Od wybuchu afery z Kanye Westem Adidas wychodził z kryzysu wizerunkowego. Współpraca z raperem, choć zapowiadała się doskonale, przyczyniła się do proważnego medialnego konfliktu. Choć finalnie marka wyszła z afery obronną ręką i odcięła się od kontrowersyjnych wypowiedzi rapera, sytuacja przełożyła się na wyniki finansowe marki i skłoniła zarząd Adidasa do zmiany strategii. Igrzyska olimpijskie są doskonałą okazją na przedstawienie nowych wartości marek sportowych.
Więcej o konsekwencjach zakończenia współpracy Adidasa z Kanye Westem: Czy adidasowi opłacało się rozstać z Kanye Westem? Prognozy marki dają odpowiedź
Igrzyska Olimpijskie to nie tylko czas rywalizacji sportowców z całego świata, ale także marek odzieżowych. Sponsorowanie i dostarczanie produktów zawodnikom to prosty i jednocześnie niezwykle skuteczny zabieg – w świadomości przeciętnego konsumenta, który śledzi poczynania sportowców na Olimpiadzie, marka promująca się w przestrzeni stadionu staje się pierwszym wyborem przy zakupie wyposażenia sportowego. Jeśli odzież od danej firmy jest lansowana przez najwybitniejszych sportowców, sprawdzi się także w przypadku mniej zaawansowanych codziennych ćwiczeń.
Jak Adidas przygotowuje się do Igrzysk Olimpijskich?
Adidas zdaje sobie sprawę z faktu, iż międzynarodowe zawody sportowe to najlepsza reklama marketingowa dla marek skupionych na produkcji odzieży i obuwia sportowego. Jak wyjaśnia Björn Gulden, prezes Adidasa, nadchodzące Igrzyska Olimpijskie odzwierciedlą nowoprzyjęty program firmy. Marka odchodzi m.in. od promocji celebrytów i skupia się na dyscyplinach sportowych, które w znacznie większym stopniu podkreślają profesjonalizm i zaawansowanie technologii konstrukcji odzieży i obuwia.
— Stara strategia polegała na skoncentrowaniu się na mniejszej liczbie dyscyplin. Ja uważam inaczej, chcę, by Adidas znalazł się w gronie mniej znanych dyscyplin i był bardziej widoczny. Skupienie się tylko na 4-5 największych dyscyplinach jest zbyt łatwe i szczerze mówiąc głupie
— powiedział w wywiadzie dla portalu Reuters.
Po dwóch latach spadków finansowych Adidas wraca na szczyt – akcje marki pod względem udziału rynkowego osiągnęły wynik ponad 50%, czyli więcej, niż jej najwięksi konkurenci – Puma oraz Nike. Plan na nadchodzące Igrzyska Olimpijskie Adidas standardowo skupi się na najważniejszych dziedzinach sportowych, ale w swoich projektach uwzględni także projekty związane z niszowymi dyscyplinami. Jak zdradziła Kerryn Foster, dyrektorka ds. dyscyplin specjalistycznych w Adidasie, firma będzie inwestować nie tylko w same zawody, ale także ich przygotowywanie. Na ten moment wiadomo, że marka podpisała umowę m.in. z brazylijską federacją łyżwiarstwa szybkiego, Kieranem Reilly (specjalistą od BMX) oraz z Polskim Komitetem Olimpijskim.
Więcej o współpracy Adidasa z Polskim Komitetem Olimpijskim przeczytacie tu: Adidas nawiązał współpracę z Polskim Komitetem Olimpijskim. Znamy szczegóły!
Zdjęcie główne: Unsplash