W pracy potrzebujesz dwóch rodzajów kompetencji: miękkich i twardych. Możesz mieć wrażenie, że te pierwsze są mniej istotne. Nic bardziej mylnego.
Kompetencje miękkie to przede wszystkim umiejętność zarządzania sobą, komunikacji i siły motywacji. To rzeczy, których trudno się nauczyć. Wymagają ciężkiej i żmudnej pracy nad samym sobą.Te umiejętności przydadzą Ci się w każdym aspekcie życia. Już podczas rekrutacji zauważysz, jakie są ważne. Które z nich pomogą osiągnąć Ci sukces w branży mody? Podpowiadamy.
>>> Przeczytaj również: #CareerMonday: 4 najczęstsze błędy, które popełniają freelancerzy
1. Zarządzanie ludźmi
Niezależnie od branży, do prowadzenia dobrej firmy potrzebni są zgrani pracownicy oraz lider, który umiejętnie pokieruje zespołem. Jest to niełatwe zadanie wymagające cierpliwości, wrażliwości oraz umiejętności zarządzania emocjami. Jako dobry lider musisz wiedzieć, kiedy być stanowczym, a kiedy możesz pozwolić sobie na bycie przyjacielem swojego zespołu. To bardzo istotna cecha. Pozwoli Ci oddelegować zadania, dzięki czemu nie będziesz musiał zajmować się wszystkim, a skoncentrujesz na własnych obowiązkach.
2. Komunikatywność
Jest to umiejętność jasnego i precyzyjnego wyrażania się zarówno w mowie, jak i piśmie. Jako osoba komunikatywna potrzebujesz zdolności do rozumienia innych, umiejętności słuchania i porozumiewania się z rozmówcami. Dobrze, kiedy prowadzisz rozmowę, w której używasz pełnych zdań, zrozumiałych słów oraz jasno wyrażasz swoje opinie. Nie korzystaj ze skrótów myślowych i slangu. Bardzo ważna w rozmowie jest także gestykulacja i słuchanie ze zrozumieniem tego, co mówi do nas druga osoba. W branży mody bardzo ważna jest znajomość specjalistycznych oraz fachowych określeń, nazw czy np. historii i nazwisk związanych z tą profesją. Warto pracować nad tą cechą – może nam pomóc w skróceniu dystansu, załatwieniu sprawy, na której nam zależy, a także pozytywnie wpłynąć na długofalową relację biznesową.
3. Umiejętność pracy w zespole
Praktycznie w każdej branży wymagana jest praca w zespole. Ważne jest, abyś umiał słuchać innych i starał się zrozumieć ich punkt widzenia. Bardzo ważna jest także akceptacja odmiennego zdania od naszego. Znając je i szanując jesteśmy w stanie dopasować różnorodną ofertę, która (być może) przyciągnie nowych potencjalnych klientów. Umiejętność komunikowania się z innymi oraz obiektywne ocenianie pracy innych również jest pożądane. Często trzeba schować do kieszeni potrzebę bycia w centrum uwagi i działać w drużynie jak jeden organizm. W branży mody zazwyczaj pracuje się w grupie. Kilka kreatywnych osób z wieloma pomysłami może stworzyć prawdziwy chaos, ważne jest, by powstał z niego wartościowy produkt. A do tego niezbędna jest współpraca.
4. Umiejętność zarządzania czasem
Im szybciej będziesz robił postępy oraz pracował efektywniej, tym lepiej. Bardzo ważnym jest uporządkowanie zadań i wykonywanie ich według priorytetów. Duże znaczenie ma także koncentracja oraz konsekwencja w wykonywaniu planów. W branży mody odkładanie zadań na później nie ułatwi nam pracy – w miarę możliwości powinieneś rozwiązywać sprawy na bieżąco. Nie czekaj do jutra z udzieleniem odpowiedzi na e-mail. W większości przypadków zajmie ci to chwilę, a będziesz uważany za osobę rzetelną i godną zaufania. Pamiętaj też o ustaleniu planu działania – zrób to wieczorem przed kolejnym dniem pracy lub z samego rana.
5. Zorientowanie na klienta
Większość biznesów jest uzależniona od klienta, tak więc pracownik powinien potrafić dostosować ofertę do różnych preferencji. Przyda Ci się umiejętność podążania za potrzebami osoby, która do Ciebie przychodzi. Sprawdź, czy woli kupić towar online, a może lubi oglądać go poprzez aplikację mobilną? Potrzebna jest także empatia i zdolność panowania nad emocjami. Najlepszą ofertą jest ta, która najtrafniej odpowiada na potrzeby potencjalnego klienta. Nie tylko środki przekazu, ale również sposób przekazania informacji należy dopasować do grupy docelowej. Nie zawsze to, co nam podoba się najbardziej, będzie przemawiało do klientów, do których chcemy trafić. Często na początku kariery projektanci uważają, że najważniejsza jest ich oryginalna wizja. To prawda, ale klient i tak ją zweryfikuje. Ważne, by spotkać się z nim gdzieś w połowie.
6. Kreatywność
Ciężko wyobrazić sobie pracę w branży mody bez kreatywności! Dzięki niej łatwiej jest nam realizować zadania, rozwiązywać problemy, wymyślać nowe pomysły czy wykorzystywać rzeczy znajdujące się dookoła. Osoby kreatywne myślą nieszablonowo i innowacyjnie – i to się liczy. Taki pracownik to skarb dla firmy. Nie sztuką jest wyszukiwanie najbardziej wymyślnych rozwiązań. Liczy się dopasowanie do sytuacji, w jakiej aktualnie się znajdujemy. Ta cecha jest jedną z najbardziej pożądanych wśród kandydatów do pracy w branży mody. Spryt, innowacyjność oraz pomysłowość idealnie sprawdzają się niemal na każdym stanowisku w tej dziedzinie: projektowaniu, pisaniu, PR-rze czy chociażby prowadzeniu profili social media.