Klarna, globalna sieć płatności i zakupów wspierana przez sztuczną inteligencję, opublikowała dziś raport finansowy za pierwszą połowę 2023 roku, obejmujący rentowny miesiąc w drugim kwartale. Tym samym firma osiągnęła założony cel wcześniej niż zakładano, co skutecznie wpisuje się w strategiczne dążenie zarówno do rentowności, jak i wzrostu. Pełne sprawozdanie finansowe jest dostępne na stronie Investor Relations.
Materiał partnera
“Jestem bardzo dumny, że udało nam się wyjść na plus, z rentownym miesiącem w drugim kwartale 2023 roku – osiągnęliśmy to szybciej, niż zakładaliśmy. Dzisiejsze wyniki zdecydowanie obalają błędne przekonania dotyczące modelu biznesowego Klarny, dowodząc, że jest on niezwykle elastyczny i trwały, gdyż opiera się na wspieraniu klientów w podejmowaniu zdrowych decyzji finansowych. Część osób twierdziła, że Klarna napotka trudności w związku z niesprzyjającym otoczeniem makroekonomicznym oraz wysokimi stopami procentowymi, ale jako osoba, która przeprowadziła firmę przez kryzys finansowy w 2008 roku wiedziałem, że nasz silny i odporny model biznesowy pozwoli nam to przetrwać. Pomimo niestabilnego otoczenia, zrobiliśmy dokładnie to, co zamierzaliśmy” – mówi Sebastian Siemiątkowski, CEO Klarny.
Miesięczna rentowność wcześniej niż zakładano
Klarna wielokrotnie pokazała, że jej podejście do udzielania krótkoterminowych pożyczek odpowiedzialnym konsumentom, skoncentrowanie na kliencie i przeniesienie opłat na sprzedawcę, działa. Wyniki w zakresie strat kredytowych poprawiły się o 41 proc. rok do roku, dzięki czemu globalny wskaźnik niespłaconych zobowiązań wyniósł 0,39 proc. w pierwszej połowie roku. Udało się to osiągnąć przy jednoczesnym wzroście przychodów, gdzie GMV nadal przewyższa wyniki całego rynku e-commerce, rosnąc o 14 proc. rok do roku w drugim kwartale, podczas gdy globalnie e-commerce pozostał na niezmienionym poziomie 0 proc.
W czasie gdy Klarna rozpoczęła współpracę z nowymi partnerami m.in. Airbnb, Boden, Deichmann, Selfridges, Juventus, AC Milan, czy Uniqlo, przychody fintechu zwiększyły się o 17 proc. rok do roku, do 5,5 mld SEK w trzecim kwartale, zaś obroty sprzedawców detalicznych wzrosły o 23 proc. w tym samym okresie.
Klarna odnosi sukcesy na wszystkich rynkach, na które wchodzi, a skupienie się w ostatnich latach na zdobywaniu rynku amerykańskiego nadal przynosi pozytywne efekty. Drugi kwartał 2023 roku był trzecim z rzędu kwartałem z zyskiem brutto w Stanach Zjednoczonych, który jest jednym z największych rynków konsumenckich na świecie. Wpływ na te wyniki miało między innymi nowe partnerstwo Klarny z Airbnb, które rozszerzy się z USA na rynki europejskie w najbliższych tygodniach.
Więcej korzyści dla klienta, dzięki sztucznej inteligencji
Jako pierwszy dostawca płatności w Europie oparty na sztucznej inteligencji, Klarna przyspiesza swoją misję zrewolucjonizowania bankowości detalicznej, koncentrując się niesieniu wartości dla klientów, a nie zarabianiu na nich. Dziesiątki inicjatyw we wszystkich obszarach − od analityki, przez marketing, po interakcje z konsumentami − już teraz mają wyraźny wpływ na poprawę wyników i doświadczeń 150 milionów użytkowników na całym świecie. Wykorzystywanie AI dla poprawy obsługi klienta sprawiło, że rozstrzyganie sporów handlowych stało się bardziej wydajne i pozwoliło zaoszczędzić ponad 60 000 godzin pracy rocznie. Usprawnienia oparte na sztucznej inteligencji przyczyniły się do znacznej poprawy wyników finansowych, a łączne koszty operacyjne, przed stratami kredytowymi, spadły o 24 proc. rok do roku.
Wprowadzane na rynek innowacyjne produkty Klarny budują sympatię i zaufanie konsumentów. Nowe funkcje oparte o sztuczną inteligencję oraz uruchomiony obecnie na rynku USA, osobisty asystent zakupów Ask Klarna jest w stanie już teraz rekomendować użytkownikom 10 milionów pozycji z bazy.
Przeczytaj również: Ponad milion Polaków skorzystało z płatności Klarna. Co dalej? Opowiadają Łukasz Dwulit i Agnieszka Twaróg