noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
Kobieta w welurowej marynarce, związanych włosach, okularach przeciwsłonecznych i torebką pod ręką oraz rękawiczkach uśmiecha się radośnie i macha ręką. Obok niej stoi druga kobieta w ciemnych, rozpuszczonych włosach i beżowej pelerynie.

Jak znaleźć pracę w 2025 roku? 9 najważniejszych kompetencji wymaganych od kandydatów

REKLAMA
noSlotData

Rozpoczęcie nowego roku zwiastuje wiele zmian, łącznie z tymi na polu zawodowym. Już teraz widać, jakie wpływy będą definiować na rynek pracy oraz oczekiwania pracodawców. Dynamiczny rozwój technologii, globalizacja i coraz większy nacisk na kreatywność powodują, że standardowe CV przestaje być jedynym przepustką do sukcesu. Pracodawcy w coraz większym stopniu poszukują kandydatów, którzy mają konkretne umiejętności branżowe. Jest kilka kompetencji, które mogą zwiększyć szanse na zatrudnienie w nowej firmie bądź awans w aktualnej organizacji. Ważne jest, by odnaleźć się w każdym scenariuszu. Omawiamy więc kompetencje 2025 roku, które warto rozwinąć przed złożeniem aplikacji do pracodawcy.

1. Innowacyjność, umiejętność rozwiązywania złożonych problemów

Niezależnie od branży, kreatywność oraz odwaga w myśleniu będą cenione bardziej niż kiedykolwiek. Innowacyjność będzie jedną z najważniejszych cech dobrego kandydata, ale rozumiana, jako umiejętność identyfikacji ryzyka, jasnego zdefiniowania problemu oraz zaproponowania realnych i skutecznych rozwiązań. Pracodawcy oczekują, że ich specjaliści będą w stanie patrzeć na projekty z różnych perspektyw.

Co powinien zrobić dobry kandydat? Zadawać pytania, myśleć krytycznie, nauczyć się przewidywać rozmaite sytuacje i konsekwencje, wykazywać inicjatywą przekraczającą rutynowe myślenie.

Sprawdź, gdzie możesz wykorzystać swoje predyspozycje: Oferty pracy w modzie

2. Inteligencja emocjonalna, szczególnie odporność psychiczna

Znaczenie inteligencji emocjonalnej rośnie z roku na rok, co jest efektem coraz większej presji i tempa zmian w miejscu pracy. Pracodawcy potrzebują ludzi, którzy potrafią regulować swoje emocje, zachowywać trzeźwe myślenie w chwilach kryzysu i działać mimo trudności. Odporność psychiczna to zdolność reagowania na stres w sposób, który nie blokuje kreatywności ani wewnętrznej motywacji. Pracodawca chce mieć pewność, że może liczyć na pracownika.

Inteligencję emocjonalną można wypracować przez świadomą pracę nad własnymi reakcjami, regularne ćwiczenia i dialog z samym sobą. Ta kompetencja przyda się kandydatowi nie tylko w pracy, ale także podczas codziennych wyzwań.

3. Elastyczność, szybka adaptacja do zmian

Jeszcze nigdy w historii nie mieliśmy do czynienia z tak nieprzewidywalnym rynkiem pracy. Zmieniają się technologie, reorganizują struktury w firmach, priorytety i to wszystko sprawia, że pracownik powinien mieć elastyczny charakter, który pozwoli mu się odnaleźć. Co to oznacza? Brak sztywnego przywiązania do jednego sposobu działania, gotowość do zmiany roli zawodowej czy umiejętność szybkiego przyswojenia nowych reguł gry oraz wykorzystanie swoich umiejętności w nowym środowisku.

Tak też kandydat, który nieustannie się kształci, nie lubi rutyny i ma w sobie chęć do poszukiwań nowych ścieżek, będzie atrakcyjny na rynku pracy w 2025 roku.

4. Biegłość w obsłudze AI, monitoring i kontrola 

Współpraca z narzędziami sztucznej inteligencji dla niektórych jest wciąż nowością, ale bardzo prawdopodobne, że w przeciągu najbliższych lat AI stanie się powszechnym elementem każdej branży. Wielu specjalistów już teraz wskazuje, że rok 2025 będzie pod tym względem przełomowy. Ci, którzy już teraz biegle posługują się AI, będą mieli pierwszeństwo na rozmowach kwalifikacyjnych. 

Korzystanie z AI to jednak nie tylko wpisywanie promptów, ale także rozumienie algorytmów, umiejętność zarządzania danymi oraz wyciąganie wniosków. Do tego dochodzi także kontrola i monitoring sztucznej inteligencji w procesie tworzenia nowych produktów lub usług. Dlatego pracodawcy będą szukać kandydatów, którzy potrafią wprowadzić AI do firmy w sposób odpowiedzialny i zabezpieczający interesy organizacji.

5. Zdolność tworzenia długofalowych strategii i ich wdrażania

Dobry plan to podstawa, zwłaszcza w dobie krótkotrwałych trendów i szybkich zwrotów akcji. Długofalowe myślenie oraz adaptacja planu wobec zmian rynkowych będzie jedną kompetencją wyjątkowo cenioną przez managerów w branży modowej, marketingowej, technologicznej i każdej innej. Oprócz planowania liczy się również sprawne, efektywne wdrożenie strategii oraz konsekwentna jej realizacji. Taki kandydat zapewni firmie solidne fundamenty, na których reszta zespołu może realizować nowe projekty.

6. Umiejętność pracy w grupie 

Współczesny model pracy zakłada różne warianty: pracownicy pracują zdalnie, hybrydowo lub w 100 proc. stacjonarnie. Stwarza to nowe potrzeby w kwestii komunikacji, przepływu informacji oraz monitorowania działań i efektów. Czynniki te sprawiają, że na rynku pracy potrzebni będą kandydaci umiejący odnaleźć się w każdym trybie, umiejący tworzyć jasne komunikaty, zgłaszać problemy, delegować lub przyjmować zadania, a także podejmować decyzje i do tego mieć w sobie empatię. 

Osoby, które potrafią zbudować relacje w grupie, dzielić się wiedzą i utrzymywać poziom zaangażowania w projektach – niezależnie od miejsca pracy – będą mile widziani przez pracodawców.

7. Aktywne uczenie się oraz tworzenie strategii uczenia 

Nie istnieje żaden zawód, który nie wymagałby rozwoju, a obecnie każda branża aktywnie ewoluuje i wymaga ciągłego dokształcania w możliwie jak najszybszym tempie. Oczekuje się więc zdolności szybkiego przyswajania informacji, a wyjątkowo cenione jest także refleksyjne zarządzanie tym, czego i w jaki sposób się uczymy. Osoby, które tworzą własne strategie edukacyjne, stale planują rozwój i uzupełniają swoje braki, będą gotowe na wszelkie okoliczności. Będą solidną podporą w firmie, pewne i inspirujące dla innych. 

Kandydat powinien zatem znaleźć praktyczne sposoby zdobywania wiedzy, umieć łączyć teorię z praktyką, wyciągać wnioski i używać zdobytej wiedzy od razu w pracy nad projektami. Innymi słowy: kandydat musi umieć się uczyć i dzielić wiedzą.

8. Analityczne myślenie i wyciąganie wniosków 

Trudno obyć się bez danych, nawet w najbardziej kreatywnych zawodach. Konieczne jest zatem rozumienie oraz interpretowanie informacji z różnych źródeł, przekształcanie ich w konkretne rekomendacje oraz praca nad nimi. Dotyczy to zarówno branży technologicznej, jak i artystycznej, modowej i wielu innych.

Osoby, które potrafią efektywnie pracować z bazami danych i wyciągać z nich czytelne wnioski, będą miały ogromną przewagę na rynku pracy 2025 roku.

9. Umiejętność przywództwa i wpływu społecznego 

W firmach potrzebni są liderzy. Osoby obdarzone charyzmą, zdolne do budowania zaangażowania wśród współpracowników, jasno komunikujące swoje wizje i realnie wspierające rozwój zespołu mają większe szanse na zatrudnienie. Nie chodzi tu tylko o osoby na stanowiskach kierowniczych, decyzyjnych, ale również o specjalistów, by swoją postawą potrafili budować poczucie obowiązku, lojalności i zbiorowej odpowiedzialności. W ten sposób wzrasta zaangażowanie i chęć bycia częścią czegoś większego.

Mówiąc krótko: pracodawcy szukają specjalistów zaangażowanych, którzy mają niewymuszony wpływ na resztę zespołu, budując wspólnotę gotową na różne wyzwania.

Czytaj także: Jawność wynagrodzeń w 2025 roku

Zdjęcie główne: Launchmetrics, street fashion

REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData

Newsletter

FASHION BIZNES