2024 rok był okresem przełomowym, z którym brandy oraz stojący za nimi twórcy musieli skonfrontować przygotowane strategie z trudną rzeczywistością. Postpandemiczne problemy, zawirowania gospodarcze oraz skokowy rozwój technologii to wyzwania ubiegłych dwunastu miesięcy. Sprawdź listę najciekawszych wywiadów 2024 roku, w których przedstawiciele najpopularniejszych marek opowiadali o biznesowych koncepcjach, karierowych historiach oraz prognozach na nadchodzące miesiące.
Rozmowa z dyrektorem generalnym Grupy H&M
Podczas wizyty w Polsce dyrektor generalny Grupy H&M, Daniel Ervér, opowiedział nam o najważniejszych wartościach zarządzanej przez niego firmy, tworzeniu nowych możliwości poprzez wykorzystywanie innowacji oraz dalszych planach w obszarze zrównoważonego rozwoju. Ponadto CEO szwedzkiego giganta nakreślił swoją osiemnastoletnią historię pracy w strukturach H&M.
– Wszystko opiera się na naszych pracownikach, na integracji technologii, rozwoju łańcucha dostaw i inwestycjach w sieć sklepów. Ostatecznie kluczową rolę odgrywa 140 tysięcy osób pracujących dla H&M. Każda z nich przyczynia się do tego, aby nasi klienci mogli odkrywać modę i wyrażać siebie poprzez nią. Jesteśmy jednym zespołem. To jedna z naszych podstawowych wartości. Wspólnie pracujemy nad demokratyzacją mody – stwierdził Daniel Ervér. Kliknij TUTAJ i przeczytaj całą rozmowę z dyrektorem generalnym Grupy H&M.
Wywiad z historyczką marki Levi’s
To ona strzeże ponad 150-letniej historii ikonicznej marki. Tracey Panek, historyczka i dyrektorka archiwów Levi’s, opowiedziała nam o szczegółach swojej pracy, dzieląc się wyjątkowymi historiami na temat kultowych eksponatów Levi Strauss & Co. W przenikliwej rozmowie nie unikając wielowątkowych opowieści o światowym pionierze denimu.
– Mam szczególny sentyment do pary spodni, które nazywamy ‘Calico’. Są to 501-ki pochodzące z 1890 roku, przechowywane w specjalnym, ognioodpornym sejfie. Fascynuje mnie ich historia, którą miałam okazję poznać dzięki spotkaniu z Barbarą Hunter, która znalazła je w latach 40. XX wieku – snuje Panek. Cała rozmowę znajdziesz TUTAJ.
Opowieści twórców streetwearowej marki Misbhv
Marka tworzona przez Natalię Maczek i Tomka Wirskiego nigdy nie aspirowała do bycia zachodnią kalką. Każdy ruch Misbhv był nastawiony na organiczny wzrost, w zgodzie z twórcami i ich wizją. Jeśli zrobili pokaz, to tylko dlatego, że sami chcieli. Nigdy dlatego, że robią tak inni. Ich ubrania nosiły gwiazdy i co z tego? Marka ma swoje i to je zaprasza do kampanii i przeróżnych projektów. Ma też swoją społeczność, swoje imprezy i swoje uniwersum.
– Trzeba zauważyć, że Polska nie jest łatwym rynkiem dla młodych marek, z uwagi na brak prawdziwych “success stories”. Kiedy robiliśmy po raz pierwszy showroom w Paryżu, to nie mogliśmy do kogoś zadzwonić i spytać się “Hej, jak zrobić showroom?”. Musieliśmy to wszystko zrozumieć sami. Gdy przyszło nam zorganizować pierwszy pokaz, to nikt nie pokazał nam mapy do celu – powiedział Tomek Wirski. Sprawdź pełną treść wywiadu!
EISENBERG Paris przykładem rodzinnego biznesu
Od 2020 roku Edmond Eisenberg zarządza założoną przez jego ojca, José Eisenberga, firmą EISENBERG Paris. W specjalnym wywiadzie zrealizowanym dla Fashion Biznesu opowiada on o wyzwaniach prowadzenia biznesu rodzinnego, o jednoczeniu ludzi w zarządzaniu firmą oraz o tym co jest ważne w produkcji kosmetyków dla dzisiejszego konsumenta.
– Chcemy tworzyć coś wyjątkowego, co inspirowałoby naszych Klientów i wzbudzało w nich pozytywne emocje. Moja pasja do sztuki pozwala mi na przeniesienie tych emocji do naszych produktów. Nie chcemy być postrzegani jedynie jako firma, ale jako marka, która tworzy nie tylko rzeczy, ale także doświadczenia. To właśnie ta kreatywność i wrażliwość wyróżniają nas na rynku – tłumaczył Edmond Eisenberg. Cały wywiad znajdziesz TUTAJ.
Dyrektorki Grupy H&M o polityce zrównoważonego rozwoju
Dla szwedzkiego giganta słupki sprzedażowe są równie ważne co odpowiedzialność społeczna i środowiskowa. W rozmowie z Fashion Biznesem Ulrika Leverenz, Head of Green Investment Grupy H&M, oraz Leyla Ertur, Sustainability Director Grupy H&M, opowiedziały o najważniejszych wartościach firmy oraz szczegółach dotyczących jej polityki w zakresie zrównoważonego rozwoju.
– Naszą wizją jest przewodzenie zmianom w kierunku branży modowej o obiegu zamkniętym z zerowym wpływem netto na klimat do 2040 r., będąc jednocześnie firmą sprawiedliwą i równą. W ciągu ostatnich dziesięcioleci poczyniliśmy znaczne postępy, wciąż jednak pozostaje wiele do zrobienia. W całej naszej branży musimy zmniejszać wpływ na klimat, poprawić świadomość społeczną i budować lepsze systemy – stwierdziła Leyla Ertur. Kliknij TUTAJ i przeczytaj całą rozmowę.
Rozmowa z właścicielem włoskiej marki Santoni
W trakcie rozmowy z Giuseppe Santonim szczegółowo poznaliśmy filozofię luksusowej marki. Dowiedzieliśmy się co wyróżnia artykuły Santoni na tle konkurencji oraz co sprawia, że od lat są one cenione przez koneserów na całym świecie. Właściciel włoskiego brandu zdradził również, co było jego motywacją do otworzenia pierwszego butiku w Polsce.
– Wierzę w to, że zakup jakościowych butów to inwestycja zarówno w wizerunek, jak i dobre samopoczucie. Dlatego robimy wszystko, aby nasi klienci odczuwali radość i satysfakcję, wchodząc w posiadanie naszych produktów. Tworzymy nie tylko buty, ale prawdziwe obiekty pożądania, które przynoszą szczęście – opowiedział Giuseppe Santoni. Sprawdź całą rozmowę.
Michał Szulc opowiada o nowych pokoleniach twórców
Michał Szulc to projektant, a także wykładowca i dyrektor Instytutu Ubioru łódzkiej Akademii Sztuk Pięknych. Choć stroni od mediów i imprez branżowych, można śmiało nazwać go ekspertem, mentorem i twórcą jednocześnie. Autorytetem. To on wprowadził do świata mody armię utalentowanych projektantów. Zapytaliśmy go o to, kim są młodzi adepci jednej z najważniejszych szkół mody w Polsce, jaki mogą mieć wpływ na kształt branży w przyszłości, a także czy zamierza wrócić ze swoją autorską marką.
– W Polsce brakuje takiego przedsięwzięcia na kształt British Fashion Council. Organizacji, która wspierałaby finansowo młodych projektantów, oferowała im stypendia, pomagała w rozwoju kariery, w dotarciu do różnych instytucji, sponsorów. Takie projekty są widoczne w wielu innych krajach, nawet u naszych południowych sąsiadów. Taki pomysł kiełkuje w środowisku od lat i wierzę, że to się w końcu wydarzy – powiedział Szulc. Cały wywiad znajdziesz TUTAJ.
Wywiad z właścicielami polskiej marki Yope
Z okazji dziesięciolecia działalności marki Yope rozmawialiśmy z jej twórcami Karoliną Kuklińską-Kosowicz i Pawełem Kosowiczem. Właściciele uwielbianego przez Polaków brandu opowiedzieli o swoim przepisie na sukces, trudnych momentach oraz planach na nadchodzący 2025 rok.
– Przez pierwszych 7 lat od powstania firmy odnosiliśmy same sukcesy. Biznes rósł a my byliśmy przekonani, że będzie już tylko lepiej. Mieliśmy głowy mocno w chmurach. Dotknęła nas jednak fala kryzysowa po pandemii i po wybuchu wojny w Ukrainie: duża inflacja, która nie tylko powodowała podwyżki kosztów, ale również to, że społeczeństwo szukało tańszych produktów w kategoriach, które na tamtym etapie były dla nas znaczące: mydła i żele. Musieliśmy wtedy zejść na ziemię i podejmować trudne decyzje – opowiadał Paweł Kosowicz. Przeczytaj całą rozmowę klikając TUTAJ.
Zdjęcie główne: Spotlight