noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData

Milenialsi i Gen Z skłonni pracować za mniej dla dobra planety

REKLAMA
noSlotData

Najmłodsze pokolenia biorą los planety na swoje barki. Według naukowców z uniwersytetu w Hiroszimie, postawieni przed dwoma ofertami pracy, przedstawiciele Milenialsów i Generacji Z są skłonni podjąć ofertę z mniejszą wypłatą. Warunkiem takiej decyzji jest przestrzeganie przez pracodawcę zasad zrównoważonego rozwoju.

Do tych wniosków doszli naukowcy Tomomi Yamane oraz Shinji Kaneko podczas zbierania informacji na temat poparcia dla Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ wśród społeczeństw.

Często w popularnych mediach lub nawet w codziennych rozmowach słyszy się, że młodsze pokolenie jest bardziej świadome społecznie i zorientowane na realizację celów zrównoważonego rozwoju. Dotychczas nie było wielu naukowych dowodów potwierdzających takie opinie. W tym badaniu udowadniamy tę tezę. – Mówi Tomomi Yamane, badacz z Network for Education and Research on Peace and Sustainability na Uniwersytecie w Hiroszimie.

Młodzi chcą stabilności i ekologii

Autorzy badania przeprowadzili ankietę obejmującą 12098 dorosłych w różnym wieku (a więc nie tylko Milenialsów i Generację Z). Z raportu dowiadujemy się, że dorośli w wieku od 18 do 30 lat znacznie częściej cenią, wspierają i aktywnie praktykują zrównoważone zachowania w swoim codziennym życiu.

Ponadto badanie ujawniło delikatną sprzeczność w preferencjach przedstawicieli młodszych pokoleń. Młodzi dorośli chcą stabilnego, dobrze płatnego zatrudnienia. Jednocześnie są skłonni do zaakceptowania niższego wynagrodzenia, jeśli oznacza to pracę dla firmy o zrównoważonych poglądach.

Przeprowadzono również drugą ankietę, tym razem na próbie 668 studentów lokalnych uczelni. Oceniano prawdopodobieństwo podjęcia pracy przez respondentów w zależności od stabilności i stawki wynagrodzenia.

28% ankietowanych odmówiło przyjęcia lepiej płatnej pracy w firmie nie wdrażającej strategii CSR. Przy znacznie niższym wynagrodzeniu w firmie zaangażowanej w zrównoważony rozwój, prawdopodobieństwo przyjęcia stanowiska wyniosło 56%. Naturalnie, najpopularniejsze okazało się wysoko płatne stanowisko w firmie ze strategią CSR – 87% respondentów było skłonnych przyjąć ofertę pracy. 

Osobista odpowiedzialność kluczem do zmiany rynku

Japoński przykład nie jest odosobniony. Ekologiczne preferencje młodszych pokoleń są dobrze udokumentowane. Pisałyśmy o nich między innymi tutaj. Wartości wyznawane przez  konsumentów wpływają na zachowania firm. Zobowiązania poprawy narzucane przez międzynarodowe korporacje na same siebie są dzisiaj standardem.

W 2030 roku młode pokolenie będzie centralną siłą roboczą w społeczeństwie. Oczekuje się, że to pokolenie podejmie rzeczywiste wysiłki w celu stworzenia zrównoważonej przyszłości. Prawdopodobnie odegra znaczącą rolę w osiąganiu celów zrównoważonego rozwoju”. – Komentuje współautor badań Shinji Kaneko, profesor z NERPS na Uniwersytecie w Hiroszimie. „Korporacje, które chcą przyciągnąć młodszych ludzi do pracy dla nich, powinny włączyć cele zrównoważonego rozwoju do swoich strategii.”

Według badań McKinsey, 90 procent konsumentów z pokolenia Z uważa, że duże korporacje powinny brać odpowiedzialność za rozwiązywanie problemów środowiskowych i społecznych. Jednak młodzi ludzie nie są hipokrytami. Wywieranie wpływu na konglomeraty, mające największy wpływ na stan środowiska to tylko część ich starań. Oprócz mówienia o ekologiczności, Milenialsi i Generacja Z praktykują ją w swoim codziennym życiu. Wymagają jej przede wszystkim od siebie, podejmując przemyślane decyzje konsumenckie. Coraz więcej młodych ludzi decyduje się na zakupy odzieży wyłącznie z drugiej ręki. W celach ekologicznych rezygnują z zakupu kosmetyków czy żywności zapakowanych w plastik.

Dla wielu z nich, etyczność staje się najważniejszym czynnikiem rozważanym przy podejmowaniu decyzji. Szczególnie w przypadku decyzji tak fundamentalnej i często definiującej jak wybór kariery. Właśnie te indywidualne decyzje, wynikające z osobistego poczucia obowiązku, mogą mieć największy wpływ na przyszłość naszej planety. Od skreślania z listy zakupów tanich ubrań z sieciówek, aż do wyrzekania się lepszego stanowiska pracy i potencjalnej kariery. 

A jaką wy podjęlibyście decyzję na miejscu ankietowanych? Koniecznie dajcie znać w ankiecie, którą zamieściliśmy na grupie “Praca w branży modowej” na Facebooku. Link znajduje się tutaj [KLIK].

REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData

Newsletter

FASHION BIZNES