Zdjęcia produktowe na białym lub transparentnym, czyli tzw. packshoty, są niezwykle istotne, kiedy jako marka, planujemy podbić rynek. Odpowiednio zaprezentowany produkt może przyczynić się do zwiększenia jego widoczności w Google, na listingach marketplace, w newsletterach, a finalnie przełożyć na konwersję. Jak robić dobre zdjęcia packshotowe? O czym należy pamiętać? Czego unikać? I ile kosztują? Sprawdzamy z Natalią Smereczyńską, Brand Ambassador w BESTSELLER Studios.
Często marki oraz projektanci zadają sobie pytanie: „Po co inwestować w packshoty”? Czy zdjęcia lookbookowe oraz kampanie wizerunkowe nie są wystarczające? Fotografia produktowa wspiera osiągnięcie celów biznesowych, jakimi są konwersja oraz pozycjonowanie produktu. Wasza marka może pochwalić się wysokiej jakości produktem o wyszukanym dizajnie? Ekstra! Sprzedajecie w marketplace, a rzeczy cieszą się zainteresowaniem wśród influencerów? Jeszcze lepiej. I ostatnie pytanie: pomimo popularności, dobrej strategii komunikacyjnej, cyferki się nie zgadzają? Właśnie. W tym momencie z pomocą przychodzą packshoty, które mogą być z powodzeniem wykorzystywane w newsletterach, gifach, kolażach oraz w magazynach modowych.
Dobry packshot
Dobry packshot to jaki? Czy w ogóle można zrobić niekorzystane zdjęcia packshotowe? Owszem. Natalia Smereczyńska z BESTSELLER Studios – jednego z większych fotograficznych studiów e-commerce na rynku polskim – w rozmowie z nami wyjawia cztery sekrety poprawnego packshotu.
Po pierwsze: produkt należy pokazać w jak najlepszy sposób, uwzględniając jego atrybuty, dobierając odpowiednie ustawienie, perspektywę czy stylizację. Produkt nie może być pomięty, ponieważ nie świadczy to dobrze o marce. Takiego packshotu raczej nie wykorzystamy w kreacjach mailingowych z prostego powodu – braku estetyczności, wrażeniem niechlujstwa, a w konsekwencji efektem słabej jakości.
Po drugie: trzeba zwrócić uwagę na dopasowanie światła do produktu. Każdy bowiem rodzaj produktu wymaga indywidualnego podejścia. Inaczej fotografuje się biżuterię, a zupełnie inaczej ubrania. Zdjęcia nie mogą być prześwietlone czy zbyt ciemne przez co nie wyeksponujemy wszystkich walorów produktu.
Po trzecie: zdarza się, że kolory produktów, zwłaszcza te nasycone, różnią się od siebie na zdjęciu i w rzeczywistości. Musimy pamiętać, by kolor produktu na packshocie odwzorowywał jego naturalną barwę. Kolor, obok rozmiaru i jakości, jest jednym z częstszych powodów zwrotu zamówień. Dlaczego? Cytując powód zwrotu w e-commerce: produkt różni się od tego przedstawionego na zdjęciu. Mała, a znacząca i wymowna rzecz.
Po czwarte: na koniec, niezbędna jest postprodukcja, dzięki której usuwamy ewentualne niedoskonałości.
Zatem, jak w rzeczywistości powinien wyglądać taki packshot? Warto nadmienić, że wyróżniamy dwa typy zdjęć packshotowych: zdjęcia duch oraz flatshot, czyli na płasko. Przy zdjęciach na niewidocznym manekinie musimy zwrócić uwagę, by efekt końcowy był naturalny, zaś produkt nie sprawiał wrażenia lewitującego. Natomiast we flatshotach warto zadbać o wyprasowanie oraz ułożenie produktu. Nie chcemy przecież, aby zdjęcie umniejszało wygląd bądź jakość naszych rzeczy.
Poproszę o wycenę
Gdybyście już po pierwszej części rozważali sesję packshotową dla Waszych produktów, przedstawiamy Wam cennik orientacyjny. Natalia Smereczyńska z BESTSELLER Studios wyjaśnia istotę traktowania każdego zamówienia indywidualnie. Bierzemy pod uwagę potrzeby Klienta oraz nasze możliwości. Na cenę może wpłynąć ilość zdjęć wymaganych przez Klienta oraz rodzaj produktu. Niemniej, zawsze staramy się wypracować jak najbardziej optymalne rozwiązania.
Snapshot-Studio podaje na swojej stronie internetowej orientacyjny cennik poszczególnych usług. Minimalna kwota, jaką należy zapłacić za zdjęcie odzieży na niewidocznym manekinie wynosi 30 PLN. Z kolei w przypadku zdjęć biżuterii ceny zaczynają się od 35 PLN. Podane stawki są oczywiście uzależnione od rodzaju i ilości produktów, ilości ujęć czy przeznaczenia zdjęcia (Internet / Druk).
Natalia Smereczyńska tłumaczy nam również, jakie usługi wliczone są dodatkowo w cenę.
- Planowanie i produkcja: logistyka, prognozowanie, planowanie oraz prioretyzacja
- Nadzór artystyczny – indywidulane podejście dostosowane do potrzeb marki
- Postprodukcja – retusz, kontrola jakości
- Zarządzanie gotowymi zdjęciami: wiodące oprogramowanie branżowe, zautomatyzowane dostarczanie mediów cyfrowych, aktualizowane raporty
Wszystko, co musisz wiedzieć o EAN >>> Czym jest EAN i jak go uzyskać?
Mój rachunek jest wyższy – dlaczego?
Należycie do marek, które korzystają z usług packshotowni, lecz często zastanawiacie się, dlaczego finalnie zapłaciliście więcej? Dodatkowe koszty, bo o nich mowa, trzeba uwzględnić w budżecie packshotowym. Co więc obejmują?
- Przygotowanie produktów do zdjęć – od rozpakowania poprzez wyprasowanie, przyjęcie z oklejeniem naszymi naklejkami, przygotowanie do odsyłki (metkowanie), po zapakowanie i organizację wysyłki zwrotnej.
- Koszt samego produktu, jeśli po zdjęciach nie można go wprowadzić do sprzedaży (np. naruszone opakowanie).
- Jeśli produkt musi zostać przywrócony do „stanu używalności” – wymiana worków, usuwanie zabrudzeń, ewentualne naprawy (urwane guziki itd), usuwanie zapachu.
Produkty-wyzwanie
Jak wspomniała Natalia Smereczyńska, do każdego produktu musimy podejść indywidualnie. Największe wyzwanie stanowi biżuteria oraz perfumy ze względu na odbijające się światło lub częściowo transparentne materiały, typu koronki, tiule. Dlatego zasadą, którą kierujemy się przy fotografii produktowej jest: Take time, do your best :)
Korzystacie ze zdjęć produktowych? Jakie macie doświadczenia z fotografią produktową?