowaniu wypłaci pracownikom po 4 tys. EUR premii
Gucci
Gucci to włoski dom mody założony w 1921 roku we Florencji przez Guccio Gucci. Początkowo firma specjalizowała się w wyrobach skórzanych, takich jak walizki, torby i buty. Z czasem oferta marki poszerzyła się o odzież, perfumy i inne akcesoria. Gucci słynie z wysokiej jakości materiałów, precyzyjnego wykonania i ekskluzywnego designu. Marka Gucci należy do portfolio francuskiego konglomeratu dóbr luksusowych Kering, będocego jednocześnie właścicielem Balenciagi czy Yves Saint Laurent. W 2023 roku sprzedaż Gucci wyniosła niemal 10 mln euro, co stanowiło 6 proc. Spadek w stosunku do poprzedniego roku. Niemniej jednak Gucci wciąż utrzymuje się na topie najcenniejszych marek świata, zyskując w ostatnich latach dodatkową sławę dzięki kinowemu hitowi „Dom Gucci”.
W Polsce Gucci prowadzi jeden butik stacjonarny. Jest on zlokalizowany w warszawskim luksusowym domu handlowym VITKAC, przy ul. Brackiej.
Ermenegildo Zegna
Ermenegildo Zegna to jedna z najsłynniejszych marek mody klasycznej od ponad 100 lat ubiera dżentelmenów ceniących wyrafinowane krawiectwo i jakość z najwyższej półki. Na czele rodzinnej firmy, której korzenie sięgają 1910 roku, stoi już trzecie pokolenie. Inspiracją i bazą do stworzenia modowego imperium była bez wątpienia wieloletnia włókiennicza praktyka ojca włoskiego projektanta. Marka sukcesywnie zdobywała pozycję lidera w swojej dziedzinie, a jej produkcja do dziś opiera się na najwyższej jakości wełnie. Marka Ermenegildo Zegna słynie z klasycznego wzornictwa i ponadczasowych fasonów. Od ponad 100 lat przykłada wyjątkową uwagę do jakości – od najlepszych materiałów po dopracowane detale. Bazą oferty włoskiego pioniera pozostają wełniane garnitury, które czerpnią z ponadczasowej sztuki włoskiego krawiectwa. Marka nie zamyka się jedynie na klasyczną elegancję, proponując również sylwetki w stylu smart casual. Propozycje od Ermenegildo Zegna są częstym wyborem ludzi kultury, sztuki i polityki. Wśród osób sięgających po klasyczne obuwie marki wymienia się między innymi Donalda Tuska.
Luksusowy butik włoskiej marki Ermenegildo Zegna jest zlokalizowany w Warszawie przy Placu Trzech Krzyży 3.
Louis Vuitton
Louis Vuitton to francuski dom mody założony w 1854 roku w Paryżu. Marka zasłynęła na rynku sprzedając skórzane skrzynie i torby. Dopiero w 1930 roku do asortymentu wprowadzono torebki. Od tego czasu oferta Louis Vuitton znacznie się rozszerzyła, a sama marka zyskała miano jednej z najbardziej luksusowych na świecie. Dom mody słynie z klasycznego designu, francuskiego stylu i dbałości o szczegóły. Louis Vuitton jest jedną z najbardziej dochodowych marek luksusowych na świecie. Zgodnie z rankingiem Kantar BrandZ Most Valuable Global Brands, Louis Vuitton jest najcenniejszą luksusową marką świata niezmiennie od 18 lat (czyli od chwili powstania zestawienia). Brand jest częścią koncernu LVMH Moët Hennessy – Louis Vuitton, do którego należą również inne luksusowe marki, takie jak Dior, Givenchy, Fendi i Moët & Chandon.
Zakupy w sklepie Louis Vuitton zrobimy w Polsce przy ul. Brackiej, w warszawskim domu handlowym VITKAC.
Chanel
Chanel to francuski dom mody założony w 1910 roku przez Gabrielle “Coco” Chanel. Początkowo skupiał się na kapeluszach i odzieży sportowej, ale szybko zyskał sławę dzięki rewolucyjnym projektom, które wyzwalały kobiety z gorsetów i krępujących strojów tamtych czasów. Coco Chanel stała się ikoną światowej światowej haute couture i prawdziwą rewolucjonistką. To właśnie ona wprowadziła do mody wiele nowatorskich rozwiązań, takich jak mała czarna, żakiet z tweedu i damskie spodnie. Marka Chanel niezmiennie słynie z eleganckich i ponadczasowych projektów, luksusowych materiałów i wykwintnego rzemiosła. Francuski brand od lat należy do najbardziej wpływowych marek modowych na świecie. Jego projekty inspirują projektantów i miłośników mody na całym świecie. Po śmierci legendarnego projektanta Chanel, Karla Lagerfelda, od 2019 roku główną projektantką marki jest Virginie Viard, która zgodnie z autorską wizją kreuje nowe, odświeżone oblicze marki.
Chanel posiada ekskluzywne butiki na całym świecie. W Polsce nie doczekaliśmy się jeszcze Chanel stacjonarnie, co oznacza że ubrania tej marki upolujemy tylko online. Inaczej jest z kosmetykami francuskiego domu mody – zakupy w dedykowanym koncepcie Chanel Beauty zrobimy w warszawskiej galerii Westfield Mokotów.
Dior
Christian Dior SA, znany również jako Dior, to francuski dom mody założony przez Christiana Diora w 1946 roku we Francji. Firma szybko stała się synonimem luksusu i elegancji, a jej główna siedziba znajduje się w Paryżu. Dior posiada ponad 160 butików na całym świecie, oferując szeroki zakres produktów, od odzieży po kosmetyki. Choć marka jest głównie kojarzona z produktami dla kobiet, oferuje również kolekcje dla mężczyzn pod marką Dior Homme oraz ubrania dla dzieci w ramach linii Baby Dior. W 1984 roku Bernard Arnault kupił za 15 mln dol. bankrutującą grupę tekstylną Boussac Saint-Freres, do której należała marka Christian Dior, a od 1 lutego 2023 roku dyrektorką marki Dior jest córka Arnaulta – Delphine.
W Polsce nie doczekaliśmy się jeszcze butiku Diora, ale to kwestia paru miesięcy, ponieważ powstaje on w warszawskim domu handlowym Vitkac.
zdjęcie główne: pexels.com