noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData

Czego nauczyły nas dokumenty o modzie?

REKLAMA
noSlotData

Wszyscy lubimy zaglądać za kulisy mody, sprawdzać, co dzieje się na backstage’u tuż przed pokazem albo towarzyszyć projektantom w ich codziennym życiu. Dokumentów o modzie i twórcach jest wiele, zwłaszcza w ostatnich latach kolejni przedstawiciele domów mody uchylają przed kamerami drzwi do swoich pracowni i mieszkań. Jednak oglądając te filmy, możemy wiele wyciągnąć także dla siebie, niezależnie od tego, czy projektujemy, zaczynamy karierę, czy paramy się inną gałęzią tego biznesu. 

>>> Przeczytaj również: Powstała lalka Barbie inspirowana ikoną mody Iris Apfel

1. Porzuć przekonanie o natchnionym, samotnym artyście. Moda to praca zespołowa

Na koniec pokazu zawsze na wybiegu pojawia się rozemocjonowany projektant, stojący samotnie w blasku fleszy. Wszystkie oczy skierowane są na niego, podobnie jak późniejsza krytyka lub peany na jego cześć. Wiadomo, że to na nim ciąży największa odpowiedzialność, ale przygotowanie tylu sylwetek to nie tylko i wyłącznie zasługa jednej osoby. Za jego plecami stoi praca kilkunastu, kilkudziesięciu współpracowników. Już dawno mit o natchnionym, samotnym twórcy został obalony. Kreatywność i pomysły są istotne, ale zdolności interpersonalne w tej pracy także są wysoko cenione: krawcowe, hafciarki, producent pokazu, wizażyści i sztab innych ludzi – trzeba umieć sprzedać im swoją wizję i sprawić, by chcieli pracować z tobą na wspólny sukces.

2. Czerp ze swoich niepowodzeń. To wnioski sprawiają, że stajesz się lepszy 

Patrząc z perspektywy czasu, zauważam dobre elementy, ale widzę też przesyt. Prezentacja była zbyt chłodna. Zniknął cały romantyzm, pozostał chłód i dystans. Ludziom się to nie podobało, tak jak i mediom. Zrobiliśmy wyprzedaż kolekcji i to był trudny dla nas okres. Może i dobrze, że przez to przeszedłem. To było jak policzek od mediów i klientów, ale dzięki temu zrozumiałem, co muszę zrobić. Podjąłem decyzję, że nie sprzedam firmy, że nie poddam się trendom chłodnych akcesoriów. Że będę robił to, co kocham: tworzył swobodną, niewymuszoną modę – o swojej kolekcji, która nie przypadła do gustu klientkom i prasie powiedział Dries Van Noten w filmie dokumentalnym Dries. Projektant nie obraził się, nie przestał zapraszać dziennikarzy na pokaz, tylko postanowił wyciągnąć wnioski z porażki i wziął się do pracy. Jak widać na tym przykładzie, warto chłodnym okiem spojrzeć na swoje działania, przyjąć krytykę, przeanalizować problem i… działać dalej.

3. Szanuj swoich współpracowników, dbaj o relacje i bądź pokorny 

Zac Posen, czyli “cudowne dziecko mody”, zaczął swoją karierę z rozmachem. Szybko wspiął się na szczyt i zrobił wokół swojej osoby i marki szum, a potem równie spektakularnie jego kariera zawisła na włosku. Przez prasę nazywany był największym pozerem w świecie mody, pisano o nim, że nie dba o swoich współpracowników, że krzyczy na swój zespół. Magazyny rozwodziły się na temat tego, że Posen nie ma wsparcia u celebrytów i mediów, bo jest bufonem. Z młodego projektanta, którym interesowały się najbardziej liczące nazwiska, Posen przez swoją arogancję zyskał negatywny wizerunek. Zrozumiałem, jak dbać o pracowników, więc zaczęło mi zależeć na tym, aby ich nie zawieść – przyznał w filmie dokumentalnym. Prowadzenie własnej firmy rozwinęło go nie tylko jako projektanta, ale musiał zrozumieć, że szacunek do pracowników, dbanie o relacje z nimi i klientami, a także pokora to cechy niezbędne w tej branży.

4. Moda to pasja i ciągła walka o swoje 

Franca Sozzani została jedną z najbardziej barwnych postaci świata mody. Wieloletnia redaktor naczelna włoskiej edycji “Vogue’a” nieraz szokowała świat swoimi pomysłami i wizją kreowania magazynu. Wielokrotnie krytykowana za zbyt śmiałe czy kontrowersyjne sesje, stworzyła magazyn, który czytali i oglądali wszyscy, a numer z czarnoskórymi modelkami został kultowym, kolekcjonerskim wydaniem wartym krocie. Nie zawsze jej wizje odpowiadały współpracownikom, ale charyzmatyczna redaktor naczelna potrafiła przekonać ich do swoich nowatorskich pomysłów. Dokument Franca: Chaos and Creation to idealny dowód na to, że warto walczyć o swoje wizje, jak szalone by nie były. W końcu do każdego wielkiego wynalazku na początku podchodzono krytycznie.

5. Miej dziecięcą ciekawość i czerp frajdę z mody

Tak, moda to ciężka praca, ale warto pamiętać, że trzeba podejść do niej także z przymrużeniem oka. Dlaczego wszyscy kochają Iris Apfel? Bo ona jak nikt wie, jak czerpać radość z łączenia kolorów, miksowania materiałów i wyszukiwania perełek do swoich stylizacji. Jej kreatywność i dziecięca radocha, którą czerpie z mody sprawiła, że jest tak wielką inspiracją dla kobiet z całego świata.

REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData

Newsletter

FASHION BIZNES