2024 rok był okresem nieoczekiwanych zwrotów akcji oraz przełomowych decyzji biznesowych. I choć wielu obserwatorom będzie się on kojarzył przede wszystkim z licznymi bankructwami, nie można zapominać o graczach, którzy z przytupem debiutowali lub o tych, którzy w minionych miesiącach skutecznie skalowali swoje działalności. Konsolidacje oraz innowacje szczególnie widoczne były w obszarach technologii i zrównoważonego rozwoju. Prezentujemy biznesowe zaskoczenia 2024 roku – wydarzenia, które wstrząsnęły branżą mody i urody.
Problemy finansowe i sprzedaż platformy Farfetch
Farfetch znalazł sposób, by uniknąć bankructwa. W lutym 2024 roku specjalizująca się w sprzedaży luksusowych artykułów platforma została sprzedana południowokoreańskiemu gigantowi handlu elektronicznego Coupang w ramach ratunkowej umowy pre-pack. Po dopięciu transakcji ówczesny założyciel marketplace’u, José Neves, odstąpił od pełnionych obowiązków. Zgodnie z medialnymi doniesieniami, nowy właściciel zdecydował się na wprowadzenie planu restrukturyzacji, którego efektem okazało się zredukowanie kadry pracowniczej o 25-30 proc.
Inwestycja Zalando w About You
Niemiecki gigant e-handlu, Zalando, jest bardzo bliski sfinalizowania przejęcia spółki About You – jednego ze swoich głównych konkurentów. Planuje on bowiem wejście w posiadanie pełnego pakietu udziałów e-commerce’u, czyli 100 proc. akcji, poprzez zgłoszenie publicznej oferty kupna walorów. Zarząd oraz rada nadzorcza About You uznali tę propozycję korzystną i rekomendują ją oni wszystkim udziałowcom. Transakcja, której wartość ma wynieść około 1,1 mld EUR, będzie jedną z nielicznych odnotowanych w ostatnich latach w kategorii marketplace’ów. Więcej informacji znajdziesz TUTAJ.
Upadek The Body Shop
Bankructwo sieci The Body Shop. Popularny detalista nie znalazł sposobu na poprawę sytuacji finansowej, co w konsekwencji doprowadziło spółkę do zamknięcia 75 sklepów i zwolnienia 40 proc. personelu w mieszczącej się w Wielkiej Brytanii centrali. Upadły również oddziały w Niemczech, Stanach Zjednoczonych oraz Kanadzie. I choć o problemach sieci mówiono od wielu miesięcy, bankructwo zaskoczyło ekspertów, którzy spodziewali się poprawy sytuacji po zmianie właścicielskiej, do której doszło w 2023 roku (The Body Shop za 266 mln USD kupiła Grupa Aurelius).
Polène w rodzinie LVMH
Polène, założona w 2016 roku marka zajmująca się produkcją luksusowych wyrobów skórzanych, zwróciła uwagę francuskiego konglomeratu. W efekcie spółka LVMH, przy wsparciu funduszu private equity L Catterton, nabyła jej mniejszościowy pakiet udziałów. Dotychczas nieznane są szczegóły zawartej transakcji. Wiadomo natomiast, że doszło do niej ponad rok po tym, jak akcje w Polène sprzedała firma inwestycyjna Otium Capital.
Giełdowe aspiracje chińskiej spółki Shein
2024 rok upłynął Shein na przygotowaniach do IPO. Początkowo chiński gigant planował pierwszą ofertę publiczną na Giełdzie Papierów Wartościowych w Nowym Jorku, jednak tamtejszy regulator wyraził zaniepokojenie polityką pracowniczą prowadzoną przez spółkę. W konsekwencji ta musiała zmienić pierwotne plany i zdecydowała się na debiut na London Stock Exchange. Według najnowszych doniesień, ma do niego dojść w pierwszym kwartale 2025 roku. Bieżąca wartość azjatyckiego sprzedawcy szacowana jest na 66 mld USD.
CCC inwestuje w sieć Worldbox
Grupa CCC, czołowy dostawca obuwia w Polsce, z coraz większą śmiałością rozwija swoją działalność na rynku odzieży. Prezes spółki, Dariusz Miłek, poinformował o najświeższych planach, wśród których wymienił krajową ekspansję sieci salonów Worldbox. Przyjęty plan zakłada dotarcie z nową ofertą do mniejszych miast o znacząco niższej konkurencji. Sprawdź szczegóły strategii CCC oraz dowiedz się co oferuje sieć Worldbox.
Zagraniczna ekspansja polskich marek
2024 rok okazał się okresem ekspansji polskich marek na rynkach zagranicznych. Zgodnie z raportem firmy Colliers na taki ruch zdecydowało się co najmniej 26 brandów pochodzących z nad Wisły, które łącznie otworzyły około 2,9 tys. salonów w regionach Europy Środkowo-Wschodniej oraz w krajach bałtyckich. Prym we wspomnianym zestawieniu wiodą Reserved, Sinsay, Mohito, House i Cropp, marki należące do Grupy LPP. Na rozwój zagranicznych biznesów zdecydowały się także inni znani sprzedawcy, w tym między innymi 4F czy Halfprice.
Rekordowa wartość akcji polskiej spółki LPP
Kurs notowanej na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych spółki LPP osiągnął w 2024 roku historyczne maksimum. 26 lutego wartość akcji gdańskiego producenta odzieży wzrosła do 18,90 tys. zł. Warto dodać, że miało to miejsce na kilka tygodni przed publikacją raportu Hindenburg Research, po którym walory LPP runęły o blisko 40 proc. Kurs zdołał jednak odbudował stabilną wartość i na zamknięciu sesji 27 grudnia 2024 roku znalazł się on na poziomie 15,83 tys. zł.
LVMH sprzedaje Off-White
Off-White, marka stworzona przez Virgila Abloha, trafiła w ręce nowego właściciela. Jak poinformował konglomerat LVMH, 30 września spółka Bluestar Alliance przejęła wszelkie prawa do działalności kultowego brandu. Jeżeli interesują Cię szczegóły omawianej transakcji oraz chcesz dowiedzieć się jaka przyszłość może czeka kultową markę Off-White, kliknij TUTAJ.
Zdjęcie główne: Spotlight