Choć kiedyś rozmowa twarzą w twarz z klientem zdarzała się przy okazji niemal każdej transakcji, teraz takie sytuacji mają miejsce coraz rzadziej. Duża część produktów i usług sprzedawana jest online, a kontakt przedsiębiorców z Klientami, również w głównej mierze odbywa się przez Internet. W odpowiedzi na to, proces budowania relacji z kupującymi dostosował się do nowego formatu i tak przez lata, jedną z najskuteczniejszych strategii stał się content marketing. Czym jest? Jakie działania wchodzą w jego skład? Odpowiadamy w artykule!
Content marketing — co się za tym kryje?
Content marketing możesz kojarzyć również pod nazwą marketingu treści. To strategia polegająca na tworzeniu i dystrybucji wartościowych, przydatnych i angażujących publikacji, które mają na celu przyciągnąć uwagę odbiorców, budować z nimi relacje oraz zwiększać świadomość marki. To za pomocą content marketingu, firmy mogą między innymi edukować swoich klientów, odpowiadać na ich potrzeby i wspierać proces podejmowania decyzji zakupowych, jednocześnie wzmacniając swoją pozycję na rynku.
Co można zaliczyć do content marketingu? Będą to na przykład:
- blogi i artykuły,
- wszelkie materiały powstałe, jako tak zwane lead magnety,
- wideo,
- podcasty i webinary,
- infografiki.
U podstaw tej strategii leżą treści w przeróżnych formatach i stylach, jednak niezmiennie ich nadrzędnym celem jest odpowiedź na potrzeby i pytania odbiorców.
Jakie działania wchodzą w skład content marketingu?
Na strategię content marketingową składa się szerokie spektrum działań i warto uświadomić sobie, że do efektu w postaci na przykład blogowego wpisu prowadzi wiele kroków. Wśród nich warto wymienić:
1. Research tematu
Co interesuje odbiorców? Na jakie pytania szukają odpowiedzi?
Pierwszym działaniem, kiedy rozpoczynasz tworzenie contentu, jest dokładne zrozumienie, jakie tematy są interesujące dla grupy docelowej. Obejmuje to analizę pytań i problemów klientów, badanie popularnych słów kluczowych oraz analizę działań konkurencji. Dodatkowo, gdy wiesz już, o czym pisać, warto wiedzieć, co w tym temacie warto poruszyć. To również wymaga pogłębionego researchu źródeł i informacji.
Takie podejście pomaga tworzyć treści, które nie tylko przyciągną uwagę odbiorców, ale także wpiszą się w ich rzeczywiste potrzeby.
2. Tworzenie content planu
Na liście działań content marketingowych nie może zabraknąć również tworzenia content planu. Warto przygotować szczegółowy plan działań, który uwzględni:
- Terminy publikacji – regularność publikowania wpływa na budowanie lojalności odbiorców.
- Kanały marketingowe – wybór platform (np. blog, media społecznościowe, newslettery) odpowiednich do dystrybucji treści.
- Format treści – dostosowanie formatu do specyfiki kanału, np. wideo na TikToku, artykuły eksperckie na blogu czy infografiki na Pinterest.
Tak przemyślany rozkład pomaga zachować spójność i efektywność działań.
3. Świadome kreowanie treści
Strategia content marketingowa nie byłaby kompletna bez kreowania, tego co chcesz później wykorzystać, jednak tworząc materiał, ma on realizować konkretne cele, więc warto mieć je stale na uwadze. Niezbędna jest też spójność pomiędzy tym jak komunikuje się firma na wszystkich obszarach.
Ważne jest, aby całość miała odpowiedni wydźwięk oraz, żeby była nie tylko wartościowa, ale też angażująca, odpowiednio sformatowana i zgodna z wytycznymi SEO. W końcu treść tworzysz z zamiarem osiągnięcia konkretnego efektu, a nie tylko po to, aby była.
4. Dystrybucja publikacji
Nie mniej ważna jest również dystrybucja, która w działaniach content marketingowych, sprawia, że publikacja trafia do szerokiego grona użytkowników.
Obejmuje ona zamieszczenie na wybranych platformach, takich jak strona internetowa, media społecznościowe czy newslettery stworzonych materiałów. Powinna być ona zgodna z wcześniej ustalonym content planem i uwzględniać charakterystykę odbiorców w danym kanale.
Warte uwagi jest także wspieranie treści płatnymi kampaniami, jeśli ma to potencjał biznesowy.
5. Recykling materiałów
Jednym z najbardziej efektywnych działań w content marketingu jest ponowne wykorzystanie istniejących materiałów w nowych formatach. Raz stworzona treść, wcale nie musi być wykorzystana tylko jeden raz — wręcz przeciwnie! Przykładowo, artykuł na bloga można przerobić na infografikę, podcast lub posty w mediach społecznościowych.
Recykling pozwala na zwiększenie zasięgu treści przy mniejszym nakładzie pracy, jednocześnie zapewniając jej dłuższe życie.
6. Optymalizacja
Finalnie, w ramach content marketingu warto mieć na uwadze optymalizację. Na podstawie danych analitycznych, treści powinny być na bieżąco modyfikowane, aby jeszcze lepiej spełniać cele biznesowe. Proces dostosowywania treści do potrzeb odbiorców i wymagań wyszukiwarek internetowych sprawia, że publikacje mają szansę stale osiągać dobre wyniki.
Optymalizacja może być prowadzona między innymi ze względu na wyniki SEO (dodanie odpowiednich słów kluczowych, poprawa struktury tekstu i metaopisów), czy UX (dostosowanie treści pod kątem czytelności i łatwości nawigacji).
Podsumowanie
Dzięki kompleksowemu i przemyślanemu podejściu do działań, content marketing pozwala budować silną relację z klientami, zwiększać widoczność w Internecie i budować ekspercki wizerunek marki. Samo tworzenie treści jest bardzo ważne, jednak całość strategii nie opiera się tylko na tym kroku. Aby dobrze wykorzystać wykreowane materiały, warto odpowiednio się przygotować i zaplanować co, gdzie, jak i do kogo chcemy komunikować. Więcej o content marketingu na stronie MBridge.