Jak wynika z badania National Autism Society, aż 72% konsumentów znajdujących się w spektrum autyzmu nie trafiło na markę modową, która aktywnie działałaby na rzecz neuroróżnorodności.
Autyzm: czy jest widoczny w branży mody?
Jedną z niewielu marek odzieżowych, która bierze pod uwagę wyjątkowe potrzeby osób w spektrum autyzmu, jest Rare Birds. To właśnie ona zainicjowała badanie przy współpracy National Autism Society. Z analizy, w której wzięło udział 2.000 respondentów – wynika, że 54% osób jest zdania, że branża powinna tworzyć modę inkluzywną. 31% ankietowanych z w wieku 18-24 lat dodaje, że chętnie robiłoby zakupy w sklepach marek zauważających neuroróżnorodność.
Badanie wskazuje również na poważne braki w świadomości na temat potrzeb osób w spektrum autyzmu. Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że zamki, szwy, metki, niektóre tkaniny czy kroje mogą powodować poważny dyskomfort u osób w spektrum autyzmu lub z ADHD. 48% respondentów uważa, że ubrania powinny być projektowane w taki sposób, by zadbać o osoby neuroróżnorodne. Według nich kluczem jest wyeliminowanie potencjalnych problemów, jak drapiące metki, wyczuwalne szwy wewnętrzne, sztywne paski czy wąskie linie dekoltu.
Badanie wyraźnie eksponuje to, że osoby w spektrum autyzmu nadal są niedoreprezentowane w świecie mody. Ich potrzeby są nieuświadomione, a w efekcie niewidoczne i nierespektowane.
Zdjęcie główne: Pexels
Przeczytaj również: Valentino na wojnie z Valentino. Kto wygra spór o prawo do zachowania nazwy?