Pilne ostrzeżenie dla klientów PKO BP! W sieci pojawiły się nowe, niebezpieczne maile, które mogą doprowadzić do utraty danych. Bank poinformował również o awarii logowania do aplikacji IKO.
PKO Bank Polski ostrzega przed fałszywymi wiadomościami e-mail, które mogą dotrzeć do każdego klienta. Oszuści podszywają się pod bank, próbując wyłudzić dane logowania do bankowości internetowej iPKO.
Problemy banku
Cyberprzestępcy rozsyłają do klientów banku PKO BP wiadomości e-mail o tytule “Aktywacja potwierdzenia mobilnego – Działaj teraz, aby kontynuować korzystanie z naszych usług”. Choć nadawcą wiadomości jest service@ipko[kropka].pl – co może zmylić czujność klientów banku – PKO BP informuje, że nie jest autorem i pilnie apeluje o zignorowanie tego e-maila.
Wiadomości rozsyłane przez cyberprzestępców imitują oficjalną komunikację banku i zawierają fałszywy link. Prowadzi on do strony hxxps://login-advance[KROPKA]net/IPKO, podszywającą się pod prawdziwą stronę banku. Kliknięcie w niego może spowodować utratę wrażliwych danych.
Nie otwieraj załączników i nie klikaj w linki w tego rodzaju e-mailach. Jeśli klikniesz w link, możesz stracić pieniądze i kontrolę nad kontem
– alarmuje bank PKO BP.
Jak wyglądają fałszywe wiadomości od PKO BP?
Aby pomóc rozpoznać przestępstwo, bank umieścił w komunikacie przykład fałszywego maila:
W komunikacie zamieszczono również, jak wygląda sfałszowana strona logowania do bankowości internetowej iPKO:
Dowiedz się również: Co zrobić, gdy Vinted prosi o skan dowodu osobistego?
Awaria PKO BP. Co mówią przedstawiciele banku?
Tuż po ujawnieniu informacji o fałszywych wiadomościach rozsyłanych przez cyberprzestępców, bank poinformował również o awarii systemu. Choć niedługo po tym potwierdzono, że problem został naprawiony, informacja o awarii logowania do aplikacji IKO pojawiła się po raz kolejny we wtorek 10 grudnia. Przedstawiciele banku na bieżąco informują o przebiegu prac naprawczych. Na oficjalnym koncie banku na Facebooku zamieszczono poniższą informację:
Występują utrudnienia w logowaniu do aplikacji IKO. Serwis transakcyjny iPKO i karty płatnicze działają bez problemów. Pracujemy nad jak najszybszą dostępnością aplikacji. Przepraszamy.
Klienci banku mogą monitorować sprawę za pośrednictwem kanałów społecznościowych banku.
Ataki i ostrzeżenia. Gdzie zgłosić próbę wyłudzenia danych?
PKO BP apeluje o zgłaszanie wszelkich podejrzanych wiadomości, które mogą mieć na celu wyłudzenie danych. Pomoże to wspólnie walczyć z działaniami cyberprzestępców. W przypadku otrzymania podejrzanych wiadomości, bank prosi o kontakt z bezpłatną infolinią pod numerem 800 302 302.
Jak ustrzec się przed oszustwem? Zasady bezpieczeństwa
W związku z zaistniałą sytuacją i potencjalnymi atakami cyberprzestępców w przyszłości, PKO Bank Polski poinstruował klientów, iż:
- przed zalogowaniem się do iPKO, powinni dokładnie sprawdzić adres strony
- wiadomości email i SMS wysyłane przez bank, nigdy nie zawierają linków
- fałszywe linki do logowania się klienci mogą znaleźć również za pośrednictwem wyszukiwarek (mogą one przybrać formy reklam), stąd bank apeluje o szczególną ostrożność
Przeczytaj również: Podróbki znanych marek w świetle prawa. Czy są legalne w Polsce?