noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0
noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0
noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0
noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0

Career Monday: Ile przeznaczamy na cele charytatywne?

noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0

Okres wielkanocny to czas wielu akcji charytatywnych, zbiórek i pomocy innym. To moment w roku, kiedy częściej niż zwykle, słyszymy o stowarzyszeniach i fundacjach, a przez media społecznościowe przetacza się fala informacji od naszych znajomych, którzy angażują się jako wolontariusze i darczyńcy w pomoc potrzebującym. Jak to wygląda w rzeczywistości? Ile przeznaczamy na cele charytatywne? I jak dobrze zarządzać środkami, by rozsądnie pomagać?

Stajemy się bardziej hojni?

Jak wynika ze statystyk, Polacy coraz chętniej wspierają organizacje pożytku publicznego. W 2018 roku Ministerstwo Finansów zanotowało pokaźny wzrost popularności tzw. „jednego procenta”, czyli możliwości przekazania części swojego podatku dochodowego na rzecz wybranej fundacji czy stowarzyszenia. Przekazać 1 proc. na wybrany przez siebie cel zdecydowało się 14,1 mln płatników – dla porównania, w 2017 roku było to 13,6 mln osób. Większa suma może wynikać m. in. z coraz pokaźniejszych zarobków Polaków. Co jeszcze wpływa na nasze hojne darowizny?

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez platformę nonprofit Classy, chętniej wpłacamy pieniądze na cele, które są dla nas ważne, do których podchodzimy emocjonalnie. Ponadto, młodzi ludzie chcą wspierać organizacje, polecone przez znajomych i rodzinę lub te, które są powiązane z problemami ich bliskich. Dodatkowo, są bardziej skłonni wpłacać na fundacje, kiedy proces transakcji jest łatwy i szybki.

Jak najlepiej pomagać?

O czym powinniśmy pamiętać, gdy chcemy wesprzeć cel charytatywny? Obecnie wybór jest szeroki, a media społecznościowe i Internet, proponują nam tyle możliwości pomocy, że łatwo można się w niej zagubić. Jak wybrać fundację z pośród oceanu opcji, aby wiedzieć, że decydujemy się na właściwą opcję?

Jednym ze sposobów jest zapoznanie się z działalnością fundacji i otrzymanie informacji, na co dokładnie idą nasze pieniądze. Posiadanie takiej wiedzy sprawia, że jesteśmy świadomi tego, jak pomagamy i co nasze pieniądze mogą zmienić na lepsze. Gdy otrzymujemy konkretne dane, na co wpłacamy, cel charytatywny staję się mierzalny, nie jest już tylko abstrakcyjną kwotą.

Gdy już zdecydujemy się, kogo chcemy wesprzeć, ważne jest, aby po prostu zacząć to robić. Specjaliści potwierdzają, że większość osób, które wspierają akcje charytatywne, robiło to także dużo wcześniej, gdy zarabiało mniej. Jako młodsi darczyńcy wpłacali mniejsze datki, ale przez lata wyrobili w sobie nawyk pomagania. Dlatego warto zacząć pomagać już dziś, zamiast czekać na premię.

Kiedy najlepiej pomagać?

Finansową pomoc charytatywną można przyrównać do zbierania oszczędności. Nie tyle ważna jest kwota, ale sam gest dawania. Im wcześniej zaczniemy pomagać nawet małymi sumami pieniędzy, tym bardziej prawdopodobne, że będziemy tę pomoc kontynuować w przyszłości. Jeśli jesteś na etapie życia, kiedy naprawdę nie masz środków na cele dobroczynne, możesz przynajmniej zaplanować, na co chciałbyś je przeznaczyć i kogo wspomóc, gdy już będziesz na to gotowy.

Niezależnie od tego, ile możesz przekazać, ważne jest, abyś uwzględnił te kwoty w rocznym planie finansowym. Na początku roku wyznacz swój własny cel: które fundacje chcesz wesprzeć, jaką sumą i staraj się go trzymać. Taki ścisły plan sprawi, że będziesz miał pod kontrolą stan konta i pozbędziesz się presji wpłacania na nagłe akcje, które będą zasypywać skrzynkę mailową czy media społecznościowe. Za każdym razem, gdy otrzymasz ofertę od kolejnej organizacji dobroczynnej, będziesz wiedział, że ty już podjąłeś decyzję i trzymasz się konkretnego planu.

Ile najlepiej dawać?

Wiesz już, że chcesz pomóc. Wybrałeś konkretną organizację, wyznaczyłeś roczny cel, ale wciąż zastanawiasz się ile darowizny powinieneś wpłacić? Wszystko zależy od Twojej sytuacji finansowej. Niektórzy na cele charytatywne przeznaczają 5 procent swoich dochodów, inni wybierają aż 15 procent lub więcej. Według statystyk, osoby zarabiające mniej, zwykle większy procent wypłaty poświęcają na działalność charytatywną. Może wynikać to z faktu, iż nie przeliczają tych kwot na procenty od swojego wynagrodzenia.

Ważne jest, aby nie obciążać i nie zadłużyć siebie i swojego portfela podczas działalności charytatywnej. Chodzi o to, by wybierać rozsądnie, w miarę swoich możliwości, a także dostosowywać dobroczynne cele do swojej obecnej sytuacji. W miarę postępu i lepszych wyników finansowych możemy ustanawiać większe kwoty i próbować ofiarować innym więcej pomocy niż w poprzednim roku. Jeśli nie pomocy finansowej, to warto zawsze spróbować zaoferować wsparcie także w innych formach.

Przeczytaj również: Career Monday: Jak kupuje Generacja Z?

noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0
noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0
(3,1)foreachslotdata->visible_adsense:0(3,1)foreachslotdata->visible_adsense:0(3,1)foreachslotdata->visible_adsense:0
noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0
noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0
noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:0

Newsletter

FASHION BIZNES