Lider przyszłości. Czym taka osoba powinna się charakteryzować? Thomas Friedman w swojej książce pod tytułem Thank You for Being Late pisze, że dzisiejsze formy zmagają się ze złożonością wynikającą z rozwoju technologii, globalizacji i zmian planetarnych. Twierdzi również, że będziemy musieli przeprogramować nasze podejście i obecne struktury, w których funkcjonujemy.
Nie potrzebujemy kryształowej kuli, żeby przewidzieć czym będzie się charakteryzować lider przyszłości, który będzie w stanie poprowadzić swoją firmę ku sukcesowi. Wystarczy się rozejrzeć. Obecnie większość firm ma charakter międzynarodowy. Rozwijają się, stają się większe i bardziej złożone. Muszą się dostosowywać do nowych rynków. Zmiany te wymagają nowych umiejętności przywódczych. Wydaje nam się, że wyrażeniem klucz również i w tym przypadku jest “zrównoważony rozwój”. To właśnie on stanowi mapę drogową, która pozwala się po tej złożoności poruszać. Dlaczego? Ponieważ ma on bardziej holistyczny charakter. Nie odnosi się wyłącznie do aspektu ekonomicznego, ale porusza kwestie społeczne, takie jak prawa pracownicze czy sfery zarządzania, w tym m.in. wartości korporacji. Oznacza to, że liderzy muszą być bardziej otwarci i kreatywni. Wyróżniłyśmy kilka cech, które powinien posiadać lider przyszłości, aby osiągnąć sukces.
Współpraca i szerokie spojrzenie na świat
Dobry przywódca musi koniecznie rozumieć swoją branże i trendy, które ją napędzają. Ale nie tylko. Lider przyszłości musi rozumieć ekosystem, w którym funkcjonuje również pod względem panujących w nim wartości. Ekosystem firmy obejmuje nie tylko pracowników, ale również klientów i dostawców. Przywódcy muszą być w stanie przewidzieć skutki działań wszystkich tych interesariuszy i działać strategicznie i proaktywnie, aby zaangażować wszystkie te osoby jako partnerów tej biznesowej podróży. Jak możemy przeczytać na stronie Center for Creative Leadership, doskonały przywódca powinien patrzeć z szerszej perspektywy, aby inni chcieli się przyłączyć do współpracy. Zgrany zespół będzie siłą napędową sukcesu.
Umiejętność pracy w zespole wiąże się nie tylko z możliwością osiągnięcia lepszych wyników, ale wpływa na wiele więcej czynników takich jak atmosfera czy budowanie motywacji w grupie – Marek Jurga, Showroom Manager Guess Poland
Umiejętność słuchania
Współpraca i zaangażowanie partnerów obejmuje słuchanie ich pomysłów i potrzeb na wyższym poziomie, co oznacza również ich rozumienie i docenienie każdego głosu. Wielkie innowacje mogą przecież wyjść od pracownika linii montażowej czy cichego pracownika. Lider przyszłości musi być otwarty na każdy pomysł i sugestię. Powinien podchodzić do wszystkich partnerów i kwestii indywidualnie. Dominique Anders z Dominant Media jest zdania że dawno minęły czasy, kiedy przywódcy mogli egzekwować ogólne zasady i oczekiwać wyników. Uznanie różnic między poszczególnymi członkami zespołu ma duże znaczenie, gdy liderzy próbują się komunikować, motywować i inspirować.
Bycie autentycznym
Nie tylko klient wymaga od marki autentyczności. Autentyczność w tym przypadku obejmuje wiarygodność, otwartość czy empatię. Po prostu bycie prawdziwym. Dzisiejsze zespoły nie mają oporów przed otwartym wskazaniem destrukcyjnych cech charakteru, które mają wpływ na ich życie w korporacji. Dobry przywódca będzie musiał podążać za swoją intuicją, ponieważ pozostawanie z nią w kontakcie jest w pewnym sensie przejawem wysokiego poziomu autentyczności, odsuwając na bok osobiste bariery takie jak np. uprzedzenia. Pracownicy potrzebują menadżerów, którym mogą ufać.
Odwaga w biznesie
Droga prowadząca firmę do sukcesu może być niczym przejażdżka rollercosterem. Jednak decyzje o radykalnej zmianie kursu czasami muszą po prostu zostać podjęte. Zmiana strategii w tak niezrównoważonym świecie biznesu wiąże się z wielkim ryzykiem, które wymaga nie lada odwagi. To przywódca musi podejmować trudne decyzje i umiejętnie przeprowadzić przez zmiany swoich współpracowników. To odwaga lidera inspiruje i budzi zaufanie.
Lidera przyszłości widzę jako osobę otwartą na otoczenie, zmiany i nowe trendy. Managerowie wyższego szczebla będą musieli być elastyczni. Kiedy zajdzie taka potrzeba będą w stanie podjąć trudne decyzje, ale z drugiej strony będą konsekwentnie wspierać swoich pracowników – Natalia Styczyńska-Ogar, Project Manager.
Pokora
Złożony świat, w którym żyjemy to świat z wieloma głosami. Znaczna część ludzi ma dostęp do Internetu. Może angażować, tworzyć i nadawać opinie. Zachowania narcystyczne czy podejście “Jestem menadżerem musisz się mnie słuchać” nie zdadzą egzaminu. Jedyne co przyniosą to złą sławę. Lider przyszłości jest nie tylko przywódcą, ale przede wszystkim partnerem. Czasem będzie musiał zdjąć koronę z głowy i wejść w buty asystenta. Lider przyszłości jest w stanie podjąć się każdego zadania w imię powodzenia i sukcesu firmy oraz swojego zespołu.
Być może te cechy wydają się być najmniej istotnymi z punktu widzenia wielkiej korporacji. Uwierzcie jednak, że zadowolenie pracownika coraz częściej odgrywa w firmie kluczową rolę mimo że zarząd może tego nie zauważać. To nowy świat, do którego musimy się dostosować.
REKLAMA
REKLAMA