noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
Zdjęcie modelki w kremowej sukience z wycięciami i futrem

Jak zorganizować sesję zdjęciową? Tak unikniesz błędów

REKLAMA
noSlotData

Zdjęcia są niezwykle ważne w promocji produktów marek modowych i nie mogą to być zdjęcia robione telefonem, a wykonane w ramach profesjonalnej sesji. Efektowne kadry prezentujące produkty, opowiadające historię zwiększają rozpoznawalność marki, tworzą spójny wizerunek i sprzedają. Zanim osiągniesz te cele w swojej marce lub współpracując z jednym z wielu brandów, musisz wiedzieć, jak zorganizować sesję zdjęciową i spełnić założenia marketingowe. Oto wskazówki, dzięki którym unikniesz fuck up’ów. 

Określenie celu sesji zdjęciowej i jej koncepcji

Pierwszym krokiem organizacji sesji zdjęciowej jest określenie celu zdjęć, a co za tym idzie – koncepcji. Ma to być prezentacja nowej kolekcji, kampania reklamowa, czy materiał na social media? Musisz wiedzieć, jak zorganizować sesję zdjęciową zanim wykonasz pierwszy telefon do fotografa.

Ważnym elementem jest charakter marki. Sesja wizerunkowa dla marki luksusowej będzie wyglądać zupełnie inaczej niż zdjęcia promujące kolekcję młodzieżową bądź casualową linię.

Fotografia modowa to nie tylko zdjęcia ubrań – to narzędzie, które pozwala komunikować wartości i unikalność marki. Przemyśl, co wyróżnia twoją ofertę na tle konkurencji i jak chcesz to pokazać. Dopasuj przekaz sesji do grupy docelowej, pamiętając, kim są klienci marki i jakie treści do nich przemawiają.

Oto jak inne marki tworzą koncepcje: Czerwień główną bohaterką i nośnikiem emocji w nowej kampanii Answear.com na jesień 2024

Jak zaplanować sesję zdjęciową? Ustal termin

Jeśli chcesz wiedzieć, jak sprawnie zaplanować sesję zdjęciową, musisz zacząć planować termin na długo przed startem kampanii, którą będą promować zdjęcia. Miej na uwadze godzinę wykonania zdjęć, ponieważ w zależności od pory dnia zmieniają się warunki oświetleniowe. To szczególnie ważne w przypadku sesji w plenerze, w mieście. Zdjęcia w tej samej lokalizacji wyjdą inaczej po południu, a inaczej pod wieczór. 

Data organizacji sesji zdjęciowej wpływa także na dostępność ekipy, w tym fotografa, modeli, stylistów, co oznacza planowanie ze znacznym wyprzedzeniem i dopasowaniem terminu odpowiadającego wszystkim zaangażowanym.

Wybór fotografa – musi spełnić założenia sesji 

Kolejny krok to znalezienie właściwego fotografa, kluczowej postaci dla całego przedsięwzięcia. Jeżeli marka nie ma współpracy z danym fotografem, musisz znaleźć odpowiedniego. Powinien to być ktoś, kto ma doświadczenie w sesjach modowych, potrafi zrozumieć specyfikę marki, założenia sesji i umieć oddać to na zdjęciach. 

Sprawdź dokładnie portfolio interesującego cię fotografa. Na tej podstawie określisz, czy potrafi oddać DNA marki. Do sesji zdjęciowej kampanii reklamowej luksusowej marki, potrzebujesz kogoś, kto zna się na oświetleniu i detalach, natomiast sesje streetwearowe mogą wymagać bardziej dynamicznych, naturalnych ujęć.

Modelka w czarnej sukience, z torebką w dłoni na tle eleganckiej kamienicy
fot. Spotlight/Launchmetrics, street fashion

Lokalizacja – plener czy studio?

Na efekt sesji zdjęciowej wpływa lokalizacja. Do modowej kampanii reklamowej sprawdzi się lepiej eleganckie studio, czy miejskie otoczenie? 

Plener daje możliwość pracy w zmieniającym się otoczeniu, wykorzystania naturalnego światła i różnorodnych perspektyw, jednak może wymagać uzyskania specjalnych zezwoleń, szczególnie jeśli zdjęcia mają odbyć się w reprezentacyjnych lokalizacjach, takich jak pałace czy zabytkowe budynki.

Natomiast studio daje większą kontrolę nad światłem, tłem i atmosferą, ale może wymagać dodatkowej kreatywności w przygotowaniu scenografii.

Zorganizowanie ekipy sesji zdjęciowej 

Skompletuj resztę ekipy sesji zdjęciowej. Znajdź modelkę lub modela odzwierciedlającego styl marki oraz reprezentującego odbiorców. Czy wpisze się w luksusowy wizerunek? Będzie pasować do streetwearu? Sprawdź ich zdjęcia w portfolio i określ, czy pasują do koncepcji i potrafią stylowo zaprezentować produkt.

Pamiętaj o wizażyście i fryzjerze. Tutaj także kieruj się ich portfolio i umawiaj współprace z tymi, którzy mają sporo sesji na koncie i udokumentowane prace. 

Nawiąż współpracę ze stylistą. Ta osoba będzie pomocna podczas sesji do pilnowania stanu i prezentacji odzieży bądź akcesoriów. Zadba, by ubranie dobrze się układało, ukryje w sprytny sposób metki, a do tego dopasuje odzież do sylwetki modeli tak, by prezentowała się atrakcyjnie.

Przygotowanie stylizacji pod sesję zdjęciową

Stylizacje do sesji przygotuj z wyprzedzeniem. Dobierz elementy kolekcji, stwórz spójne looki odpowiadające koncepcji zdjęć i estetyce marki. Jeśli twój brand specjalizuje się w akcesoriach, wypożycz lub dokup odpowiednie ubrania. Przygotuj także rekwizyty, które mogą wzbogacić narrację i nadać sesji unikalny charakter.

Zaplanowanie planu zdjęciowego

Nieocenionym narzędziem przy organizacji sesji zdjęciowej są storyboardy. To wizualne prezentacje ujęć uwzględniające lokalizację, stylizacje oraz pozy i ujęcia. Może to być wizualizacja komputerowa lub wykonana ręcznie, na dużej kartce, rysowana bądź wyklejana. 

Z pomocą storyboardu zaplanujesz zdjęcia i łatwiej przedstawisz koncepcję fotografowi, modelom, wizażyście i styliście. Te osoby często są wzrokowcami, więc widząc obraz, lepiej zrozumieją, czego się od nich oczekuje. Tobie pomoże to uporządkować koncepcję. W ten sposób efekty sesji będą zgodne z oczekiwaniami.

Modelka w białej sukience z czerwoną torebką i czerwonymi czółenkami stojąca na chodniku
fot. Spotlight/Launchmetrics, street fashion

Harmonogram sesji zdjęciowej – rozplanowanie prac

Ustalenie daty i lokalizacji to nie wszystko. Przygotuj pełny harmonogram, by każdy uczestnik sesji był w stanie wykonać swoją pracę, a każda czynność przebiegała płynnie. Ustal, kiedy ekipa ma być gotowa na miejscu. Wizażysta i fryzjer często muszą zjawić się wcześniej i wykonać stylizację modeli przed zdjęciami. Dodaj czas potrzeby do przygotowania sprzętu, scenografii i zdjęcia próbne fotografa. 

Pamiętaj: harmonogram powinien zawierać przerwy, a także estymowany czas zakończenia sesji. Dla pewności zaplanuj więcej czasu. Lepiej skończyć wcześniej, niż przedłużać plan zdjęciowy. Gotowy harmonogram roześlij całej ekipie i poproś o akceptację.

Po sesji zdjęciowej – postprodukcja 

Łatwo zorganizować sesję zdjęciową, ale koniec zdjęć to dopiero początek pracy nad uzyskaniem efektu finalnego. Przed tobą selekcja zdjęć, która wymaga uważności i analizy każdego kadru. Wybrane zdjęcia przekaż do postprodukcji fotografowi lub firmowemu grafikowi, który zadba o korektę kolorów, retusz i dopracowanie detali. Ustal z fotografem lub grafikiem termin realizacji z wyprzedzeniem. W razie, gdyby się spóźniali, będziesz mieć jeszcze zapas czasowy.

Sesja zdjęciowa mody – o tym warto pamiętać

Przy organizacji sesji zdjęciowej pamiętaj jeszcze o kilku szczegółach, które pomogą ci uniknąć sytuacji kryzysowych. Przede wszystkim sporządź umowy z podwykonawcami, czyli całą ekipą zdjęciową. Będzie to zabezpieczenie obu stron, sposób na uniknięcie nieporozumień, a także podstawa do odpowiedzialności w przypadku niedopełnienia warunków.

Nawet jeśli zaplanujesz sesję w każdym calu, bądź elastyczny. W czasie zdjęć mogą nastąpić nieprzewidywalne zmiany, jak choćby załamanie pogody, problemy techniczne. Miej postawę gotową na szybkie decyzje i modyfikacje planu.

Czytaj także: Kate Moss stworzyła kolekcję dla Zary! Czy to współpraca roku? 

Zdjęcie główne: Spotlight/Launchmetrics, street fashion 

REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData

Newsletter

FASHION BIZNES