Dla jednych zachwycająca wygoda, dla innych wątpliwy design – klapki Birkenstock z pewnością wywołują wiele emocji i trudno przejść koło nich obojętnie. Teraz słynna marka obuwnicza zdecydowała się na duży krok przy okazji świętowania swoich zbliżających się 250. urodzin – brand planuje wejście na giełdę.
Birkenstock – historia marki
Marka powstała w 1774 roku w Niemczech, a jej założycielem był Johann Adam Birkenstock. Od samego początku tworzyła obuwie i poszukiwała innowacji w kroju i wykorzystywanych materiałach dla jak największego komfortu noszenia. Już wnuk założyciela, Konrad zaprojektował specjalną wyprofilowaną wkładkę, która lepiej przylegała do krzywizn stopy.
Marka nadal pozostaje w rękach rodziny Birkenstocków, choć od 2013 roku nie prowadzi jej żaden z członków klanu.
Czytaj także: BIRKENSTOCKI I SKARPETY: POŁĄCZENIE HITEM NA JESIEŃ 2023
Rok 2014 był przełomowy dla marki – wtedy ich prosty model klapek stał się jednym z kluczowych trendów sezonu. To także moment, kiedy ich dotychczasowa łatka obuwia „ortopedycznego” i „zdrowotnego” została z nich ściągnięta. Okazało się, że niepozorne klapki mogą stać się pożądanym, modowym akcesorium. Wówczas ich obroty sięgnęły 273 milionów euro. Nieustanny wzrost przychodów jest zresztą nadal zauważalny i wynosił 1,24 miliarda euro w 2022 roku.
Plany Birkenstock Group – wejście na giełdę
Ostatnie lata przyniosły spore zmiany w organizacji marki. W 2021 roku większość udziałów wykupiła amerykańska spółka inwestycyjna L Catterton, współpracująca z koncernem LVMH. Natomiast w przededniu swoich 250. urodzin, brand chce wejść na Nowojorską Giełdę Papierów Wartościowych. Planowo nastąpi to już we wrześniu.
Aktualna wartość spółki jest wyceniana na $8 miliardów.
Zdjęcie główne: Unsplash