W Polsce istnieje mnóstwo agencji public relations, ale niewiele z nich specjalizuje się w obsłudze przemysłu modowego. Jest jednak kilka wyjątków.
Takie podmioty jak: Aliganza, Aqua PR, Fashion PR czy Prêt-à-Porter PR wśród swoich klientów mają przede wszystkim projektantów oraz marki produkujące odzież, obuwie i akcesoria.
Te agencje zajmują się przede wszystkim public relations, ale główną i często tytułową domenę swojej działalności łączą z ofertami charakterystycznymi dla agencji marketingowych czy eventowych. W gruncie rzeczy wszystko to się łączy i trudno byłoby oddzielić od siebie te typy działań.
W ofertach tych firm są więc przykładowo: opracowywanie strategii komunikacji, media relations, czyli pośrednictwo między marką a mediami, monitoring mediów, e-PR, zarządzanie w sytuacjach kryzysowych, lokowanie produktu, administrowanie profilami na portalach społecznościowych, współpraca z blogosferą czy przygotowywanie materiałów promocyjnych.
Aliganza Fashion Agency nie mogłaby nie znaleźć się na pierwszym miejscu tego zestawienia. To zdecydowanie najbardziej znana w Polsce agencja, która w sposób profesjonalny zajmuje się firmami z branży mody. Jest najstarszą, pierwszą w naszym kraju tego typu realizacją. W obsłudze rynku mody specjalizuje się od 2000 r., kiedy to założyły ją Anna Wiatr, Renata Stradowska i Monika Radulska. Aliganza to jednocześnie największy i najpopularniejszy rodzimy showroom, który mieści się przy ul. Szpitalnej w Warszawie. Obecnie wśród 30 starannie dobranych klientów agencji są takie marki jak: Puma, New Look, American Eagle Outfitters, Patrizia Aryton, Topshop, Liu Jo, Solar, Yes, Gino Rossi, Calzedonia czy Intimissimi.
Fashion PR to, podobnie jak Aliganza, firma nastawiona przede wszystkim na współpracę z podmiotami z branży mody – jak zresztą wskazuje na to sama jej nazwa. Jest firmą o 10-letniej historii i dużym wpływie na polski rynek modowy. To agencja public relations, showroom stacjonarny przy Chmielnej i platforma packshotowa w jednym. W niemal pięćdziesięcioosobowym gronie klientów Fashion PR są znane sieciówki, np. Medicine, Only i Diverse, słynni producenci dżinsów Wrangler i Lee, obuwniczy giganci, m.in. Reebok, New Balance i Hunter czy akcesoryjne linie takich gigantów jak: Tommy Hilfiger, Versace, Dolce&Gabbana, Prada, Kenzo czy Michael Kors.
Dodałabym do tej listy jeszcze https://highcontent.pl/. Co prawda agencja ta dopiero zaczyna i nie jest nastawiona stricte na PR tylko na e-marketing, to warto o niej wspomnieć, bo tak jak słusznie zauważyła autorka artykułu – takich firm w Polsce jest niewiele.
Cześć! Dzięki, będziemy obserwować działania tej agencji. Zdradzę, że być może mam w planach tekst o agencjach innych niż zajmujące się stricte public relations ;)