Grupa CCC zamyka czwarty kwartał 2022 roku (listopad’22-styczeń’23) dynamicznym, 19% wzrostem przychodów (2,4 mld PLN). Bogata, atrakcyjna cenowo oferta, rozpoznawalne marki oraz wygoda procesu zakupowego, to kluczowe elementy, które decydowały o wyborach Klientów w ostatnich miesiącach. Na szczególną uwagę zasługuje rola e-commerce, który stanowi około 56% udziału w sprzedaży.
Grupa CCC podsumowuje wyniki finansowe za Q4 2022
Czwarty kwartał 2022 to okres, kiedy Grupa CCC konsekwentnie pracowała nad rozwojem swoich linii biznesowych. Celem było zapewnienie klientom jak najszerszej oferty produktowej. Mijające miesiące upłynęły również pod hasłem podnoszenia jakości doświadczeń zakupowych dzięki innowacyjnym rozwiązaniom technologicznym. Pomimo wymagającej bazy zeszłorocznej (+45%), w ostatnim kwartale 2022 r. Grupa osiągnęła dynamiczny, 19% wzrost przychodów (do poziomu 2,4 mld PLN). Kanał e-commerce utrzymuje bardzo wysoki udział w sprzedaży, tj. 56%.
W trzecim kwartale 2022 Grupa ogłosiła roczny plan akumulacji kapitału, co kontynuowała w ostatnich miesiącach. Plan założył szereg działań mających na celu budowanie „poduszki finansowej” dla Grupy – m.in. ograniczenie kosztów, prace nad poprawą konwersji gotówki (w tym rotacji zapasów) czy optymalizację wydatków inwestycyjnych.
Koncentrujemy się na oczekiwaniach Klientów i doskonaleniu naszego modelu omnichannelowej sprzedaży, z wykorzystaniem monetyzacji wcześniej wdrożonych rozwiązań. Za nami bardzo wymagający rok, spodziewamy się, że taki może być również początek tego roku. Widzimy jednak, że wiele uwarunkowań ekonomicznych, w których funkcjonujemy, normalizuje się w szybkim tempie, np. koszty w łańcuchu dostaw, kursy walut czy koszty nośników energii. Spadki zaufania konsumenckiego wyhamowały, a ostatnie trzy miesiące pokazują możliwą zmianę trendu. Zwalniająca inflacja i zatrzymanie wzrostu stóp procentowych daje nadzieje na stabilizację otoczenia makroekonomicznego.
–powiedział Marcin Czyczerski, Prezes Zarządu Grupy CCC.
CCC: silny omnichannel
W czwartym kwartale 2022 przychody CCC osiągnęły poziom wyższy rdr o 21%, tj. 1,0 mld PLN, przy zbliżonym poziomie powierzchni handlowej i poziomie zapasów zredukowanym aż o 32% (najniższa wartość dla CCC od 2016 roku).
Do najmocniejszych cech CCC zaliczana jest atrakcyjna cenowo, szeroka oferta produktowa oraz innowacyjny model omnichannel.
Jednym z kluczowych elementów i głównych kanałów sprzedaży stała się aplikacja mobilna, którą pobrało już ponad 10 mln klientów. CCC już ósmy kwartał z rzędu może pochwalić się wzrostem wskaźnika sprzedaży omnichannel. Tym razem zanotował on +26% rdr. Coraz większy udział w przychodach notuje również platforma ccc.eu (30%, +10 p.p. rdr). Wzrost sprzedaży w tym kanale to aż 81% rdr.
CCC utrzymuje rentowność operacyjną na zbliżonym rdr poziomie. EBITDA skorygowana o zdarzenia jednorazowe osiągnęła poziom 46 mln PLN w porównaniu do 12 mln PLN w 2021. Dzięki kolejnemu z rzędu kwartałowi z pozytywnym wynikiem EBITDA oraz znaczącej optymalizacji kapitału obrotowego, segment CCC generuje przepływy pieniężne w pełni pokrywające potrzeby rozwoju HalfPrice.
Half Price umacnia pozycję na rynku
W Q3’22 HalfPrice osiągnął rentowność operacyjną, a w Q4’22 po raz kolejny potwierdził dojrzałość oraz siłę modelu biznesowego i umocnił wyniki. W omawianym okresie przychody najmłodszego konceptu Grupy były wyższe rdr aż o 148% i wyniosły 285 mln PLN, przy wzroście powierzchni handlowej rdr o 94%.
Duży wpływ na wyniki HalfPrice miał wzrost sprzedaży w sklepach porównywalnych (tzw. like-for-like) o 30% rdr. Miało na to wpływ zwiększenie liczby odwiedzin Klientów (ok. 40% rdr). Duże znaczenie ma także stale rosnąca rozpoznawalność marki, która po niespełna 2 latach od debiutu osiągnęła już 50%.
Zbudowaliśmy silne fundamenty, które pozwalają sukcesywnie wzmacniać naszą pozycję na rynku i osiągać bardzo dobre rezultaty. Dziś jesteśmy obecni w 8 krajach, gdzie działa 91 sklepów stacjonarnych. Rok temu w Polsce uruchomiliśmy także sprzedaż online, która już dziś odpowiada za blisko 5% przychodów. Kontynuujemy nasz rozwój, który dostosowujemy do aktualnej sytuacji na rynku handlu. Widzimy, że nasz pomysł na off-price się sprawdza i w 2023 roku chcemy sukcesywnie rozbudowywać sieć sprzedaży
–powiedział Adam Holewa, Prezes Zarządu HalfPrice.
Grupa Modivo rozwija Marketplace
1,1 mld PLN – tyle w czwartym kwartale 2022 roku wyniosły przychody Grupy Modivo (+7% rdr). Największy wpływ na ten wynik miał szyld Modivo (+42%) oraz w sieć sklepów hybrydowych eobuwie.pl (+40%).
Dzięki rozwojowi Marketplace oraz usług marketingowych dla partnerów, udział Modivo w przychodach Grupy Modivo znacząco rośnie. W Q4’22 wyniósł on 29%, co oznacza wzrost o 7 p.p. rdr. Grupa Modivo z sukcesem monetyzuje inwestycję w Marketplace – GMV od uruchomienia usługi 3 miesiące temu osiągnęło poziom 8,2 mln PLN.
Branża multibrand e-commerce pozostaje pod wpływem niesprzyjającego otoczenia makroekonomicznego, w tym w szczególności wysokiej inflacji, która istotnie ograniczyła popyt. Otoczenie konkurencyjne, które boryka się z istotnym przetowarowaniem oraz wysoka wrażliwość cenowa konsumentów przyczyniają się także do pogorszenia marży brutto.
Za nami intensywny rok, który był wyzwaniem dla całego sektora e-commerce. Uwzględniając globalne trendy, istotnym priorytetem jest efektywność operacyjna. Kontynuujemy optymalizację kluczowych obszarów takich jak: logistyka, zwroty czy inwestycje w performance marketing. Jednocześnie wdrażamy projekty, w których widzimy przyszłość biznesu. Inwestujemy w rozwój sieci retail, uruchamiając kolejne sklepy stacjonarne w Polsce i za granicą (pierwszy sklep w Rumunii, drugi w Pradze) oraz testujemy koncept stref eobuwie.pl w sklepach CCC.
Korzystamy także z możliwości, jakie oferuje nasz marketplace, rozszerzając ofertę o nowe kategorie produktowe: beauty oraz home&decor. Zakładamy, że w połączeniu ze zrealizowanymi inwestycjami technologicznymi, m.in. w aplikacje mobilne, nową platformę Magento2 oraz już działającym centrum fulfillmentu dla Modivo w Woli Bykowskiej, pozwoli nam to osiągnąć założone cele
–powiedział Damian Zapłata, Prezes Zarządu Grupy Modivo.
W 2023 roku Grupa Modivo realizować będzie plan podniesienia efektywności biznesowej, zakładający dalsze skalowanie biznesu, poprawę marż i ograniczenie kosztów. Płynność i sytuację bilansową Grupy wzmacniać będą działania na rzecz optymalizacji kapitału obrotowego.
Przeczytaj również: Gdzie Polacy najchętniej robią zakupy? Ranking 10 najpopularniejszych sieci handlowych