Prowadzenie sklepu internetowego czy oferowanie usług online nie jest tak trudne, jak mogłoby się wydawać. Obecnie wejście na ten rynek jest stosunkowo łatwe, szczególnie jeśli prowadzisz już sprzedaż stacjonarną i znasz rynek danych produktów. Co powinieneś zrobić, żeby przenieść biznes do sieci i rozpocząć sprzedaż online?
Biznes w Internecie w kilku krokach
Według szacunków Bisnode liczba sklepów online na koniec czerwca 2019 roku wynosiła 31,7 tys., co oznacza wzrost w ciągu roku o 2,8 tys. Wartość polskiego e-commerce szacowana była w 2019 roku na 40 mld złotych, a w najbliższych latach ma być tylko lepiej. Jeszcze w 2018 roku tylko połowa małych i średnich firm posiadała własną stronę WWW, ale na jej założenie decyduje się coraz więcej przedsiębiorców. Ma to uzasadnienie – wielu zainteresowanych danymi produktami rozpoczyna ich poszukiwania od internetu. Oto jak w kilku krokach możesz rozpocząć sprzedaż online w swoim własnym sklepie:
1. Domena
Jeśli zakładasz sklep, to postaw na własną domenę. Wprawdzie możesz skorzystać z subdomeny, którą prawdopodobnie za darmo otrzymasz od firmy hostingowej, ale zdecydowanie najlepszym rozwiązaniem jest własny adres, np. z nazwą marki czy nazwą związaną z ofertą. Dzięki temu będziesz mógł budować popularność tej domeny, a dopóki będziesz płacić abonament za nazwę, będzie ona pozostawać do twojej dyspozycji. Jakie wybrać rozszerzenie? Jeśli ofertę kierujesz do Polaków, to .pl, która jest zdecydowanie najpopularniejszym rozszerzeniem w Polsce. Według danych NASK liczba aktywnych nazw .pl wynosiła w kwietniu 2020 roku ponad 2,48 mln.
2. Hosting
Jeśli masz już domenę, to potrzebujesz jeszcze powierzchni serwerowej, na której znajdzie się twój sklep. Tutaj możesz postawić na dwa rozwiązania – usługę, w ramach której otrzymasz zainstalowany sklep lub na hosting, na którym taki sklep założysz. Pierwszą opcję opiszemy w kolejnym punkcie, a zacznijmy od tej drugiej. Wybierz Prestashop hosting, czyli usługę serwerową zoptymalizowaną pod najpopularniejszy w Polsce skrypt sklepów WWW. Założenie sklepu nie wymaga od ciebie wiedzy programistycznej – możesz skorzystać z prostego w obsłudze instalatora, żeby zainstalować najnowszą, stabilną wersję sklepu. Do twojej dyspozycji jest ponad 5 tys. gotowych szablonów, 3 tys. wtyczek i rozszerzeń. Masz pełną kontrolę nad sklepem, możesz edytować pliki i liczyć na wsparcie społeczności, która korzysta z oprogramowania Presta.
3. Sklep SaaS
Czy możesz jeszcze łatwiej założyć sklep? Jest to możliwe, jeśli wybierzesz eSklep w modelu SaaS w Home.pl. Nie będziesz musiał szukać wtedy usługi hostingowej. Do twojej dyspozycji od razu będzie gotowy zainstalowany sklep. Musisz tylko wybrać najlepszy wariant usługi – biorąc pod uwagę m.in. maksymalną liczbę produktów, administratorów, obsługiwane waluty i języki. Za korzystanie ze sklepu płacisz roczny abonament, a zanim ostatecznie zdecydujesz się na usługę, możesz ją za darmo przetestować przez 14 dni. Co ważne, nie interesuje cię kwestia aktualności oprogramowania – to dostawca usługi dba o to, żebyś miał dostęp do najnowszej, stabilnej wersji systemu.
4. Daj się znaleźć
Założenie sklepu to zbyt mało, żeby osiągnąć sukces w sieci. Powinieneś rozpocząć działania marketingowe, dzięki którym dotrzesz z ofertą do potencjalnych zainteresowanych. Plusem większości form reklamy online jest łatwa mierzalność efektów przy pomocy narzędzi analitycznych. Warto postawić na takie metody jak pozycjonowanie w Google, a także kampanie linków sponsorowanych Google Ads czy Facebook Ads. W wielu przypadkach sprawdzić się może promocja w porównywarkach cen. Form reklamy jest wiele i powinny one być dopasowane do prowadzonej działalności. Plusem jest to, że większość metod możesz przetestować bez inwestowania bardzo dużych sum.
Artykuł partnera