Kantar po raz 20. przedstawił ranking najcenniejszych marek na świecie. W tym roku BrandZ Most Valuable Global Brands ponownie otwiera lider znany z poprzednich 3 zestawień. Jednak łączna wartość firm, które znalazły się w TOP 100, wynosi rekordowe 10,7 bln dolarów. To wzrost o 29% w porównaniu z poprzednim rokiem. Zobacz najcenniejsze marki świata 2025.
Najcenniejsze marki świata 2025 zostały zdominowane przez amerykańskie firmy. Aż 82% brandów, które znalazły się w zestawieniu BrandZ Most Valuable Global Brands, pochodzi właśnie ze Stanów Zjednoczonych. Spada za to udział europejskich marek – stanowią one zaledwie 7% tegorocznego rankingu. Pierwsze miejsce przypadło po raz czwarty Apple z wartością rzędu 1,3 bln dolarów. Nie tylko jako jedyna firma przekroczyła granicę biliona, ale także samodzielnie generuje aż 12% całkowitej wartości TOP 100. Jakie są inne najcenniejsze marki świata 2025?
Rekordowa wartość Global TOP 100
Od 2006 r., czyli od opublikowania pierwszego raportu Kantar, łączna wartość firm znajdujących się w Global TOP 100 wzrosła o 9,3 bln dolarów. W tym czasie zwiększył się również udział amerykańskich firm – z 63% do tegorocznych 82%. W ciągu 20 lat marki chińskie podwoiły swój udział do 6%, podczas gdy europejskich brandów ubywa – w 2006 r. było ich 26%, podczas gdy w 2025 r. stanowią zaledwie 7% najcenniejszych marek świata.
„Nawet w czasie kryzysów gospodarczych, najcenniejsze marki świata konsekwentnie przewyższały indeksy S&P 500 i MSCI World Index w ciągu 20 lat. To niezbity dowód na wartość marketingu. Marka jest najcenniejszym zasobem firmy i ostatnią rzeczą, jaką powinny robić przedsiębiorstwa w reakcji na wstrząsy rynkowe, jest cięcie inwestycji w marketing”
– piszą twórcy raportu.
Sprawdź też: Zestawienie najcenniejszych marek świata według Brand Finance
Najcenniejsze marki świata 2025 według Kantar [lista TOP 10]
Jakie firmy znalazły się w pierwszej dziesiątce rankingu BrandZ Most Valuable Global Brands? Oto najcenniejsze marki świata 2025 według Kantar:
- Apple (wartość marki: 1,3 bln dolarów / +28%)
- Google (wartość marki: 944 mld dolarów / +25%)
- Microsoft (wartość marki: 885 mld dolarów / +24%)
- Amazon (wartość marki: 866 mld dolarów / +50%)
- Nvidia (wartość marki: 509 mld dolarów / +152%)
- Facebook (wartość marki: 301 mld dolarów / +80%)
- Instagram (wartość marki: 229 mld dolarów / +101%)
- McDonald’s (wartość marki: 221 mld dolarów / 0%)
- Oracle (wartość marki: 215 mld dolarów / +48%)
- Visa (wartość marki: 213 mld dolarów / +13%)
To już czwarty raz, gdy Apple zajmuje pierwsze miejsce w elitarnym zestawieniu, a tym samym tylko umacnia swoją pozycję najcenniejszej marki na świecie. Twórcy raportu wskazują również na rosnącą wartość Instagrama i TikToka (32. miejsce i +25% wartości), która potwierdza „ciągły wpływ mediów społecznościowych na kształtowanie nawyków konsumentów”.

Jakie firmy znalazły się w TOP 100 najcenniejszych marek na świecie?
Poza TOP 10 znalazło się wiele innych znanych firm. Najcenniejsze marki świata 2025 to również Coca-Cola (14. miejsce), Netflix (16. miejsce), YouTube (26. miejsce), LinkedIn (31. miejsce), Disney (52. miejsce), ChatGPT (60. miejsce), Spotify (76. miejsce) czy IKEA (87. miejsce).
Na znaczeniu zyskuje handel detaliczny, który kontynuuje trend wzrostowy.
„Handel detaliczny kontynuował swój wzrost po pandemii – łączna wartość marek w tym segmencie zwiększyła się o 48%, ponieważ handel elektroniczny oraz marki własne są źródłem wartości dla konsumentów w czasach inflacji”
– możemy przeczytać w raporcie Kantar.
Branża mody na 17. miejscu
Podobnie jak w zeszłorocznym rankingu, tak i w zestawieniu BrandZ Most Valuable Global Brands 2025 numerem jeden w branży mody jest Louis Vuitton. Luksusowy brand – pomimo spadku rzędu 14% – zajął 16. miejsce z wartością 112 mld dolarów. W 2024 r. dom mody mógł pochwalić się 12. pozycją oraz wyceną na poziomie 129 mld dolarów.
Zaraz za Louis Vuitton uplasował się największy rywal – Hermès, który miesiąc temu objął na chwilę tytuł najcenniejszej francuskiej marki, wygrywając z koncernem LVMH. Jakie inne brandy modowe znalazły się w zestawieniu najcenniejszych marek świata 2025 według Kantar? To między innymi:
- Chanel (42. miejsce)
- Nike (51. miejsce)
- Zara (65. miejsce)
- UNIQLO (97. miejsce)
- Adidas (98. miejsce)
Co ciekawe, wartość marek w kategorii odzież utrzymała niezmienny poziom w stosunku do poprzedniego roku. Spadek zaliczył za to sektor luksusowy, który był jedną z nielicznych branż rozwijających się w okresie pandemii. W 2025 r. jest 2% na minusie, co – jak sądzą autorzy raportu – wynika z mniejszego popytu w Chinach.
Marki beauty poza TOP 50
Kategoria personal care, do której należą firmy kosmetyczne, zanotowała 5-procentowy spadek wartości w ciągu ostatniego roku. Żadna z nich nie znalazła się w TOP 50 raportu Kantar. Pierwsza z nich – L’Oreal Paris – zajęła dopiero 71. miejsce z wartością rzędu 35 mld dolarów. Wyjątkiem jest francuski dom domy Chanel, zakwalifikowany do sektora luksusowego. Jedna z najcenniejszych marek na świecie w 2025 oferuje również kosmetyki do makijażu czy perfumy.
Zdjęcie główne: Launchmetrics Spotlight