Modele 3D w świecie rzeczywistym – możliwości druku 3D
Temat ten, tak jak i oba powyższe, jest bardzo szerokim zagadnieniem. Możliwości zastosowania tzw. 3D printing, a także jego młodszego brata – 4D printing są coraz szersze, a branża zmienia się z tygodnia na tydzień. Najbardziej popularnymi technologiami druku – przede wszystkim ze względu na cenę – są metoda addytywna i proszkowa.
Ceny drukarek 3D
Ceny drukarek wahają się od kilkuset złotych do kilku milionów. Innowacja ta umożliwia twórcy druk jedzenia (nawet pełnowartościowych hamburgerów), akcesoriów, makiet, prototypów, części ciała (np. implantów małżowin usznych, elementów żuchwy, a nawet protez kończyn). Branża modowa jest jedną z najmocniej zauroczonych tą technologią. Młode projektantki z Tel Avivu Danit Peleg czy Noa Raviv zyskały sławę dzięki stworzeniu wydrukowanych w 3D kolekcji dyplomowych.
Ciekawe przykłady mody drukowanej
Iris van Herpen jest najbardziej znanym twórcą, mającym na swoim koncie wiele projektów wykorzystujących tę technologię w swoich ubraniach. Drukowane były również buty, najświetniejszym według mnie przykładem jest ten zrealizowany przez firmę United Nude, która umożliwia kupno modelu i wydrukowanie obuwia przez Internet. W Polsce, aktywnie wspierane przez firmę Zmorph, są Klaudia Filipiak czy projektantka biżuterii Paula Szarejko, drukujące addytywnie. Po metodę proszkową sięga Olga Guzik, również specjalizująca się w wyrobach biżuteryjnych. Trzeba nadmienić jednak, że zastosowania druku 3D w modzie, nie ograniczają się jedynie do produkcji ubrań i dodatków.
https://www.youtube.com/watch?v=LMcY7t8EMJc
Do tej pory na świecie powstało też kilka inspirujących przykładów realizacji figurek przedstawiających postacie ludzkie. Na Polskim rynku, interesującym przykładem jest projekt zrealizowany przez Allegro przy współpracy z Platige Image. Zaprojektowali oni i wydrukowali figurki bohaterów książki Andrzeja Dukaja. Projekt ten zasługuje na uwagę branży modowej, ponieważ figurki te miały bardzo dokładnie odwzorowane szczegóły ciała a także „ubrania”, zainspirowane książką pisarza. W 2014, figurki 3D wykorzystał również amerykański Vogue, tworząc sesję zdjęciową figurek Karlie Kloss. Podobizny modelek noszących ubrania, są tematem jeszcze niewyeksploatowanym, a dającym duże możliwości kreatywne dla PRowców marek modowych.
Kasia Gola- GGC Fash&Tech facebook.com/GeekGoesChic