noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData

Korzystasz z Facebooka na smartfonie? Przygotuj się na dodatkowe opłaty

REKLAMA
noSlotData

Operatorzy komórkowi w Polsce muszą się pożegnać z pakietami internetu, które nie zużywają danych na popularne serwisy takie jak Facebook, TikTok, YouTube czy muzyka streamingowa. Urząd Komunikacji Elektronicznej (UKE) wydał zalecenia, które w praktyce zakazują oferowania takich usług.

Od 1 lipca 2024 r. znikną z rynku pakiety internetowe, które nie zużywają danych na popularne serwisy takie jak Facebook, TikTok czy YouTube. Decyzja UKE opiera się na wyrokach Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE), które uznały, że tego typu pakiety naruszają zasadę neutralności sieci. Zasada ta mówi, że operatorzy powinni traktować wszystkie dane przesyłane przez internet w równy sposób. Bez względu na ich pochodzenie czy rodzaj.

Przeczytaj również: Rynek dóbr luksusowych w Polsce wyprzedził inflację. „Po raz kolejny dowiedziono tezy, że najbogatsi bogacą się najszybciej” [raport]

Koniec “darmowego” Internetu w Polsce

Dotychczas operatorzy kusili klientów pakietami, w których zużycie danych z określonych aplikacji nie wpływało na limit gigabajtów w abonamencie. Tym samym chcieli zwiększyć atrakcyjność swoich ofert i przyciągnąć użytkowników. Oferty te były kierowane głównie do osób, które dużo korzystają z mediów społecznościowych, muzyki online lub serwisów streamingowych.

Z czasem pojawiły się jednak wątpliwości co do zgodności tych pakietów z zasadą neutralności sieci. Wówczas operatorzy zaczęli zastępować pakiety zero-ratingowe większymi paczkami Internetu w abonamencie. Do dziś jednak na rynku funkcjonują oferty, które oferują “darmowe” korzystanie z mediów społecznościowych. Tym UKE chce położyć kres.

Co dalej z pakietami?

Teraz operatorzy mają 30 dni na zaprzestanie zawierania nowych umów z pakietami zero-ratingowymi. Istniejące umowy będą mogły obowiązywać do końca okresu rozliczeniowego, ale nie dłużej niż 24 miesiące od dnia doręczenia zaleceń UKE.

Oznacza to, że już za miesiąc znikną z rynku pakiety oferujące darmowy internet na media społecznościowe. Użytkownicy będą musieli liczyć się z tym, że korzystanie z tych serwisów będzie zużywać dane z ich pakietu internetowego. UKE tłumaczy jednak, że nie oznacza to całkowitego braku dostępu do takich usług. Operatorzy nadal będą mogli oferować pakiety z dużą ilością danych, które wystarczą na korzystanie z wielu różnych serwisów. W tym mediów społecznościowych i serwisów streamingowych.

Przeczytaj również: Od 1 czerwca duże zmiany w kwestii numeru PESEL, które wpłyną na proces zakupowy

REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData

Newsletter

FASHION BIZNES