Mango notuje rekordowe wyniki sprzedaży, osiągając w 2022 roku zysk wysokości 2,68 mld euro. Wpływ na wyniki miał rozwój hiszpańskiej marki w Stanach Zjednoczonych i w Indiach. Czy ma szansę doścignąć swojego największego rywala, czyli Inditex?
Mango ujawnia rekordowe wyniki finansowe
Sprzedaż hiszpańskiego detalisty osiągnęła w 2022 roku 13 proc. wzrost stosunku do wyników sprzed pandemii. Tym samym Mango zakończyło ubiegły rok rekordowym wynikiem 2,68 mld dolarów (2,8 miliarda dolarów) zysku netto. Liczby te przekładają się na 20,3 proc. wzrostu w porównaniu z rokiem poprzednim.
„Skorzystaliśmy z końca ograniczeń covidowych i powrotu do normalności w zeszłym roku, kładąc największy nacisk na nowe sklepy stacjonarne”
– powiedział na konferencji prasowej dyrektor generalny Mango, Toni Ruiz.
Hiszpańska grupa w ciągu dwunastu miesięcy otworzyła 119 nowych salonów, co sumuje się na 2566 sklepów stacjonarnych na całym świecie. Jednym z najważniejszych otwarć było bez wątpienia powstanie flagowego salonu przy Piątej Alei w Nowym Jorku.
Międzynarodowa ekspansja hiszpańskiej sieci
Mango zamknęło 2022 rok obecnością w ponad 115 krajach. Kluczowym rynkiem wciąż pozostaje rodzima Hiszpania, gdzie detalista notuje ponad 22 proc. całkowitego obrotu. Dużą popularnością sieć cieszy się również we Francji, Wielkiej Brytanii i we Włoszech.
Choć Europa pozostaje największym rynkiem zbytu dla hiszpańskiej spółki, ogromne znaczenie dla ubiegłorocznych wyników miał rozwój w Stanach Zjednoczonych i Indiach. Z tymi rynkami wiążą się dalsze plany detalisty, który do 2024 roku chce wejść w posiadanie kolejnych 40 salonów w USA. Na rok 2023 zaplanowano otwarcie 35 nowych placówek w Indiach.
Mango czy Inditex: pojedynek hiszpańskich rywali
Hiszpańska marka coraz bardziej dogania swojego największego konkurenta, Inditex. Hiszpański holding, który ma w posiadaniu marki tj. Zara, Pull&Bear, Bershka, Stradivarius czy Oysho, pochwalił się znaczącym wzrostem zysków w pierwszych dziesięciu miesiącach 2022 roku. Spółka zanotowała 24 proc. wzrost rdr., osiągając tym samym zysk wysokości 3,1 mld euro.
Inditex wciąż utrzymuje tytuł największego detalisty odzieżowego na świecie. Jak poinformował Reuters, ubiegłoroczny wzrost sprzedaży stacjonarnej i internetowej spółki wyniósł 19 proc, pomimo niedawnych podwyżek cen.
Zdjęcie główne: Unsplash
Przeczytaj również: Modowy gigant chce wejść na amerykańską giełdę? Pierwsze plany powstały już dwa lata temu