Dom mody Gucci boryka się z kryzysem wizerunkowym, spowodowanym najnowszą kampanią celebrującą Chiński Nowy Rok. Marka zdecydowała się na sfotografowanie żywych tygrysów dla celów kampanii.
Kolekcja „Gucci Tiger” pojawiła się w mediach społecznościowych na początku stycznia 2022. Złożona z ubrań oraz akcesoriów kolekcja, połączona jest motywem ręcznie malowanych tygrysów. Zdjęcia przedstawiają modelki oraz modeli w luksusowych przestrzeniach, w otoczeniu dzikich kotów.
W opisach zdjęć w mediach społecznościowych Gucci podkreśla swoje wsparcie dla „The Lion’s Share Fund” – inicjatywy mającej na celu ochronę zagrożonych gatunków, dodając, że przyroda jest niezwykle ważna dla wartości Gucci.
Mimo iż marka wielokrotnie podkreślała, że tygrysy zostały sfotografowane w bezpiecznym środowisku i były monitorowane przez organizację American Humane, w sieci pojawiło się wiele negatywnych komentarzy krytykujących praktyki Gucci.
„Zwierzęta nie są dodatkiem” – to jeden z wielu komentarzy, wyrażających rozgoryczenie praktykami włoskiego domu mody.
„To nieetyczne, by wykorzystywać w reklamach dzikie zwierzęta”
„Tygrys nie jest zwierzakiem domowym. To dzikie zwierzę!” — czytamy w kolejnych komentarzach.
Zrzeszeni internauci wymagają, aby dom mody usunął zdjęcia dzikich kotów i przeprosił za swoje zachowanie. „Rok Tygrysa powinien uświadomić, że te niesamowite zwierzęta potrzebują szacunku i ochrony, a nie utowarowienia. Obecnie, więcej tygrysów żyje w niewoli, niż w naturalnym środowisku”.
Tygrysy znajdują się obecnie na Czerwonej Liście Zagrożonych Gatunków Międzynarodowej Unii Ochrony Przyrody, która dokumentuje najbardziej narażone na wyginięcie gatunki zwierząt na całym świecie. „Tygrysy są poważnie zagrożone z powodu ich wykorzystywania jako: „zwierzęta domowe”; turystycznych rekwizytów do selfie; zastosowania w medycynie tradycyjnej oraz celach kłusowniczych” – czytamy w oświadczeniu WAP.